Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@00:39:37 GMT

بازگشت تنش به مدیترانه؛ ترکیه در معرض تحریم اروپا

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۰۷۱۵

بازگشت تنش به مدیترانه؛ ترکیه در معرض تحریم اروپا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ۱۳ سپتامبر/۲۳ شهریور گذشته بود که آنکار اعلام کرد کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس - Oruç Reis» متعلق به این کشور که در منطقه مورد اختلاف با یونان در شرق دریای مدیترانه در حال دریانوردی بود، به سواحل ترکیه بازگشته است؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که تنش‌ها میان دو کشور بر سر منابع گاز در شرق دریای مدیترانه شدت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون آنکارا اعلام کرده که از امروز - دوشنبه -  به مدت ۹ روز این کشتی جنجالی به منطقه باز می‌گردد که چنین اقدامی به اذعان رسانه فرانسوی، خطر اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه آنکارا را به دنبال خواهد داشت.

در آن زمان وزیر دفاع ترکیه به خبرگزاری دولتی آناتولی گفته بود که بازگشت این کشتی از شرق دریای مدیترانه به این معنی نیست که ترکیه از حق و حقوقش در این منطقه می‌گذرد. «بلکه هر رفتی، برگشتی دارد.»

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم در روز ۱۴ سپتامبر/۲۴ شهریور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: ترکیه از موضع خود در مدیترانه شرقی عقب نشینی نکرده و کشتی اوروچ ‌رئیس به شکلی برنامه‌ریزی شده، برای تامین مایحتاج، تعمیر و مراقبت،  تغییر شیف کاری کارکنان و تعیین وظایف بعدی به بندر آنتالیا بر گشته‌ است.

او همچنین گفت کشتی‌های «بارباروس - Barbarous» و «یاووز – Yavuz» نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

«بارباروس خیرالدین پاشا» مطالعات و تحقیقات را به همراه کشتی‌های "Tanux-۱" و "Apollo Moon" در منطقه اعلام شده در مدیترانه شرقی در آبهای قبرس انجام خواهد داد.

این ناوها، در منطقه «اف» یعنی مناطقی که جمهوری ترک قبرس شمالی مجوز فعالیت به شرکت سهامی نفت ترکیه داده است، به امور اکتشافی می‌پردازند؛ منطقه اف در مناطق ۲ و۳ که از سوی بخش یونانی نشین به شکل یک طرفه منطقه انحصاری اعلام شده بود قرار دارد.

طبق ناوتکس(اطلاعیه به دریانوردان) نیروی دریایی ترکیه که پیشتر اعلام شده بود، ماموریت این کشتی که از ۱۸ سپتامبر/۲۸ شهریور آغاز شده، قرار بود تا ۱۸ اکتبر/۲۷ مهر  ادامه داشته باشد که در تازه‌ترین اطلاعیه نیروی دریایی ترکیه، عملیات اکتشاف این ناو تا ۱۸ نوامبر/۲۸ آبان ادامه خواهد یافت.

و حال، هنوز یک ماه از بازگشت کشتی جنجالی اوروچ رئیس نگذشته که نیروی دریایی ترکیه اعلام کرده این ناو اکتشافی از امروز - دوشنبه - ۱۲ اکتبر تا بیستم همین ماه میلادی جاری(۲۱ تا ۲۹ مهر) در منطقه مستقر خواهد شد و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

این از سرگیری فعالیت ناو اکتشافی اوروچ رئیس و در عین حال تمدید فعالیت بارباروس تا ماه آتی میلادی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته کشتی یاووز ترکیه که برای عملیات حفاری به قبرس نزدیک شده بود، به بندر «تاسوکو» در استان «مرسین» ترکیه بازگشت. این کشتی در پی اکتشاف یک میدان گازی در دریای سیاه از سوی ترکیه عازم این منطقه شده بود.

بازگشت کشتی یاووز با استقبال اروپا مواجه شد؛ یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این خصوص با اشاره به اینکه این حرکت ترکیه گامی مناسب در مسیر تنش‌زدایی در شرق دریای مدیترانه است گفت امیدواریم شاهد اقدامات مشابه و بیشتری در این زمینه باشیم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در ماه اوت اعلام کرده بود که کشورش موفق به کشف یک میدان گازی به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه شده است.

رادیو بین‌المللی فرانسه(RFI) امروز - دوشنبه - نوشت: بازگشت مجدد کشتی ترک به شرق دریای مدیترانه می‌تواند به ایجاد تنش‌های تازه‌تر میان آنکار و آتن بیانجامد.

این رسانه فرانسوی تصریح کرد: تنش‌ها میان ترکیه و یونان در هفته‌های اخیر کاهش یافته بود و دو طرف اعلام کرده بودند که مذاکرات به منظور رفع اختلاف‌ها بر سر اکتشاف در شرق مدیرتانه انجام خواهد شد و وزرای خارجه ترکیه و یونان هفته گذشته با یکدیگر دیدار کوتاهی داشتند.

رادیو بین‌المللی فرانسه می‌نویسد: با استقرار مجدد کشتی اوروچ رئیس در آبهای مورد ادعای یونان، ترکیه همچنین خود را در معرض تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار می دهد.

با افزایش تنش میان ترکیه و یونان، برخی کشورهای اروپایی از تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا در صورت انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه توسط آنکارا سخن گفته بودند.

برنامه‌های ترکیه برای اکتشافات بیشتر در زمینه میادین گازی در شرق مدیترانه، یونان و قبرس را خشمگین کرده است. با افزایش فعالیت‌های مرتبط با حفاری از سوی ترکیه در آب‌های مورد مناقشه نگرانی‌ها در خصوص احتمال وقوع درگیری‌های نظامی میان این کشورها بالا گرفته است. ترکیه اعلام کرده که خواهان تنش نیست و تنها در پی کشف میادین گازی بیشتر است، این در حالی‌است که یونان و قبرس هم بر این میادین ادعای مالکیت دارند.

در این میان، فرانسه، در مشاجره بین دو کشور، از یونان حمایت کرده است؛ یک ماه پیش، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، ترکیه را به «رفتارهای غیرقابل قبول» متهم و بر اهمیت سیاست «روشن و محکم» در برابر این کشور تاکید کرده بود.

براساس برآورد مشاور موسسه مشاور انرژی «وود مکنزی  Wodd Mackenzie  »، شرق مدیترانه حاوی ۱۹۰۰ میلیارد متر مکعب گاز معادل ۴۵ سال مصرف این منبع انرژی در فرانسه و چند ۱۰ سال نیاز ترکیه به آن است.

برچسب‌ها آتن رجب طیب اردوغان فرانسه دریای سیاه اتحادیه اروپا یونان قبرس امانوئل مکرون ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتن رجب طیب اردوغان فرانسه دریای سیاه اتحادیه اروپا یونان قبرس امانوئل مکرون ترکیه آتن رجب طیب اردوغان فرانسه دریای سیاه اتحادیه اروپا یونان قبرس امانوئل مکرون ترکیه اخبار کنکور شرق دریای مدیترانه اتحادیه اروپا اعلام کرده اوروچ رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به کشتی جهان؛ احتمال بازگشت تیلور


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، درحالی که همچنان اخبار کشتی آمریکا تحت‌الشعاع شکست تیلور در انتخابی المپیک قرار دارد و امروز رسماً اعلام شد که این کشتی‌گیر در اوکلاهاما جایگزین جان اسمیت در امر مربیگری شده است، یک وب‌سایت مرتبط به ایالت آیووا خبر از دردسر آرون بروکس برنده تیلور داد.

این وب‌سایت اعلام کرده است که پیش از برگزاری انتخابی آمریکا، خبری به بروکس اعلام شد که تست دوپینگش در مسابقات جهانی زیر 23 سال 2023 مثبت شده است، او در این مسابقات صاحب نشان طلای 86 کیلوگرم شد، با وجود این، آمریکایی‌ها امیدوار هستند که در این خصوص خطایی اتفاق افتاده باشد و مورد مشکوک، یک اشتباه باشد، به همین دلیل به بروکس مجوز شرکت در انتخابی داده شد اما هنوز معلوم نیست امکان حضور او در المپیک وجود داشته باشد.

تا هفته آینده مشخص خواهد شد که بروکس محروم می‌شود و یا در ترکیب تیم المپیکی آمریکا به پاریس می‌آید، بنابراین اگر بروکس با محرومیت مواجه شود طبیعتاً تیلور جایگزینش خواهد شد، البته وکیل‌های کشتی آمریکا مطمئن هستند بروکس به مسابقه برمی‌گردد.

دیگر خبرها

  • «کشتی نیکی» حامل کمک‌هایی برای غزه به العریش مصر رسید+ تصاویر
  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • مشعل المپیک ۲۰۲۴ با تدابیر امنیتی شدید به فرانسه رسید
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • ورود مشعل المپیک به فرانسه
  • بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم
  • انگلیس از وقوع ۲ انفجار در سواحل یمن خبر داد
  • شوک به کشتی جهان؛ احتمال بازگشت تیلور
  • فیلیپین: از تجهیزات تهاجمی علیه چین استفاده نخواهیم کرد
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب