Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@15:55:51 GMT

دلنوشته کیهان کلهر برای محمدرضا شجریان

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۹۱۶۲

دلنوشته کیهان کلهر برای محمدرضا شجریان

کیهان کلهر،‌ موسیقی‌دان و نوازنده کمانچه، دلنوشته‌ای را برای درگذشت محمدرضا شجریان منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیهان کلهر در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

"اگر هزار چشم داشتم و هزار چشمه‌ی اشک روان، این داغ که بر قلبم نشسته را سرد نمی‌توانستم کرد.
نه، درد فراق و فقدان «محمدرضا شجریان» را به کلام نخواهم آورد، اما شرح زیستنش را چرا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعید و دور می‌بینم کس دیگری، به بلندای مسندی که او بر آن تکیه زده برسد.

مسندی که ارکانش اگرچه طی هجوم و تاخت و تاز یونانیان و اعراب و مغولان و جاهلان و متعصبان از گذشته تا امروز بارها لرزیده، اما هنوز پابرجاست.
مسندی که بر قلب‌های مردم این خاک استوار است.

همه داغدارند، من نیز، اما بر این مرگ اشک نمی‌ریزم چرا که او زندگی را به زیباترین صورت زندگی کرد.
نسل آینده‌ی اهل فرهنگ و خصوصاً دلدادگان آواز ایرانی از درخت تناوری چون شجریان جوانه میزند همانطور که او بر ریشه‌های عمیق فرهنگ کشورمان جوانه زد و طی راهی پر مشقت رشد کرد و سر به آسمان سایید.

همه ما به اقبالِ این هم‌عصری بسیار ازو آموخته‌ایم، اما سلوک و رفتاری که ما پس از مرگ او می‌کنیم مبیّن این خواهد بود که شجریان چه اثری در مردم و مخاطبانش گذاشته است.
می‌خواهم از شجریانی که می‌شناسم بگویم تا با معرفت بیشتر طریقش را پی‌گیریم و بستری که او به هزار دشواری درآن بالید را بشناسیم. من بخشی از آنچه اندوختم را با شما تقسیم می‌کنم و اگر عمری بود بیشتر خواهم گفت.

می‌گویم که سخت بکوشیم.
ازو بیاموزیم احترام گذاشتن به بزرگ‌تر و آنان که حق پیشکسوتی در هر رشته و صنف دارند را.
ازو بیاموزیم احترام به تمام عقاید و باورها را، حتی وقتی سرسختانه با آن مخالفیم.
ازو بیاموزیم پشتکار و هدفمندی و روحیه تحقیق و سوال و قانع نشدن به آنچه که تا این لحظه می‌دانیم را.
ازو جُستنِ راه، برای فراتر رفتن از شرایط موجود را بیاموریم.
ازو عشق و احترام به فرهنگ‌ها و اقوام، ورای لهجه و زبان و مرز و نژاد را بیاموزیم.
ازو وفاداری به مردم را بیاموزیم.
ازو سرسختی و ایستادگی در برابر ظلم و زشتی و دروغ و فریب را بیاموزیم.

اگر قرارمان بر بهتر شدن حال فرهنگ است همت کنیم، ادبیات بیاموزیم.
سعدی و فردوسی و نظامی و عطار و حافظ و اخوان و ابتهاج را بخوانیم. همت کنیم خط خوش و نوشتار صحیح فارسی را یاد بگیریم.
به آبادانی بیاندیشیم، باغبان باشیم، به طبیعت احترام بگذاریم و هر جا که ممکن شد از خاک، درخت برویانیم.

با حوصله و تمرکز موسیقی خوب بشنویم.

مهمترین رسالت او زنده داشتن «موسیقی و آواز» بود در کنار معدود معاصرانش، پس آوازش را بشنویم، آواز قُدما را که شجریان عصاره‌ی آن بود، طاهرزاده را ظلی و قمر و اقبال و سیدعلی‌اصغر کردستانی را ادیب و تاج و بنان را که هر کدام در زمان خود این مشعل را روشن نگاهداشتند تا وارث برسد.

بمن بگویید در تاریخ کدام کشور می‌توان اینهمه نام بزرگ و تأثیر گذار فقط در یک رشته‌ی هنری و فقط در صد و چند سال را، مقارن و نفس به نفس و پی در پی هم دید؟ کدام فرهنگ دنیا این بخت را داشته که فقط طی یک قرن دو نابغه در آواز، مانند قمرالملوک وزیری و شجریان را بدنیا هدیه کند؟ دو نماد اثرگذار اجتماعی در تصمیم گیری ها و انتخاب مواضع درست و ایستادن در کنار مردم.

روایت را شنیده ایم از روزگاری که هنوز رسانه به صورت اکنون نبود و اخبار بکُندی جابجا می‌شدند. از روزگاری که قمر به قصد کنسرت مسافر رشت می‌شود، کیلومترها مانده به شهر رشت روستاییان به استقبال قمر می‌آیند، روستاییانی که از قضا دست پُری هم نداشته اند کنار جاده دام‌هایشان را پیش قدم قمر قربانی میکرده‌اند.

تا امروز و شجریان و ملتی که در فقدانش عزادارند.

اینان محصول پُر بَروبارِ فرهنگند، فرهنگی که هر تغییری در سیاست و اجتماع از آن صادر می‌شود. فرهنگ که بد باشد سیاست فاسد و اجتماع در نشیب است.
فرهنگ که خوب باشد سیاست شفاف و اجتماع در فراز است.

همت کنیم، متحد و همدل شویم در بازسازی فرهنگ کشورمان چرا که خاک ما، فرهنگ ماست و فرهنگ تنها سرزمینی ست که حدود و مرز نمی‌شناسد و فرهنگ تنها مایه و اصلیست که بی جنگ و خونریزی بر هر سلاحی پیروز می‌شود، پس هرجا که فرهنگ ایرانی را بگسترانیم انگار خاکمان را گسترانیده‌ایم.

به هر طریق و هر نشان، پیامبر همدلی و اتحاد باشیم، نه یادآور تفرقه و نفاق.

کاری به از ما بهتران و بالا نشینان ندارم، خودمان را می‌گویم، ما مردم سرزمین سختی‌هاییم، مردمی هنوز جنگ‌زده، هنوز سیل‌زده، هنوز زلزله‌زده، مردم کویر و قنات، مردم کوهستان‌های صعب و خشن، مردمِ شمال و جنوبی در خطر همیشگی تاخت و تاز که تنها به زنجیر فرهنگ بهم پیوسته‌ایم و این پیوستگی جز به لبخند و مهر و عشق و غمخواری، نمی‌پاید.

با ارادت
کیهان کلهر"

کد خبر 449400

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کیهان کلهر محمدرضا شجریان و کیهان کلهر محمدرضا شجریان شجریان استاد شجریان استاد محمدرضا شجریان درگذشت محمدرضا شجریان محمدرضا شجریان درگذشت فوت محمدرضا شجریان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کیهان کلهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۹۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند

ایسنا/قم مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد: متأسفانه طی سه دهه گذشته فرهنگ مصرف نان مردم تغییر کرده است؛ به این معنا که طبع مردم را به سمت مصرف نان‌های سفید رنگ سوق دادند.

سعید محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: طرح استفاده از نان کامل از قم آغاز شد و امروز در برخی استان‌ها این طرح به خوبی در حال اجرا است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه از نظر عامه مردم یکی از مهم‌ترین آیتم‌های نان باکیفیت، رنگ سفید نان است، ادامه داد: متأسفانه طی سه دهه گذشته فرهنگ مصرف نان مردم تغییر کرده است؛ به این معنا که طبع مردم را به سمت مصرف نان‌های سفید رنگ سوق دادند.

وی اضافه کرد: طبق گزارشات دانشگاه علوم پزشکی یکی از دلایل اصلی بیماری‌هایی همچون کم خونی، کبد چرب، یبوست، سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از عدم تأمین فیبر و املاح مورد نیاز بدن است که این مواد در نان سبوس دار، میوه و کلم بروکلی وجود دارد.

محمدی اظهار کرد: نان از جمله مواد غذایی در دسترس است لذا سبوس دار بودن نان در تأمین فیبر مورد نیاز برای بدن موثر خواهد بود؛ به همین جهت در ابتدا باید فرهنگ مصرف نان مردم را تغییر دهیم، البته طی دو سال اخیر به واسطه فعالیت رسانه‌ها در حوزه نان سبوس‌دار مردم با این نان آشنا شدند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل را در استان ترویج کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۳ واحد نانوایی در استان در حوزه پخت نان کامل فعالیت می‌کنند و زیرساخت تأمین آرد کامل را با همان نرخ دولتی مهیا کردیم، بنابراین قرار نیست هنگام خرید یک نان با آرد کامل مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم، با اشاره به سه هدف نان کامل، یادآور شد: هر چه درصد سبوس آرد بیشتر باشد مطمئنا انگیزه عرضه خارج از شبکه آرد کمتر می‌شود چرا که اکثر آردهای قاچاق شده از نانوایی‌ها به واحدهای صنعتی است که نیاز به آرد سفید دارند، لذا با سبوس دار کردن در وهله اول سلامت مردم را تأمین کردیم و بعد از آن منجر به جلوگیری از قاچاق کالا و صرفه جویی می‌شود.

محمدی افزود: با توجه به اهداف نان کامل این طرح با استقبال در سطح کشور مواجه شد و با ورود کمیسون اصل ۹۰ مجلس اتفاقات خوبی رقم خورد و منجر به این شد که استاندارد ۱۰۳ آرد در سطح کشور بازبینی شود و درصد سبوس‌گیری‌ها کمتر شود.

وی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که طرح نان کامل از قم آغاز شد و اکنون در برخی از استان‌ها بسیار موفق بوده است، اظهار کرد: در استان قم به لحاظ تعداد نانوایی‌ها وضعیت مطلوبی داریم اما جانمایی نانوایی‌ها اصولی نبوده و لازم است که یک بازنگری در چینش نانوایی‌ها انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آقای همایون شجریان، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • درخواست کیهان برای حمایت از «طرح نور»: با ۱۱۰ تماس بگیرید!
  • کیهان: مردم با ۱۱۰ و ۱۹۷ تماس بگیرند و از طرح نور حمایت کنند
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • محمود کلهر: هر دقیقه‌ای که ترابی و اورونوف در زمین نیستند، پرسپولیس شانس گلزنی کمتری دارد
  • درخواست کیهان از مردم برای تماس با ۱۱۰ و ۱۹۷ برای حمایت از طرح نور
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»