Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:54:51 GMT

سد آیت الله بهجت ۶۳ میلیون متر مکعب آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۷۴۰۳

سد آیت الله بهجت ۶۳ میلیون متر مکعب آبگیری شد

 وحید خرمی  روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ذخیره حدود ۶۱ درصدی سد شهربیجار اظهار داشت : میزان ذخیره این سد مشابه سال گذشته می باشد که با توجه به میزان ذخیره ذکر شده نگرانی بابت تأمین آب شرب مصرف کنندگان از این منبع آبی وجود ندارد.

وی هدف از ساخت این سد را تأمین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان،خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر،لاهیجان،سیاهکل، لنگرود، کومله ،شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا در استان عنوان و تصریح کرد: مجموع ظرفیت ۱۰۵ میلیون متر مکعب و میانگین آورد سالانه ۲۱۰ میلیون متر مکعبی این سد  در حال حاضر آب شرب ۷۰ درصد جمعیت شهری استان گیلان تأمین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خرمی به  وضعیت سد سفیدرود نیز اشاره و  بیان کرد:  در حال حاضر سدسفیدرود با ظرفیت حدود ۲۷۱ میلیون مترمکعب و حجم میانگین ورودی ۲۹ متر مکعب بر ثانیه و خروجی ۶ مترمکعب برثانیه در حال ذخیره سازی آب کشاورزی برای فصل زراعی آتی می شود.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت ) از توابع امام زاده هاشم  در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده  و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۵ . ۹۰ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد. حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. 
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد .

سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت)  ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

 سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود  تامین می‌شود.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

منبع: ABC برچسب‌ها رشت شرکت آب منطقه ای گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت شرکت آب منطقه ای گیلان رشت شرکت آب منطقه ای گیلان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای دریاچه هامون صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی را که روی این رود وجود دارد، مسدود کنیم و وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد.

در حال تکمیل

کد خبر 6093926

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • رهاسازی آب سد سفیدرود از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است