Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار تن انواع ماهی استخوانی توسط صیادان استان از دریای خزر صید شود گفت: مشکل بیمه صیادان گیلانی حل می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، عظیم مدبری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فصل دیگری از صید ماهیان استخوانی دریای خزر با 4 هزار صیاد گیلانی در قالب 51 تعاونی صید پره آغاز شده است اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال چیزی حدود 2 هزار تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان گیلانی از دریای خزر صید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه قبل از آغاز فصل صید با همکاری مدیران شرکت‌های صید و تعاونی‌های پره صیادان استان جلسات مشترکی با اداره بهداشت و دامپزشکی برگزار شده است عنوان کرد: در این جلسات بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ضدعفونی جایگاه‌های صید پره و زدن ماسک و پوشش دستکش تأکید شد.

مدبری از نظارت دقیق بر نحوه عملکرد شرکت‌های تعاونی پره صیادی در راستای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در طول فصل صید و صیادی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به فرهنگ بسیار بالایی که جامعه صیادی دارند و فصلی که با سلامت سپری شد امیدواریم فصل جدید صید ماهیان استخوانی در گیلان هم با همان روال گذشته پیش برود.

کدام تن ماهی سرشار از ویتامینD طبیعی است؟ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت آبزی‌پروری؛ 44 هزارتن ماهی گرمابی امسال در گیلان تولید می‌شودسالانه 3500 تن انواع ماهی از آذربایجان‌غربی به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی پره صید در حقیقت بخش خصوصی محسوب می‌شوند و این شرکت‌ها باید اقلامی نظیر دستکش، لباس، ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اختیار صیادان قرار دهند افزود: با تمام این‌ها شیلات گیلان در فصل صید سال گذشته یکسری ماسک را در اختیار تشکل‌های صیادی استان قرار داد.

مدیرکل شیلات گیلان مقدار ماهیان استخوانی که سال گذشته صید شدند را حدود هزار و 800 تن اعلام کرد و با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 2 هزار تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شود گفت: اگر شرایط جوی برای فعالیت‌های صید و صیادی مناسب باشد امیدواریم به این حد از صید پیش‌بینی شده برسیم.

مدبری احیاء ذخایر دریای خزر را به عنوان اصلی که همواره در دستور کار مجموعه شیلات قرار داشته است اعلام کرد و ضمن اشاره به اقدامات گسترده شیلات گیلان در این حوزه تصریح کرد: یکی از وظایف استراتژیک شیلات در 50 سال اخیر تاکنون بحث تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی دریای خزر بوده است.

وی نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه با تلاش همه حدود 175 میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری امسال در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد افزود: این مقدار بچه ماهی رهاسازی شده نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشت.

مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر اینکه با این مقدار بچه ماهی رهاسازی شده در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر انتظار است سفره صیادان استان پررونق باشد خاطرنشان کرد: معمولا حدود 7 درصد از این بچه ماهیان به ماهی تبدیل می‌شوند از طرفی گیلان از حیث رهاسازی بچه ماهی در دریای خزر بین استان‌های شمالی رتبه نخست را دارد.

مدبری رایزنی با مجمع نمایندگان گیلان و سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت حل مشکل بیمه صیادان و تأمین اعتبار لازم برای انجام این کار را از جمله اقداماتی که در دستور کار شیلات قرار دارد اعلام کرد و افزود: 50 درصد صیادان گیلانی یعنی حدود 3 هزار و 300 نفر از آنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی استفاده از جایگاه‌های صید پره گیلان برای توسعه بخش گردشگری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در همین راستا کمیته تخصصی متشکل از شیلات، تعاون، میراث‌فرهنگی و منابع‌طبیعی ایجاد شده است عنوان کرد: بر اساس ظرفیت سنجی که در 51 تعاونی صید انجام شد 6 پره صیادی گیلان به عنوان پایلوت طرح گردشگری انتخاب شدند.

مدیرکل شیلات گیلان از صدور مجوز موافقت اصولی پرورش ماهی در قفس برای 22 پره صیادی استان خبر داد و با اشاره به اینکه این اقدام به توانمندسازی پره‌های صیادی کمک می‌کند اظهار داشت: وجود زیرساخت‌های لازم و امکانات در میزان فعالیت و مشارکت شرکت‌های پره صید در حوزه گردشگری بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/614/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل شیلات گیلان ماهیان استخوانی صیادان گیلانی دریای خزر بچه ماهی پیش بینی تن ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد با بیان اینکه آزمایشگاه‌های کشور دو مشکل عمده درباره تعرفه و خدمات بیمه دارند گفت: مشکل اول این است که در ۱۰ سال اخیر در دو سال متوالی افزایش تعرفه‌ای در خدمات آزمایشگاهی نداشتیم و در سال‌های بعد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را در این باره شاهد بودیم که در این صورت از تورم جاری عقب ماندیم.

وی افزود: تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی در خرید مایحتاج متفاوت و بسیار بالاتر است لذا این مشکل برای آزمایشگاه‌ها به وجود آمد و با افزایش قیمت ارز تجهیز آزمایشگاه‌ها با مشکل روبرو شد لذا آزمایشگاه‌ها نتوانستند با پیشرفت‌های کشورهای دیگر و تجهیزات جدید، خود را به روزرسانی کنند.

همتی بیان کرد: این موضوع در نهایت به نظام سلامت برمی گردد زیرا ۵ درصد بودجه سلامت در بخش آزمایشگاه مصرف و ۹۵ درصد بودجه در بخش درمان و بستری صرف می‌شود اما با تجهیز آزمایشگاه‌ها و ایجاد تعرفه و به روزرسانی خدمات، پوشش بیمه‌ای تسهیل داده می‌شود.

وی تاکید کرد: در نظام سلامت مبتنی بر ارزش، ارزش گذاری به خدمات آزمایشگاه‌ها می‌تواند بودجه نظام سلامت را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: از متولیان امر درخواست داریم دید دیگری به آزمایشگاه‌ها داشته باشند؛ ۷۰ درصد تشخیص، پیشگویی و درمان بیماری‌ها نقش مهم آزمایشگاه را نشان می‌دهد لذا آزمایشگاه به روز و پیشرفته به راحتی می‌تواند یک بیماری را تشخیص و درمان بیمار آغاز شود.

همتی بیان کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی به روز نیست و از تورم عقب هستیم تأخیر در پرداخت بیمه‌ها نیز مشکل دیگری است که باید حل شود اکنون مردم باید ۳۰ درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را پرداخت کنند اما بیمه‌ها این تعرفه را پوشش نمی‌دهند و مردم ۷۰ درصد، پرداختی دارند این ارتباط مالی بین آزمایشگاه‌ها و بیمار نباید اختلاف داشته باشد تا بتوان ارتباط خوبی بین آزمایشگاه‌ها و بیمار برقرار کرد.

وی اظهار کرد: دو خواسته در این بین مطرح است؛ یک اینکه تعرفه‌ها منطقی شوند اکنون قیمت تمام شده تست‌ها آماده شده و قیمت‌های واقعی در قالب یک نرم افزار به زودی در اختیار مرجع سلامت قرار می‌گیرد در این راستا قیمت یک تست مشخص است.

وی در پایان یکی از بازوان مهم نظام سلامت را آزمایشگاه‌ها دانست.

در ادامه، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنگره، گفت: توجه به خدمات آزمایشگاه‌ها، پرهیز از صنف گرایی، استفاده از افراد متخصص، انتشار علم علوم آزمایشگاهی و شناساندن آن به جامعه دانش آموزی برای انتخاب رشته، معرفی چهره‌های ماندگار، حرکت روبه آینده از دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

همچنین غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی این رویدا اظهار کرد: «کیفیت را پایانی نیست» شعار کنگره امسال بود سعی کردیم در این راستا حرکت کنیم، همچنین استفاده از بسترهای الکترونیک در کنگره امسال، از دیگر مزایای برگزاری کنگره بود.

بر اساس این گزارش، قطع نامه پایانی کنگره امسال، توسط دکتر فریبا شایگان مدیر روابط عمومی انجمن، قرائت شد.

در روز پایانی برگزاری این کنگره، که به مدت ۴ روز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محمدامین واعظی در بخش پوستر برگزیده کنگره امسال شد.

فرزانه عزیزمحسنی مسئول پنل محققین جوان و پوسترهای کنگره از ۱۱۳ پوستر پذیرفته شده در کنگره امسال، ۹۰ ارائه وجود داشت که با توجه به امتیازات از بین ۵ نفر منتخب بخش پوستر، محمدامین واعظی از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شد همچنین در این مراسم از ۵ نفر منتخب نیز با اهدای جوایز تقدیر و تشکر شد.

زینب داوودی مقدم، ناهید رضایی، امیرسالار نیکخواه بهرامی، محمدخانی عشرت آبادی اسامی منتخبان بودند.

کد خبر 6095707 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پیش بینی هواشناسی کشور 15 اردیبهشت 1403/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد
  • دو مشکل آزمایشگاه‌های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد + فیلم
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر