Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@14:38:14 GMT

نگاه احساسی، عامل عدم درک پیامدهای مثبت قصاص

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۹۶۵۳

نگاه احساسی، عامل عدم درک پیامدهای مثبت قصاص

نگاه احساسی مردم به قصاص بدون توجه به آثار و پیامدهای مثبت آن موضوعی است که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها بازتاب یافته است. طرف‌داران حذف قصاص از قانون باید برای درک بهتر مسئله لحظه‌ای خود را در جایگاه خانواده مقتول قرار دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، اعدام و قصاص همواره یکی از مواردی بوده که از اول انقلاب یکی از اختلافات جدی جمهوری اسلامی با غرب و مدافعین آن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از نگاه غرب به اعدام که بسیار غیرانسانی است و جای بحث بسیاری دارد اسلام برای این فریضه واجب الهی حکمت‌ها و دلایلی نیز دارد.

اعدام و قصاص عامل بازدارنده از قتل

مهم‌ترین دلیل اینکه اسلام بر قصاص تأکید دارد بازدارندگی قتل است.

باتوجه‌به آیه ۱۷۸ سوره بقره اسلام برای حفظ امنیت و حرمت انسان و پرهیز از هرج‌ومرج در جامعه برای قتل عمد قانون قصاص را گذاشته است.

نگاهی به پیشینه قتل قبل از اسلام در میان عرب جاهلی می‌تواند مفید باشد. قبل از اسلام اگر قتلی انجام می‌شد خانواده مقتول هرچه می‌توانستند از خانواده قاتل می‌کشتند و ازاین‌رو بود که آیه ۳۳ اسراء نازل شد که در قتل اسراف نکنید و قصاص به‌عنوان یک عامل بازدارنده از قتل وضع شد.

سیره پیامبر (ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام هم توجه به عمل به قرآن و عدم انکار ضروریات دینی بوده است و به این جهت که امام حسن (ع) ، ابن ملجم مرادی قاتل امام علی (ع) را قصاص می‌کند.

آثار قصاص

از آثار قصاص می‌توان به مزایای فردی، اجتماعی، امنیتی و الهی آن اشاره کرد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

قصاص باعث زنده ماندن و حیات انسان است. چرا که انسان به سبب ترس از قصاص از قتل نهی می‌شود. همچنین با مجازات قاتلان دیگران از این عمل ضد الهی سرباز می‌زنند.

حفظ حرمت انسان از دلالی دیگر مهم قصاص است چرا که انسان بیهوده به سمت قتل و کشتار نخواهد رفت.

امنیت به‌عنوان نعمت پنهانی می‌تواند با کشتارهای خونین، حضور آزاد قاتلان در جامعه و احتمال ارتکاب مجدد و موارد دیگر بر هم بخورد. قصاص می‌تواند با پیشگیری امنیت را تأمین کند.

احساسی بودن مردم ایران و قصاص

اما چرا برخی از قصاص حمایت نمی‌کنند؟ مهم‌ترین دلیل آن احساسی بودم مردم ایران است

برخی از مردم به دلایل عمدتاً احساسی معمولاً طرف‌دار کسانی هستند که برخلاف قصاص حرف می‌زنند. هرچند کسانی نیز وجود دارند که برای جلب رضایت مردم و کسب طرف‌دار، جلب رضایت غرب و استکبار و دلایل دیگر با قصاص مخالفت می‌کنند.

برای برخی افراد که به هر شکل از حذف قصاص حمایت می‌کنند باید گفت همیشه خود را جای خانواده مقتول بگذارند و حس و حال خود را در آن لحظه مرور کنند و از خود بپرسند که مایل به قصاص نشدن قاتل هستند؟

در جامعه ما باتوجه‌به جنبه عواطف و احساسات همیشه حقوق خانواده مقتول مورد غفلت قرار می‌گیرد که جای بحث و گفت‌وگو دارد.

هرچند که به تعبیرهای مختلف عفو بهتر از قصاص است ولی جنبه رحمانی دین اسلام نباید سبب انکار قوانین ضروری دین شود.

* حجت الاسلام و المسلمین امیر عبدل

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خانواده مقتول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در یادواره شهدای مربی، گفت: شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند.

او با بیان اینکه این جلسه مناسبت‌های بسیاری از جمله بودن در محضر خانواده شهدا و بحث شهید مطهری، هفته عقیدتی سیاسی و هم بحث وضعیت روز و عملیات وعده صادق دارد، ضمن نکوداشت مقام والای شهدا خاطرنشان کرد: شهید نه تنها زنده است که زنده کننده نیز است لذا شهید کار خدایی می‌کند.

حاجی‌صادقی با تصریح بر اینکه در جلسه شهید می‌آییم تا کسب حیات کنیم. آیا اسلام جز با شهادت امام حسین زنده ماند؟ در ادامه به چهار روز مهم دراسلام اشاره کرد و افزود: بعثت تاریخ تولد اسلام است، غدیر روز کمال اسلام است، عاشورا روز تضمین کننده حیات ابدی اسلام (نجات اسلام از مرگ) است و چهارم روز ظهور که هنوز فرا نرسیده است.

او گفت: شهادت مزد پاداش است، همانطور که حاج قاسم عزیز فرمودند که شهید زندگی کنید تا خداوند شهید تو را از دنیا میبرد.

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بودند که انقلاب اسلامی با حزب‌الله و انصار‌الله و نیرو‌های کل منطقه روز به روز پیش روی می‌کند و توقف ندارد، گفت: اینها نشستند و طراحی کردند و گفتند ابتدا باید دست‌های انقلاب اسلامی را قطع کنیم. ساده‌ترین آن حماس است. دوم حزب الله، سوم یمن انصارالله، چهارم حشدالشعبی و آخر هم ایران؛ اما نقطه شروع متوقف شدند و طوفان الاقصی را خدا آغاز کرد.

او همچنین بیان کرد: رهبری گفتند اولین مسئله جهان اسلام فلسطین است و می‌بینیم فلسطین اکنون ادبیات جهان انسانیت شده است؛ و ما فروریختن قدرت مدرنیسم غرب را دیدیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اراده قوی مردم غزه گفت: اینکه زن و بچه‌ها اراده خود را حفظ کردند برترین پیروزی است.

او در مورد عملیات وعده صادق گفت: نام این عملیات را خدا داد. شبی که بنا بود، آیه وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا برای انتخاب نام عملیات انتخاب شد وچه نام پر محتوایی؛ و رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم. با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد.

حاجی صادقی با اشاره به ضعف اراده و جرأت آمریکا ادامه داد: آمریکا هم قدرت دارد، اما جرأت لازم را ندارد.

او در ادامه و ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری گفت: اولاً اینکه شهادت این بزرگوار برای شما روز مربی و روز عقیدتی است این افتخار است. اما باید به اینکه اشاره کنم، شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند و می‌گوید من بر اساس علم کتاب نمینویسم بلکه به نیاز مخاطب نگاه می‌کنم. 

حاجی‌صادقی افزود: مطهری شاکله هر انسان وامتی را دو چیز میدانداول معرفت‌ها، آگاهی‌ها، علم‌ها (مغز) و دوم گرایش ها، تعلق‌ها ودلبستگی‌ها وانسان به طور کلی یعنی آگاهی‌ها و تعلقات بعضی از انسان‌ها جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند و علت از نظر قرآن معرفت هاست، چون علم آن را ندارند.

او خاطر نشان کرد: پیام شهید مطهری به مربی‌ها این است که مربی باید دو کار انجام دهد، مغز انسان‌ها را با معارف الهی اشباع کند و قلب انسان را با گرایش‌ها و ارزش‌های والای معنوی پر کند تا دشمن نتواند مغز و قلب جوان‌ها را تصرف کند و ما امروز نیازمند این هستیم جهادتربیتی راه بیندازیم وآگاهی‌های مردم را زیاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید با روش طبیب گونه جلو برویم و به سراغ جوان‌ها برویم، باید ارزش‌های زیبای خدا را به جوان‌ها نشان دهیم؛ باید نشان دهیم با خدا بودن چقدر لذت دارد تا لذت‌های زودگذر را فراموش کنند و درک کنند لذت واقعی این نیست.

در پایان مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران و مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در سپاه فجر تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند