Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین تالاسمی نوعی بیماری خونی است که مبتلایان به آن می‌توانند مانند یک فرد عادی زندگی کنند، می‌توانند ازدواج کنند و فرزند سالمی داشته باشند یا شغل مناسب داشته باشند و در شغل موردنظرشان فعالیت کنند اما عدم شناخت نسبت به این بیماری باعث شده که نگاه جامعه به این بیماران منفی باشد.

خبرگزاری ایسنا در نشستی با تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن  حمایت از بیماران تالاسمی قزوین در خصوص مشکلات و مسائل این انجمن به بحث و گفت‌وگو پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

عباس سیلتان مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی قزوین با اشاره به تاریخچه انجمن تالاسمی قزوین، اظهار کرد: انجمن تالاسمی قزوین سه سال است که به‌صورت رسمی به ثبت رسیده و ۱۰ نفر به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره انجمن انتخاب شدند، این انجمن اقداماتی از قبیل برگزاری کارگاه‌های آموزشی روانشناسی، بیماری آنکولوژی و مسائل مربوط به خانواده بیماران و بهینه کردن درمان انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استان قزوین پیش‌ازاین انجمن قوی در حوزه تالاسمی نداشت بنابراین بیماران دیده نشدند و مسئولین استانی به این انجمن بی‌تفاوت بودند، اگرچه انجمن در حال حاضر درآمدی ندارد اما اولویت اصلی ما مسئله درمان بیماران است، در حال حاضر بیماران تالاسمی باوجود مشکلاتی که دارند هزینه‌های گزافی برای درمان پرداخت می‌کنند.

سیلتان اظهار کرد: پیش‌ازاین افرادی با عنوان انجمن تالاسمی قبض‌های غیرمجاز چاپ و سواستفاده می‌کردند همین امر باعث بی‌اعتمادی به انجمن تالاسمی شده است، اما انجمن فعلی به‌صورت رسمی و در جهت حمایت از بیماران تالاسمی فعال است.

کمبود دارو اساسی‌ترین مشکل بیماران تالاسمی است

وی بابیان اینکه سیستم ایمنی افراد عادی در صورت ابتلا به کرونا ضعیف می‌شود، خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی سیستم ایمنی ضعیفی دارند بنابراین در این برهه که کرونا شیوع پیداکرده است انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی از بیماران حمایت بیشتری داشته باشد. از دانشگاه علوم پزشکی قزوین انتظار داریم که مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در اختیار اعضای انجمن قرار دهند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ بیمار تالاسمی در بیمارستان قدس خون دریافت می‌کنند، باید توجه کرد که بیمار تالاسمی طحال برداری شده بنابراین با کاهش گلبول سفید روبه‌رو است، زمانی که بیمار برای خون‌گیری به بیمارستان قدس مراجعه می‌کند این کار باید با شرایط ویژه انجام شود نه اینکه مثل بیمار عادی خون‌گیری شود، خون‌گیری در وضعیت کرونا استرس‌زا است اگر مراحل و مکان استریلیزه نشود فاجعه به بارمی‌آید.

سیلتان اظهار کرد: بیماران تالاسمی علاوه بر درد، مشکل نبود و کمبود دارو دارند، بیماران تالاسمی به نبود دارو به‌ویژه «دسفوناک» عادت کردند و می‌گویند نیست، اگرچه مشابه داخلی دارو وجود دارد اما اثربخشی ندارد از طرفی تنها دل‌خوشی این بیماران رایگان بودن دارو است اما در حال حاضر یارانه دارویی را برداشتند این ازلحاظ روانی روی بیمار تأثیر می‌گذارد، خانواده‌هایی هستند که چهار فرزند مبتلابه تالاسمی دارند و با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو هستند بنابراین باید در حوزه داروی بیماران تالاسمی فکری کرد.

عدم شناخت صحیح تالاسمی توسط مردم است

رضا چگینی عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان قزوین، نیز در این نشست تأکید کرد: انجمن تالاسمی فعالیت خود را از سال ۷۹ به‌صورت غیررسمی در قزوین آغاز کرده است تا اینکه مسئله رسمیت سمن‌ها برای نظارت قانونی مطرح شد، بنابراین سال ۹۰ انجمن به‌صورت رسمی برای ثبت درخواست داده است اما ثبت رسمی و نهایی از سه سال گذشته انجام‌شده و در این مدت کارهای مثبتی در حوزه درمان، پیشگیری و مسائل معیشتی صورت گرفته است.

وی افزود: فرایند دولت به شکلی پیش رفت که به سمن‌ها بیشتر فرصت دادند تا پل ارتباطی باشند، ما نیز از بیماران حمایت می‌کنیم برای اینکه بهتر بتوانند به رفع مشکلات برسند در حال حاضر یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما عدم شناخت صحیح بیماری توسط عموم جامعه است.

چگینی عنوان کرد: بیماری تالاسمی از خفیف تا شدید به دو بخش مینور و ماژور تقسیم‌بندی می‌شود، افراد مبتلا به تالاسمی مینور مانند افراد عادی هستند اما با ازدواج دو فرد دارای تالاسمی مینور فرزند آن‌ها به تالاسمی ماژور مبتلا می‌شود، بیماران دارای تالاسمی ماژور از بدو تولد بین دو هفته تا یک‌ ماه به‌صورت مستمر باید تزریق خون داشته باشند.

وی یادآور شد: هموگلوبین خون در افراد دارای تالاسمی ماژور دفع می‌شود بنابراین نوعی کم‌خونی اتفاق می‌افتد که به‌اصطلاح خون این افراد ناقص است بنابراین باید خون سالم و حاوی هموگلوبین تزریق شود، گاهی به‌اشتباه می‌گویند خون تعویض می‌شود درحالی‌که این‌چنین نیست و صرفاً تزریق خون انجام می‌شود.

کمبود داروهای آهن‌زدا باید موردتوجه قرار بگیرد

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان قزوین خاطرنشان کرد: دفع شدن خون ناقص مشکلات شایع دیگری دارد چون خون ناقص دفع می‌شود آهن در بدن رسوب می‌کند و میزان آن به‌شدت بالا می‌رود که همین امر عوارض شدیدی مانند فشار آوردن به قلب و اعضای حیاتی بدن را به همراه دارد بنابراین فرد باید داروی آهن‌زدا مصرف کند چراکه بالا رفتن سطح آهن به نارسایی کبدی، قلبی، پانکراس و دیابت ختم می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماران باید به‌صورت دوره‌ای و شبانه «آمپول دسفرال» تزریق کنند تا مشکلات جانبی نداشته باشد، اما بعد از تحریم سال ۹۲ واردات این دارو به ایران به‌شدت کاهش‌یافته است، مشابه داخلی آن تولیدشد اما بدن برخی بیماران نسبت به آن واکنش داد و مشکل بیماران حادتر شد.

چگینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات افراد دارای تالاسمی کمبود داروهای آهن‌زدا است، داروهای موجود داخلی کیفیت ندارد از طرفی بیمه تمام داروهای خارجی را پوشش نمی‌دهد و افراد مبتلا اغلب ازنظر اقتصادی قشر ضعیفی هستند و توانایی تأمین دارو را ندارند.

چند سال اخیر، نوزاد جدید مبتلا به تالاسمی ماژور در قزوین نداشتیم

وی بیان کرد: با توجه به این‌که صرفاً بیماران تالاسمی ماژور تحت درمان زیرمجموعه انجمن تالاسمی قرار می‌گیرند می‌توانیم بگوییم که طی چند سال اخیر نوزاد جدید مبتلا به تالاسمی ماژور نداشتیم و بیمارانی که ۱۵ سال دارند نیز عموماً مهاجر و از استان‌های اطراف هستند.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان قزوین یادآور شد: انجمن تالاسمی قزوین درآمدی ندارد و تاکنون موفق نشده است که خیری جذب کند با توجه به مشکلات مالی که بیماران تالاسمی دارند از خیرین می‌خواهیم که به این حوزه نیز توجه کنند.

اشتغال و ازدواج حق مبتلایان به تالاسمی است

صابر خرم‌نیا دیگر عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان قزوین نیز با اشاره به اینکه ازدواج و اشتغال دو مشکل اساسی بیماران تالاسمی قزوین است، بیان کرد: بیماران تالاسمی برای استخدام رزومه ارسال می‌کنند اما کارفرمایان به‌محض این‌که متوجه می‌شوند فرد دارای تالاسمی است از پذیرش او خودداری می‌کنند این در حالی است که افراد دارای تالاسمی نیز توانایی بالایی دارند.

وی یادآور شد: ۹۰ درصد این بیماران در قزوین تحصیلات عالی دارند اما در هنگام جذب و اشتغال، نام این بیماری موجب حذف آن‌ها از آزمون‌های استخدامی می‌شود و اگر هم به طریقی در آزمون شرکت و یا قبول شوند در مصاحبه‌ها به دلایلی حذف خواهند شد.

خرم‌نیا عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی افراد دارای تالاسمی ازدواج است و اغلب خانواده‌ها زمانی که متوجه می‌شوند فرد دارای تالاسمی است اجازه نمی‌دهند فرزندشان با آن فرد ازدواج کند چراکه نگران هستند این بیماری در روند زندگی اخلال ایجاد کند یا دارای فرزندی مبتلا به تالاسمی شود درحالی‌که در اغلب موارد این‌چنین نیست و با مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی بیان کرد: بیماری تالاسمی به خون حساس است و در روند زندگی و بچه‌دار شدن افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند با دقت در جامعه می‌بینیم افراد دارای تالاسمی ازدواج‌ کرده و بدون مشکلی دارای فرزندی سالم شده‌اند، اگر فرد مقابل سالم باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود بنابراین باید با اطلاع رسانی صحیح این نگرانی‌های بی‌جهت را از بین برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تالاسمي ازدواج اشتغال کمبود دارو مبتلا به تالاسمی بیماران تالاسمی تالاسمی قزوین تالاسمی ماژور حال حاضر کمبود دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟

علیرضا عسگریان اظهار داشت: چون منابع بسیاری این طرح می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت.

به گزارش فارس، وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو (ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران) در جمع خبرنگاران ابراز کرد: این نمایشگاه منحصر به فرد در کشور است و در حوزه تولیدات و صادرات فعال است.

وی افزود: وزارت کار یکی از مجموعه‌های بزرگ در حوزه صنعت و اقتصاد است و در زمینه‌های صنعتی مختلف فعالیت دارد. عسگریان گفت: ما در حوزه دارویی، حمل و نقل و گردشگری و... شرکت‌هایی داریم و فعال هستیم.

وی درباره میزان فعالیت وزارت کار در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در صنعت دارویی در بحث تولید مواد اولیه و سایر دارو‌هایی تخصصی و عمومی بسیار مؤثر عمل کرده است.

وی افزود: وزارت کار نیز دارای زیر مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی گسترده است. در حوزه پتروشیمی متعددی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید درون خانواده وزارت کار فعال هستند. همچنین بزرگترین هلدینگ‌های حمل و نقل کشور درون وزارت کار است.

همچنین در صنعت دارویی، ریلی و ساختمان و سیمان ما حرف اول را در کشور ایران می‌زنیم. عسگریان ادامه داد: در مجموع ۵ صندوق بزرگ کشور در وزارت کار قرار دارند که تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهمترین آن‌ها بوده و شرکت‌های بزرگی هستند.

ایجاد خط تولید دارویی در چند کشور آفریقایی

وی افزود: مهمترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار ۳۰ کشور در حال تحلیل است. کشور‌های اوراسیا، آفریقا و به ویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهم‌نامه‌های بزرگی را در حال انعقاد هستیم. برای مثال نخست وزیر زیمباوه در ایران است و با‌ایشان وارد مذاکره شدیم. چرا که دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.

وی با اشاره به ایجاد خط تولید دارویی در زیمباوه و چند کشور دیگر آفریقایی شدیم که علاوه بر این شاهد صدور خدمات مهندسی نیز به این کشور‌ها هستیم. در حقیقت باید بگویم رقابت‌پذیری مت در محصولات بسیار بالاتر است.

معاون رفاه وزیر کار تأکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تأثیر منطقه‌ای در حوزه دارو داشته باشیم در حوزه دارویی با عراق، لبنان و ارمنستان کار جدی کردیم. سفر اخیر تجار ارمنستان نشان داد که ما به زودی در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و علاوه بر دارو و محصولات پتروشیمی، محصولات ساختمانی و سیمان و مصالح نیز به آن‌ها صادر خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد. معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار تأکید کرد: ما طرح فجرانه را داشتیم، طرحی اثرگذار در مدت ۳ ماه که به طور متوسط بالای ۸۶ درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هیجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و و ما امیدواریم این طرح تمدید شود.

طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟

وی در پاسخ به این پرسش درباره آینکه آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد: چون منابع بسیاری این طرح می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول خریداری شده از ۱۱ قلم شده استا و ۱۴۰ نمی‌لیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • آزمون استخدامی آموزش وپرورش استان در۴۵ حوزه امتحانی برگزار می شود
  • تغییر زمان برگزاری یک آزمون استخدامی
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در یزد