Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@00:49:59 GMT

پلی به همه‌ عناصر گمشده

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۶۴۴۸

پلی به همه‌ عناصر گمشده

شهری بود قدیمی بر فراز کوه. چند نوجوان، می‌خواستند از پیشینه و هویت خود باخبر شوند. آن‌ها شنیده بودند که قرن‌ها پیش اجدادشان برای رسیدن به محل فعلی شهر، در هیأت کاروانی عظیم، از پلی عبور کرده بودند که روی دره‌ای عمیق و مخوف ساخته شده بود. معروف بود که هنگام این کوچ پردامنه، پل نتوانسته وزن کاروانیان را تحمل کند و در هم شکسته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شد که نیمی از اهالی کاروان همراه با ذخیره‌ای شگفت از کتاب‌ها و معارف آباء و اجدادی با شکستن پل، به اعماق دره فرو افتاده‌اند و البته مبدأ کاروان، دلیل این مسافرت طولانی و بسیاری دیگر از دانسته‌های ضروری را نیز با خود به ته دره برده بودند.
 این جوانان نوخاسته، درختی می‌یافتند بسیار بلند و تناور. درختی که بر بقایای اجداد ایشان بالیده بود و رشد کرده بود و از دره سر برآورده بود، آن چنان که قهرمانان داستان ما توانستند از آن پایین بروند و جواب سوالات خود را بیابند. بالا آمدن این جوانان از درخت و قدم نهادنشان بر سطح زمین، در حکم تولدی دوباره بود. آن‌ها ریشه‌های خود را یافته بودند و حالا به مثابه میوه‌هایی رسیده (که بذر گران‌بهای درخت را دربطن خود حمل می‌کرد) به شهر باز می‌گشتند...
 آن زمان، فکر می‌کردم که باید خیلی بیشتر در باره‌ی درخت بدانیم از قضا هنوز هم همین‌طور فکر می‌کنم. درخت، موجودی است زنده. شرافت تبار او مثال‌زدنی است. جامع عناصر چهارگانه‌ی خلقت است. در خاک، ریشه می‌کند و سر در باد دارد. رگ‌هایش لبریز از آب است و در جوهر خویش، آتشی نهفته دارد (شجرالاخضر نارا)
منابع دینی، این پدیده را در طبقه‌ی هفتم بهشت جای داده‌اند. در اساطیر انسان، منشأ معرفت است که به آدمی بلوغی بخشید که بتواند بر خاک زیست کند. درخت را نماد انسان کامل دانسته‌اند. آب و خاک را به بافتی زنده بدل می‌کند و گازهای مضر را به اکسیژن خالص. در عین حال، نمادی است از نیاکان ما. آن‌ها که در خاک این سرزمین محنت‌بار ریشه دواندند و ما را (که برگ و بار و میوه‌ی آنها باشیم) با خون خود پروراندند تا بدانیم «که» هستیم و از کجا آمده‌ایم و در غایت امر، باید به کجا برویم. واقعیت این است که در همه‌ی فرهنگ‌های بشری، نمودار توالی اجداد و پدران و فرزندان در خانواده‌های بزرگ و اصیل، با تجسم شکل درخت ترسیم می‌شده‌اند (شجره‌نامه). در بسیاری از پرچم‌ها و علائم قومی نیز می‌توان نقش درخت را دید. از زمان‌های بسیار دور تا امروز.

درخت، اسطوره‌ی استواری و ایستادگی است. در کمال زیبایی، خاموش است و فروتن. به تدریج و آهسته‌آهسته قد می‌کشد. فراوانند جاندارانی که در چشم و هم‌چشمی با درخت، کوشیده‌اند از او پیشی بگیرند اما درخت، هیچ‌گاه به این «کدو بنان» حقیر نگاه نکرده. او می‌داند که وقتی «باد مهرگان» وزیدن گیرد، «نامرد» و «مرد» از هم متمایز می‌شوند. همین‌طور بسیارند جاهلانی که تبر زدن را پای درخت می‌آموزند اما در پایان کار، دست‌شان به ریشه‌ها نمی‌رسد. از تخم و برگ و بار درخت نیز غافل‌اند و نسل درخت، دیرپاتر از آهن و رویینه امتداد می‌یابد، چه بسا بر مدفن تبرداران. عاشقان درخت، حتی دوست داشتند در «تابوتی از جنس سرو» آرام گیرند، پس تشبیه درخت به معشوقی بلند بالا عجیب نیست.
چنین است که درخت، پلی است بین گذشته، حال و آینده. نردبامی است از خاک به افلاک و قباله‌ای است برای یافتن هویت ملی و قومی و انسانی. می‌دانید؟ قرار بود این یادداشت در باره‌ی مرحوم استاد شجریان باشد. فارغ از این‌که چرا از درخت نوشتم، با خودم فکر کردم که بیش از این‌ها می‌شود در باره‌ی استاد شجریان نوشت. اما کمتر از این... نمی‌دانم. چگونه می‌توان در باره‌ی او کمتر از این گفت؟

کد خبر 1442498

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا شجریان سید محمد بهشتی باره ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: حمله‌های پی در پی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه بخش‌های مسکونی نوار غزه طی بامداد امروز منطقه‌های مختلف این باریکه را لرزاند.

بمباران شدید بخش‌های مختلف نوار غزه

خبرنگار شبکه المیادین تاکید کرد که بامداد امروز نیز حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی بخش‌های مختلف نوار غزه را به لرزه درآورد.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه‌های مسکونی را در محله الشجاعیه واقع در شرق شهر غزه بمباران کردند. حمله‌های هوایی رژیم اشغالگر قدس غرب شهر رفح را نیز در برگرفت.

بمباران وحشیانه خانه‌های مسکونی در اردوگاه النصیرات واقع در مرکز نوار غزه نیز چهار شهید و ۳۰ زخمی برجای گذاشته است.

در جریان بمباران یک خانه مسکونی در محله السعودی واقع در غرب رفح دست کم پنج فلسطینی از جمله یک کودک به شهادت رسیده و چند تن دیگر زخمی شدند.

بمباران منطقه الجرادات واقع در شرق گذرگاه رفح در جنوب غزه نیز چندین زخمی در میان شهروندان بی گناه فلسطینی برجای گذاشت. خبرنگار شبکه الجزیره نیز گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه الزوایده واقع در مرکز نوار غزه را بمباران کردند.

علاوه بر این منطقه جنوبی شهر خان یونس نیز شاهد یک حمله هوایی شدید طی بامداد امروز بوده است.

شهادت کودکان فلسطینی در اثر موج گرمای شدید

این در حالی است که آژانس حامی فلسطینی‌ها وابسته به سازمان ملل از وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه خبر داد.

به گزارش شبکه الجزیره، آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد استقرار موجی گرمای غیر عادی بوده است.

بر اساس این گزارش، گرمای شدید نوار غزه طی روزهای گذشته باعث شده اوضاع آوارگان فلسطینی که در چادر زندگی می‌کنند به شدت وخیم شود.

آنروا تاکید کرد که در جریان این موج گرمای غیر عادی در نوار غزه تاکنون دست کم ۲ کودک فلسطینی به شهادت رسیده اند.

بارش باران، گرمای شدید، نبود مواد غذایی کافی، نبود آب آشامیدنی، گسترش بیماری‌های واگیردار و روان شدن فاضلاب در میان چادرهای آوارگان تنها بخشی از مشکلاتی است که شهروندان فلسطینی این روزها در نوار غزه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

صهیونیست‌ها به کرانه باختری حمله‌ور شدند

از سوی دیگر عناصر ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز نیز به شهرهای مختلف کرانه باختری یورش برده و ضمن تفتیش خانه‌های فلسطینی‌ها تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

بر اساس گزارش خبرنگار شبکه الجزیره، نظامیان صهیونیست به منطقه شعابه واقع در الخلیل در جنوب کرانه باختری حمله ور شدند.

روستای حدب العلقه واقع در شهر دورا در جنوب الخلیل نیز شاهد یورش بامدادی عناصر صهیونیست بود.

این اشغالگران صهیونیست به منطقه یعبد در جنوب غرب جنین نیز تجاوز کردند به طوری که صدای تیراندازی‌های گسترده از این منطقه به گوش می‌رسید. روستای بدرس در غرب رام الله نیز شاهد حمله ور شدن متجاوزان اشغالگر بود.

دورا و صوریف در الخلیل و حبله در جنوب قلقیلیه نیز جزو منطقه‌هایی بودند که نظامیان صهیونیست به آنها یورش بردند.

هدف قرار گرفتن متجاوزان در طولکرم

این در حالی است که با وجود تجاوزات پرتکرار و روزانه عناصر صهیونیست به کرانه باختری نیروهای فلسطینی در این منطقه همچنان برای دفاع از سرزمین خود با اشغالگران درگیر می‌شوند.

در همین راستا رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۲ جوان فلسطینی در جریان درگیری‌های مسلحانه با عناصر صهیونیست در اطراف ایست بازرسی سالم واقع در نزدیکی جنین در کرانه باختری به شهادت رسیدند.

شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد که گردان‌های الاقصی مستقر در طولکرم با نظامیان صهیونیست به این شهر یورش برده بودند درگیر شدند.

در این درگیری که به صورت مشخص در محور میدان السلام طولکرم رخ داد نیروهای فلسطینی موفق شدند عناصر متجاوز را گلوله باران کنند.

نیروهای مقاومت با عناصر اشغالگر در منطقه یعبد واقع در جنوب غرب جنین نیز درگیر شده و به سمت آنها تیراندازی کردند.

در همین راستا گردان‌های قدس شاخه جنین اعلام کردند که رزمندگان فلسطینی موفق شدند منطقه اشغالی شاکید را با شلیک گسترده گلوله هدف قرار دهند.

کد خبر 6089471

دیگر خبرها

  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • خوش‌شانسی دو موتورسوار از سقوط درخت (فیلم)
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند
  • حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد