Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مریم یاوری: «حصه» را پنجره‌ای شکسته در حاشیه شهر اصفهان می‌نامند، منطقه‌ای که در آن مشکلات اجتماعی به وضوح دیده می‌شود، از توزیع و مصرف مواد مخدر گرفته تا قمه کشی و زورگیری؛ در واقع حصه را می‌توان تکه پازل رها شده در شهر اصفهان دانست، تکه‌ای که هیچ نهادی حاضر نیست مسئولیت آن را بپذیرد و مانند گوشت قربانی در میدان بی مسئولیتی‌ها پاس‌کاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساکنان حصه و به ویژه کودکان بزرگترین قربانیان شرایط حاکم بر این منطقه هستند، کودکانی که به جرم متولد شدن در حصه از نعمت تحصیل، فضای بازی مناسب، امنیت مطلوب، داشتن الگوهای مناسب برای زندگی و دیگر امکانات مناسب این سن محروم هستند.

سید امیر هاشمی، یکی از اهالی حصه و فعال اجتماعی است که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه حصه ایستاده است، وی درباره وضعیت فعلی این منطقه به خبرنگار مهر می‌گوید: این منطقه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی می‌شود، حصه جنوبی جزو اراضی منطقه ۱۰ و حصه شمالی نیز از اراضی منطقه ۱۴ است، بافت شهری در حصه جنوبی مناسب است و از این رو در این منطقه آسیب‌ها بسیار کمتر از حصه شمالی است.

این شهروند منطقه حصه اضافه می‌کند: یک جاده و یک پل حصه شمالی و جنوبی را از یکدیگر جدا می‌کند، آن طرف پل و در حصه شمالی اما شرایط جور دیگری است، آسیب‌های اجتماعی بیداد می‌کند، اعتیاد، فقر، کارتن‌خوابی، فساد و فحشاء همه به صورت علنی در کوچه و خیابان این منطقه دیده می‌شود.

کودکان؛ قربانی آسیب‌ها در حصه

هاشمی کودکان را بزرگترین قربانیان این آسیب‌ها می‌داند و می‌گوید: الگوی کودکان حصه این روزها زنان و مردان کارتن‌خوابی است که در مسیر مدرسه رودکی، سکنی گزیده‌اند، بارها شده که کودکان خود را شبیه کارتن‌خواب‌ها کرده و با یکدیگر بازی می‌کنند.

حدود ۱۰ هزار نفر در حصه شمالی زندگی می‌کنند، این جمعیت از نظر آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی رها شده است وی از عملکرد شهرداری اصفهان در منطقه حصه نیز انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: حدود ۱۰ هزار نفر در حصه شمالی زندگی می‌کنند، این جمعیت از نظر آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی رها شده است، مبلمان شهری در این منطقه حس و حال خوبی را به شهروندان نمی‌دهد، ساکنان این منطقه حس تعلق شهروندی ندارندو مهاجران نیز وضع را بدتر از گذشته کرده‌اند.

این شهروند منطقه حصه که بر این باور است مسئولان با قرار دادن دو پایگاه مؤسسه مردم نهاد در منطقه حصه بار رسیدگی به امور این منطقه را از دوش خود برداشته‌اند، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که این دو مؤسسه نیز حالت دکوری دارند و به قولی خروجی خوبی را ندارند و می‌توان گفت در بسیاری از مواقع این مؤسسات هستند که از مردم حصه مطالبه کمک دارند.

انتظار ۶۰ ساله مردم حصه برای تعیین تکلیف زمین‌هایشان

وی با بیان اینکه دید اشرافی‌گری حاکم بر اصفهان منجر به سلب ایجاد امکانات در این منطقه شده است، می‌گوید: مطالبه ۶۰ ساله مردم حصه تعیین تکلیف زمین‌های اوقافی در این منطقه است، پیگیری‌های جدی را از سوی مردم از سازمان اوقاف و شهرداری داشته‌ایم و پس از سال‌ها قرار است در سال جاری وضعیت این زمین‌ها تعیین تکلیف شود.

این شهروند منطقه حصه راه‌اندازی مرکز «دی آی سی» برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در منطقه حصه را یکی از مشکلات جدی این مرکز می‌داند و ادامه می‌دهد: تا قبل از راه‌اندازی این مرکز تعداد کارتن‌خواب‌های حصه به هشت الی ۹ نفر می‌رسید و این در حالی است که امروز این مرکز حدود ۹۰۰ پروفایل از کارتن‌خواب‌ها دارد.

نیروی انتظامی غایب،

وی میزان امنیت در منطقه را زیر صفر می‌داند و ادامه می‌دهد: نیروی انتظامی در این منطقه حضور ندارد، هیچ خلافکاری حضور نیروی انتظامی را احساس نمی‌کند و حدود ۶ سال است که کیوسک نیروی انتظامی از این منطقه برچیده شده است.

هاشمی می‌گوید: فرزندان این اتباع برای تکدی گری و کار در خیابان‌ها رها می‌شوند و این در حالی است که کودکان ایرانی نیز از این کودکان الگو می‌گیرند و کار در خیابان را به ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند.

مشکلات حصه چیزی نیست که از دید مسئولان پنهان مانده باشد به نوعی که رسانه‌ای شدن مجدد مشکلات حصه در خبرگزاری مهر و دیگر رسانه‌ها در طول هفته اخیر توجه مسئولان را بار دیگر با دقت بیشتری به این منطقه جلب کرده است.

بر این اساس علیرضا قاری قرآن مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این زمینه در جلسه شورای شهر اصفهان که به طور معمول مطالبات رسانه‌ای نیز در آن مطرح می‌شود به اظهار نظر پرداخت و در خصوص زمین‌های حصه نیز ابراز داشت: در این زمینه باید با اوقاف همکاری شود، ما و منابع طبیعی می‌توانیم زمین معوض دهیم و این زمانی اتفاق می‌افتد که درخواستی مبنی بر دریافت زمین وجود داشته باشد، اخیراً موردی را با اوقاف در تیران داشتیم که با تعامل در حال حل شدن است.

در این زمینه علیرضا نصر رئیس شورای شهر اصفهان نیز گفت: باید تکلیف حصه تعیین شود و به زودی جلسه‌ای در این زمینه برگزار با حضور مسئولان اداره کل اوقاف، شهرداری، منابع طبیعی و اداره کل راه و شهرسازی برای رفع این مشکل برگزار خواهد شد.

خارجی‌ها عامل بزه در حصه. نیروی انتظامی: عناصر اصلی توزیع مواد دستگیر شدند

البته مشکلات حصه تنها به سند نداشتن زمین‌های آن و مشکلات مردم در این زمینه ختم نمی‌شود، نقش نیروی انتظامی در تأمین امنیت حصه و همچنین پنهان شدن آسیب‌ها از دید کودکان انکارناپذیر است؛ این در حالی است که کیوسک‌های انتظامی در این منطقه وجود ندارد و پلیس نیز دلیل آن را جلوگیری از پنهان شدن جرم و مجرمان می‌داند.

در این ارتباط رئیس پلیس مواد مخدر شهرستان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: «حصه» یکی از نقاط قرمز شهر اصفهان است، این منطقه به کانون جرم تبدیل شده و خارجی‌های این منطقه بزهکاران را به سمت خودش می‌کشند.

سرگرد مجید طاهرزاده از اجرای طرح‌های متعدد پاکسازی در منطقه حصه خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح به صورت ویژه از اول ماه رمضان در دستور کار بوده است، با بررسی‌های صورت گرفته تسلط کافی بر حصه را به دست آورده‌ایم، در ماه رمضان هفت نفر از عناصر اصلی توزیع مواد مخدر را در قالب طرح‌های اطلاعاتی دستگیر کردیم، همچنین دستگیری خرده فروشان و بازدید از مخفیگاه آنها را نیز در دستور کار داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه پاتوق‌های تجمع معتادان در منطقه حصه شناسایی شده است، ادامه می‌دهد: معتادان را در چندین مرحله جمع آوری و تحویل ماده ۱۶ دادیم و در بین آنها ۱۶۰ نفر کارتن‌خواب را نیز در فاز اول جمع آوری و بنا بر دستور معاون دادستان اصفهان به مدت شش ماه در مرکز ماده ۱۶ نگهداری کردیم.

پلمب بن بست «بهاران»

وی که آلوده‌ترین نقطه حصه را «بن بست بهاران» معرفی می‌کند، می‌افزاید: در این بن بست تعدادی خانه ۳۰ الی ۴۰ متری وجود داشت که محل تجمع زنان و مردان خلافکار بود که به دستور معاون دادستان اصفهان همه خانه‌های این بن بست پلمب، انشعابات برق، گاز و آب این خانه‌ها قطع و مالک این خانه‌ها نیز همراه با متهمانی که در این خانه‌ها دستگیر شدند به مراجع قضائی معرفی شدند.

بافت حصه مهاجرپذیر است، اقلیت‌های مختلفی در این منطقه زندگی می‌کنند، خیریه‌ها در این منطقه ریخت و پاش زیادی دارند و بدون ساماندهی عمل می‌کنند و این امر موجب تقویت گداپروری شده است حصه زیرساخت فرهنگی ندارد

هر چند به اعتقاد سرگرد طاهرزاده تب آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر در منطقه حصه فروکش کرده است، اما رئیس انجمن مجمع سمن‌های جوانان استان اصفهان به کمبود فضاهای آموزشی، فرهنگی و تفریحی، کمبود کتابخانه، و در مجموع زیرساخت‌های فرهنگی در منطقه حصه اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال علی رغم شرایط نامناسب اقتصادی سخت‌گیری‌ها برای ثبت نام دانش آموزان در مناطق حاشیه نشین و به ویژه حصه برای پرداخت شهریه چند برابر شده و همین امر منجر به ترک تحصیل بسیاری از کودکان در این منطقه شده است.

نوید مسائلی نیز حضور اتباع خارجی و مهاجرانی از کرمان و سیستان و بلوچستان را نمکی بر زخم آسیب‌های اجتماعی در حصه می‌داند و می‌گوید: بافت حصه مهاجرپذیر است، اقلیت‌های مختلفی در این منطقه زندگی می‌کنند، خیریه‌ها در این منطقه ریخت و پاش زیادی دارند و بدون ساماندهی عمل می‌کنند و این امر موجب تقویت گداپروری شده است.

وی بر این باور است که توزیع عادلانه خدمات اجتماعی از سوی خیریه‌ها در حصه وجود ندارد و در این ارتباط تصریح می‌کند: برخی خانواده‌ها از چندین خانواده خدمات دریافت می‌کنند و برخی دیگر هیچ خدماتی را دریافت نمی‌کنند.

رئیس انجمن مجمع سمن‌های جوانان استان اصفهان با تاکید بر اینکه ضروری است در استانداری کارگروه مختص حصه تشکیل شود، ادامه می‌دهد: چنانچه هر چه زودتر این اتفاق روی ندهد شاهد عواقب بدتری خواهیم بود که برازنده شهر اصفهان نخواهد بود.

لزوم توجه به توانمندی‌های مردم حصه

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکل حصه با تفکرات و نگرش‌های فعلی حل نمی‌شود؛ باید تحول را در نگرشمان ایجاد کنیم، برچسب محرومیت به مردم آسیب می‌زند و مانع توسعه و رشد می‌شود و ابزاری است برای مسئولانی که قصد دارند با رفتارهای نمایشی در این مناطق امتیاز بگیرند.

اشتغال و کارآفرینی در حصه باید جای صدور مجوز برای مؤسسات بی فایده را بگیرد

کوروش محمدی اضافه می‌کند: برای مقابله با حاشیه نشینی باید به توانمندی‌های ساکنان مناطق حاشیه نشین توجه شود، این نگرش باید تغییر کند که دائماً روی ضعف‌های این مناطق تمرکز می‌شود، باید به جای این همه صدور مجوز برای مؤسسات که بیشتر به منزله هدر دادن اعتبارات و منابع است باید برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی کار شود.

وی تاکید می‌کند: باید به ظرفیت‌های بومی حاشیه‌نشینی توجه شود و تمرکز در این مناطق باشد، باید توجه داشت که سمن‌ها همدرد و هم‌جنس با مشکلات مردم نیستند، برای مدتی به صورت موقت کار می‌کنند و می‌روند و این در حالی است که نیروهای بومی پتانسیل‌های قوی دارند که مدیران باید توانمندی‌های این افراد را ببینند و ظرفیت‌ها را بر توانمندی این ظرفیت‌ها متمرکز کرده و سایه دستگاه‌ها و خیریه‌ها را از سر این مناطق کم کنند.

محمدی تاکید می‌کند: عقل حکم می‌کند که بعد از ۴۰ سال به فکر شبکه‌سازی محله‌ای باشیم، باید شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کنیم.

لزوم ایجاد حس تعلق شهروندی در مناطق حاشیه‌ای

وی که معتقد است برای رفع مشکلات در محلات و مناطق حاشیه‌ای باید حس تعلق شهروندی در بین شهروندان ایجاد شود، ادامه می‌دهد: با نگاه بالا به پایین نمی‌توان حس تعلق شهروندی ایجاد کرد پیشنهاد ما این است که همه توانایی‌های موجود را در اختیار نیروهای بومی محلات قرار دهیم.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران که مخالف راه‌اندازی گرمخانه، سرویس‌های بهداشتی و پاتوق برای معتادان است، اضافه می‌کند: ما بر این باوریم باید دانشگاه و پروژه‌های محور توسعه را در مناطق حاشیه‌ای شهر ایجاد کنیم؛ دولت باید سایه‌اش را از سر مناطق محروم کم کند و مدیریت را بر عهده خود مردم بگذارد.

حس تعلق شهروندان به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در این ارتباط حضور اتباع خارجی را عاملی برای کاهش حس تعلق شهروندی در منطقه حصه می‌داند و می‌گوید: مهاجران خارجی و افراد فاقد هویت و ازدواج‌های ثبت نشده در منطقه حصه چالش آفرین است. مهاجران دلبستگی ندارند و گذرا هستند و به این دلیل خود محور رفتار می‌کنند و مسئولیت پذیری اجتماعی ندارند.

حصه نیاز به فرهنگسرا و ورزشگاه ندارد!

مجتبی ناجی تصریح می‌کند: بهزیستی اقدامات مورد نیاز برای کاهش آسیب‌ها در منطقه حصه را در دستور کار دارد اما باید توجه داشت که اهداف در منطقه حصه کسب درآمد از رفتارهای ضداجتماعی است.

وی بر این باور است که راه‌اندازی فرهنگسرا و ورزشگاه در حصه نیاز نیست، باید با اقدامات اجتماع محور مشکلات حصه را حل کرد.

زیبایی بصری در مناطق حاشیه‌ای می‌تواند به ایجاد حس تعلق شهروندی در این مناطق کمک کند، اما ایجاد این مبلمان نیازمند همکاری شهروندان در حفظ و نگهداری فضاهای ایجاد شده است، موضوعی که در منطقه بی در و پیکر حصه فراموش شده و حتی نیروی انتظامی رسالت خود در این زمینه در محله ۱۰ هزار نفری حصه را فراموش کرده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در این باره از عملکرد نیروی انتظامی در حفظ و نگهداری مبلمان شهری و حتی تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های ترافیکی گلایه دارد و می‌گوید: پل غیر هم‌سطح در منطقه حصه راه‌اندازی می‌کنیم و شبانه میل‌گردهای آن را سرقت می‌کنند، تاکنون ۱۰ بار سطل زباله، مبلمان شهری، تابلوهای کوچه خیابان را نصب کرده‌ایم اما هر بار این تجهیزات به سرقت رفته‌اند.

امنیت لازمه خدمت‌رسانی در حصه

علی شمسی تأمین امنیت را لازمه خدمت‌رسانی در منطقه حصه می‌داند و ابراز می‌کند: نیروی انتظامی باید در حصه کیوسک راه‌اندازی کند تا کمتر شهرداری خسارت ببیند و امنیت برای تجهیز منطقه فراهم شود.

وی که خانه‌های استیجاری روزانه را از چالش‌های مهم حصه می‌داند، ابراز می‌کند: تنها فعالیت یک دستگاه نمی‌تواند آسیب‌های منطقه حصه را کاهش دهد، باید همه به میدان بیایند تا بتوان مرهمی بر دردهای مردمان این منطقه گذاشت.

دردهای مردمان حصه همچون زخم‌هایی است که پینه بسته است و هر بار مسئولی قصد مرهم گذاشتن بر روی آن را داشته زخم‌های تازه‌ای سرباز می‌کند؛ شرایط کنونی حصه قصه پرغصه‌ای است که نشان می‌دهد سال‌هاست این منطقه و مردمانش تنها محلی برای مانور تبلیغاتی مسئولان بوده است و حضور آنها نه تنها دردی را از مردمان این منطقه درمان نکرده، بلکه هر بار با وعده‌هایشان کورسوی امیدی را در دل این مردمان روشن کرده که سرانجام آن سرابی بیش نیست.

کد خبر 5032255

منبع: مهر

کلیدواژه: حاشیه نشینی شهرداری اصفهان بهزیستی کوروش محمدی آسیب اجتماعی سازمان های مردم نهاد مبلمان شهری مناطق محروم محرومیت زدایی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان شهرکرد کرمانشاه مجلس شورای اسلامی ستاد ملی مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بارش باران آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه ای مناطق حاشیه نیروی انتظامی زندگی می کنند کارتن خواب ها استان اصفهان منطقه حصه منطقه حصه ادامه می دهد رئیس انجمن شهر اصفهان مشکلات حصه راه اندازی حصه شمالی خیریه ها مردم حصه آسیب ها خانه ها رها شده زمین ها بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، اورسولا فون در لاین رئیس شورای اروپا پنجشنبه در سفری به بیروت گفت که این کمک‌ها از سال جاری تا ۲۰۲۷ در اختیار لبنان قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، ۷۳۶ میلیون یورو به حمایت از پناهجویان سوریه و «سایر گروه‌های آسیب‌پذیر» در لبنان اختصاص یافته و ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر صرف تقویت سرویس‌های امنیتی لبنان به منظور اجرای کنترل‌های مرزی و مهاجرتی خواهد شد.

همچنین مقدار دیگری از این بودجه برای کمک به ماهیگیران لبنانی اختصاص یافته است تا آنها از فروش قایق‌های خود به قاچاقچیان انسان منصرف شوند.

فون در لاین گفت که اتحادیه اروپا همچنین روی «رویکرد مستحکم‌تری برای بازگشت» پناهجویان سوری کار می‌کند.

نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان از بسته کمکی اتحادیه اروپا تشکر کرد و گفت که «امنیت لبنان امنیت اروپاست» و تشدید بحران «نه تنها به لبنان محدود نخواهد شد بلکه به اروپا نیز گسترش می‌یابد.»

اتحادیه اروپا پیشتر کمک‌هایی به مصر، تونس و موریتانی برای تقویت کنترل‌های مرزی و جلوگیری از هجوم مهاجران به سمت اروپا اختصاص داده بود.

دیگر خبرها

  • معرفی برترین های مسابقه فوتسال مهاجران آران وبیدگل
  • اصفهانِ مظلوم!؛ استوری مشترک بازیکنان سپاهان
  • استوری مشترک بازیکنان سپاهان؛ اصفهانِ مظلوم! + عکس
  • ببینید/منزل استاد شهریار و یادآوری یک شب‌نشینی باشکوه
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • محله کم‌برخوردار حصه در مسیر توسعه‌ است
  • تلاش برای حل فروکش تنش آبی و ایجاد پایداری شبکه توزیع آب در شهرستان چهارباغ