Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@11:23:39 GMT

یک پانزده خرداد دیگر

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۶۰۴۸

یک پانزده خرداد دیگر

روز 14 ‎‌خرداد سال1354 هنگام نماز آیت‌الله العظمی شیخ محمدعلی اراکی اعلام شد که به ‎‌مناسبت گرامیداشت شهدای 15 خرداد سال 1342، بعد از نماز مجلس بزرگداشتی ‎‌منعقد می‌باشد.

  در آن شب حدود 300 تا 400 نفر در فیضیه ‎‌ماندند. بعد از اتمام نماز و آغاز مجلس یادبود، این مراسم‌، مبدل به تظاهراتی گسترده گردید و شعارهایی چون: «درود بر خمینی‌»، «خمینی‌، خمینی خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو» در فضای مدرسه طنین افکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مأموران ساواک و شهربانی‌ که از قبل پیش‌بینی چنین واقعه‌ای را کرده و از یک روز قبل در حال آماده باش بودند، بلافاصله مدرسه را محاصره کردند. طلاب‌ که قصد داشتند تظاهرات را به خیابان‌ها بکشانند، با حمله مأموران مسلح به باتوم و همراه با استفاده از فشار قوی آب رو به رو شدند و نتوانستند از مدرسه خارج شوند. این عمل چندین بار تکرار شد اما هربار ناکام ماند. حدود 400 نفر برای ادامه تظاهرات در مدرسه ماندند. مأموران نیز حلقه محاصره را تنگ‌تر نمودند. به مناسبت تصادف این شب با شب جمعه‌، علاوه بر ساکنان قم‌، جمع کثیری از مردم که از اطراف و اکناف ایران برای زیارت حرم حضرت معصومه‌(س‌) به قم آمده بودند، از نزدیک صحنه را نظاره می‌کردند. طلاب از دو پنجره مدرسه‌، که به طرف میدان آستانه باز می‌شد ، از پشت‌بام مدرسه شعار می‌دادند و مأموران هم مرتب در و پنجره مدرسه را با آب می‌بستند. تظاهرات ادامه یافت و هر لحظه بر تعداد جمعیت در اطراف مدرسه افزوده ‌شد. مأموران‌ که نتوانسته بودند با تهدید و ارعاب از نزدیک شدن مردم به صحنه جلوگیری کنند، به منظور متفرق کردن مردم و ساکت نمودن طلاب‌، از گاز اشک‌آور استفاده کردند و از گوشه جنوبی فیضیه و همچنین از پشت‌بام مسافرخانه‌، گاز اشک‌آور به درون مدرسه پرتاب کردند. این درگیری‌ها تا بامداد ادامه داشت‌. روز بعد، پلیس به کسی اجازه ورود به مدرسه را نمی‌داد و چند نفری هم که می‌خواستند از مدرسه خارج شوند، دستگیر شدند. حدود ساعت ۵ بعد از ظهر روز ۱۷ خرداد 1354 مأموران از طریق مسافرخانه‌های اطراف حرم و فیضیه‌، به بام فیضیه می‌روند و با ورود به مدرسه شروع به ضرب و جرح طلاب می‌کنند. پس از 30دقیقه درگیری و ضرب و جرح و شتم طلاب‌، کماندوها آنان را دستگیر و با همکاری نیروهای شهربانی قم طلاب را سوار بر ماشین نموده و به شهربانی قم منتقل می‌کنند. دستگیرشدگان‌ که حدود ۳۵۰ نفر بودند، در زندان شهربانی قم‌، جای داده شده و بازجویی آغاز می‌شود. عصر ۱۸ خرداد، طلاب را از قم روانه تهران نموده و در هر اتوبوس ۱۲ نفر ژاندارم و پاسبان مسلح به مسلسل و تفنگ و ۴۲ نفر زندانی جا داده می‌شوند. طلاب دستگیر شده‌، ساعت ۹ شب به زندان اوین می‌رسند.  روز ۱۹ خرداد، بازجویی ضرب و شتم طلبه‌ها آغاز، عده‌ای روانه زندان و گروهی نیز به سربازخانه‌ها فرستاده می‌شوند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد

به گزارش تابناک به نقل از موج، جایزه البرز به ‌صورت سالانه به برترین‌های علمی کشور اهدا می‌شود. این جایزه در سطح نخبگانی به چهار گروه دانشمندان، دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه و مخترعین جوان تعلق می‌گیرد.

نامزدهای جایزه البرز در بخش دانشمندان، از طریق مراجع تعیین شده و نیز برندگان جایزه البرز سال‌های قبل شناسایی و معرفی می‌شوند و نامزدهای این جایزه نمی‌توانند شخصاً کاندیدای دریافت جایزه البرز شوند.

امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت همزمان با شصت و دومین سالگرد تاسیس بنیاد البرز از ۶۲ نفر از محققان تقدیر  می‌شود.

در این‌ مراسم از ۵ دانشمند، ۱۰ فناور، ۷ طلبه و ۴۰ دانشجو تقدیر می‌شود.

این برگزیدگان مشمول حمایت ۹ میلیارد تومانی می‌شوند که از محل موقوفه البرز تامین شده است.

برترین‌های فناور به این شرح است: 

میلاد اختراعی

هادی ارجمند

عبدالله امیر خانی

رعنا باقری

حسین رامشینی

مجید رجبی

محمدکاظم رحیمی

هادی رضایی راد

سید علی موسوی شائق

کیانوش نمایان

برگزیدگان بخش طلاب

محمد مهدی ایلخانی 

علی بیات

رضا پور صدقی

رضا زارع

محمد اسماعیل عبداللهی

محمد عربشاهی

محمدرضا  محمودی

دیگر خبرها

  • چگونه دانشجویان، اساتید و طلاب بن خرید نمایشگاه کتاب را فعال کنند؟ + عکس
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • جزئیات یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و اساتید
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای طلاب و روحانی مازندران در بهشهر برگزار شد
  • چند حادثه و تصادف در تعطیلی روز پانزده اردیبهشت آذربایجان‌غربی