Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی جزئیات واگذاری اراضی ملی به منظور راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس در استان را تشریح کرد.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بخش خصوص متقاضی راه اندازی کشت و صنعت در استان است، گفت: اجرای طرح ایجاد کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس، ابتدا برای شهرستان‌های مرند و شبستر مطرح شده بود اما به دلیل این‌که شبستر در حوضه دریاچه ارومیه قرار گرفته و بر اساس مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه امکان، آبی کردن اراضی دیم در این منطقه وجود ندارد در نتیجه اجرای این طرح در شبستر منسوخ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اکنون نیز طرح راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس عمدتا در شهرستان‌های خداآفرین، جلفا، سراب و بستان آباد انجام می‌گیرد که در این راستا متقاضیانی که مایل به فعالیت در امر کشاورزی هستند می‌توانند درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارائه بدهند تا امکان تولید، کشاورزی و فرآوری محصولات به صورت کشت و صنعت فرد متقاصی بررسی شود.

وی ادامه داد: وسعت کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس می‌تواند از ۵۰ تا ۱۷۰ هکتار را شامل شود.

فتحی در خصوص اراضی مختص این طرح، اظهار کرد: ممکن است برخی از کشاورزان و سرمایه گذاران، در اراضی شخصی خود کشت و صنعتی را تاسیس کنند که در این راستا مجوزهای لازم بدون مشکل صادر می‌شود اما در این طرح بهره گیری از اراضی ملی مستعد کشت مدنظر بوده و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول استان است.

وی افزود: اراضی ملی مستعد برای راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس در استان مشخص شده و از طریق اداره کل منابع طبیعی در اختیار مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است و زمینه برای ورود متقاضیان وجود دارد؛ حتی تاکنون شش متقاضی نیز از سوی اتاق بازرگانی معرفی شده و سازوکارهای اجرایی برای پیشروی و تکمیل کشت و صنعت‌ انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هر یک از این اراضی دارای فرایند واگذاری است، قبلا برای اراضی که در طرح‌های کشاورزی اختصاص می‌یافت، سند مالیکت صادر می‌شد اما اکنون بر اساس قانون بهره وری، سندی صادر نمی‌شود و اراضی به صورت اجاره‌ای برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد البته بناهای موجود در این مناطق دارای سند مالکیت خواهند بود؛ نرخ اجاره نیز توسط کمیسیونی مشخص می‌شود و سالیانه بر اساس نرخ تورم متغیر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت کشت‌ و صنعت‌ها، گفت: بخش کشاورزی استان با همراهی کشاورزان زحمتکش در تولید محصولات کشاورزی مشکلی ندارد اما عمدتا در بحث بازار و فروش با مشکلاتی مواجه است؛ یکی‌ از مهمترین کارکردهای کشت و صنعت‌ها نیز تامین بازار است، بازار فروش محصولی که توسط خود کشاورز در کنار کشاورزی و در قالب صنایع فرآوری تهیه می‌شود. 

وی افزود: محصولات حاصل از کشت و صنعت‌ها را می‌توان با ماندگاری بالا تبدیل و فرآوری کرد، اگر تنها این کارکرد را که مزیت بالایی برای کشاورزی است، لحاظ کنیم‌ اقدام به ایجاد کشت و صنعت‌ها توجیه پذیر می‌شود؛ در این طرح از ظرفیت‌های مغفول استان استفاده می‌شود که تاثیر بسیار بالایی در اشتغال و اقتصاد استان دارد.

وی در خصوص وضعیت استان در فعالیت کشت و صنعت‌ها، اظهار کرد: استان ها عمدتا بر روی کشت متمرکز بوده و صنایع موجود نیز جدا از کشت راه اندازی می‌شود اما این طرح جدید در قالب یک کشاورزی قراردادی است تا بتوانیم زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

فتحی افزود: آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشرو در کشت و صنعت است و با ایجاد کشت و صنعت آذربایجان خاوری، زنجیره کاملی از تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را به صورت مالکیتی راه اندازی کرده است که نقش استان نسبت به سایر استان‌ها را برجسته می‌کند.

وی گفت: این نوع از کشت و صنعت از کشورهای پیشرفته الگوبرداری شده است و کشاورز به جای سردرگمی و یافتن بازار پس از برداشت محصول، خودش بازار ایجاد می‌کند، اگر این امر به صورت صحیح و نظارت منظم در مراتع مستعد انجام گیرد افق روشنی در آینده خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که اغلب قطعات کشاورزی کشور و استان در اندازه کوچک هستند، گفت: صاحبان این قطعات کوچک و جمع کشاورزان یک روستا می‌توانند در قالب یک تعاونی، صنایع وابسته به محصولات بومی خود را ایجاد کنند اما کشاورزان خرده‌پا توان انجام این امر را  به تنهایی ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی راه اندازی کشت و صنعت آذربایجان شرقی کشت و صنعت ها جهاد کشاورزی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد

ایسنا/خوزستان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که به دلیل واگذاری نادرست به بخش خصوصی در دولت قبل به مرز نابودی کامل رفت و تجمعات و اعتصابات کارگری آن به سر خط اخبار بین المللی تبدیل شده بود، طی سه سال گذشته با نگاه ویژه آیت الله رییسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بار دیگر در حال بازگشت به دوران طلایی خود است.

نیشکر هفت تپه قدیمی‌ترین و بهترین کشت و صنعت نیشکری ایران بود که به دلیل مختلف از جمله واگذاری نادرست به بخش خصوصی در سال ۹۴ به حاشیه رانده شد و به دلیل سوء مدیریت‌ها در چند سال گذشته وضعیت نامناسبی پیدا کرد و طی این سال‌ها خانواده‌های کارگران نیشکر هفت تپه با مشکلات عدیده اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی مواجه شدند. در حالی که خصوصی سازی شرکت‌ها باید به اهلش واگذار شود و توسط مسئولین امر در این واگذاری‌ها باید به تخصص و تجربه نیز نگاه شود تا خسارت‌های بیشمار پس از خصوصی سازی در پی نداشته باشد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران در هجدهم آذرماه سال ۱۳۴۰ افتتاح شد. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با وسعتی بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰ هکتار در نزدیکی شهر شوش و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

به گزارش ایسنا، اکنون و پس از پشت سر گذاشتن روزهای تلخ، کشت و صنعت نیشکر هفت ‌تپه در مسیر روزهای طلایی خود قرار گرفته و خاطرات تلخ گذشته این شرکت در حال فراموش شدن است. امید در هفت تپه زنده شده است و کارگران با همه توان برای جهش تولیدات این شرکت حتی بیش از وظایف قانونی در تلاش هستند.

داستان پر غم و غصه هفت تپه امروز به خوشی و آرامش رسیده است. روزگار تلخی که خسارت‌های جبران ناپذیری به هفت تپه و کارگران آن وارد کرده امروز جای خود را به کار و تولید داده است.

نیشکر هفت تپه پس از واگذاری به شرکت توسعه نیشکر/ مهرماه ۱۴۰۰

دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی می‌گوید: هفت‌تپه در سال جهش تولید پیشتاز است و جهش ۲۰۰ درصدی تولید شکر در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، تاکنون با برداشت نزدیک به ۶۰ درصدی مزارع نیشکر در هفت‌تپه، حدود ۳۸ هزار تُن شکر تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، این رقم به نزدیک ۶۰ هزار تُن برسد که در مقایسه با سال بهره‌برداری گذشته، جهشی ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

و اما هفت تپه امروز چه می‌خواهد...این شرکت در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ با مصوبه سران قوا به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد ولی روند انتقال قطعی مالکیت آن هنوز صورت نگرفته است. ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲ در جریان سفر رییس‌جمهور به شوش، کارگران هفت‌تپه خواستار واگذاری قطعی این شرکت به توسعه نیشکر شدند. آیت‌الله رییسی در این سفر در محل شرکت پاک چوب شوش با تعدادی از نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دیدار و نسبت به دغدغه آن‌ها برای واگذاری قطعی این شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قول پیگیری جدی داد.

شادی کارگران هفت‌تپه پس از خلع ید مالک قبلی/ اردیبهشت ۱۴۰۰

محمد خنیفر فعال کارگری هفت‌تپه در این اجتماع کارگران با تقدیر از زحمات آیت‌الله رییسی برای باز کردن گره کور این شرکت و بازگشت این شرکت به روزهای طلایی تولید خود، واگذاری قطعی هفت تپه به شرکت صنایع جانبی نیشکر را مهمترین خواسته کارگران از رییس‌جمهور دانست.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران هفت تپه قدردان آیت‌الله رییسی هستند، چرا که بدون پیگیری‌های رییس دولت سیزدهم، مشکل هفت تپه هرگز حل نمی‌شد، گفت: کارگران این شرکت می‌خواهند تا رییس‌جمهور لطف خود را به این واحد تولیدی تکمیل کرده و با قطعی کردن واگذاری هفت‌تپه به صنایع جانبی آرامش را به هزاران خانواده این شرکت بازگرداند.

وی با بیان اینکه کارگران هفت تپه به قول آیت‌الله رییسی اعتماد دارند، ادامه داد: اکثر کارگران هفت تپه جزء خانواده شهدا و رزمندگان هستند و به دنبال هیاهو و یا تولید خوراک برای رسانه‌های خارجی نیستند.

شرکت هفت تپه که پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم به دلیل اعتراضات کارگری به سرخط اخبار تبدیل شده بود و صدها کارگر این شرکت آینده شغلی برای خود متصور نبودند، با تشکیل دولت سیزدهم و گره‌گشایی از مشکلات این شرکت، بار دیگر با شیرینی کار و تولید کام کارگران این شرکت شیرین شد.

نیشکر هفت تپه پس از واگذاری به شرکت توسعه نیشکر/ مهر ماه ۱۴۰۰

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • واگذاری ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی
  • واگذاری زمین به خانوار‌های ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی واگذار شد
  • واگذاری زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی