Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@03:44:07 GMT

گرانی بلیت هواپیما پای وزیر راه را به مجلس کشاند

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۰۸۸۰

درپی اعلام افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این تصمیم، وعده بررسی آن و حتی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را در پارلمان مطرح کردند.

به گزارش تابناک، در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه امسال افزایش پیدا کرده بود به یک باره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از آبان ماه سال جاری مجددا نرخ بلیت پروازهای داخلی به میزان 50 تا 80 درصد گران تر خواهد شد بدان معنا که قیمت ها از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق توضیحات مقصود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کرونا یکی از عوامل گرانی بلیت هواپیما است چون برای اجرای پروتکل جدید ستاد ملی کرونا باید از آبان ماه ظرفیت پروازها حداکثر تا ۶۰ درصد پر شده و فاصله گذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود؛ یکی دیگر از دلایل این است که ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی برای تامین تجهیزات و آماده سازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی بوده و قیمت ارز در جدول نرخ نامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود در حالی که هم اکنون نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافته پس قیمت ها طبق دلار ۲۸ هزار تومانی تعیین شده است.

اما سوال اینجاست که با گرانی های افسارگسیخته تمامی کالاها و بروز مشکلاتی برای معیشت، باز هم باید هزینه ها از جیب مردم و این بار برای ایرلاین ها تامین شود؟ آیا با این قیمت ها دیگر همه اقشار توان خرید بلیت هواپیما را دارند یا اینکه می خواهند هواپیما هم به کالای لوکس تبدیل شده و تنها عده ای محدود از آن استفاده کنند؟ اساسا مگر تمام هزینه ایرلاین‌ ها به صورت دلاری است که با افزایش نرخ ارز بلیت هواپیما گران شود؟

در واکنش این موضوع علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: «باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به طور شفاف همه چیز را توضیح داده و افکار عمومی را منحرف نکنند چون تغییر نرخ قابل قبول نیست و مجلس هم به این موضوع ورود می کند؛ نباید دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند. قبلا شب می‌خوابیدیم و صبح افزایش قیمت ها را می دیدیم اما الان ساعتی و گاه دقیقه‌ای قیمت‌ها در حال اوج گرفتن هستند و کار از دست دولت در رفته است.»

اسماعیل حسین زهی و رحمت الله فیروزی دو عضو کمیسیون عمران مجلس نیز وعده بررسی این موضوع را در این کمیسیون دادند. حسین زهی گفت که « ‏افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است و ‎کمیسیون عمران ورود جدی خواهد داشت.» فیروزی نیز تاکید کرد که در شرایط فعلی نیز گران شدن نرخ بلیت هواپیما قابل قبول نیست و کمیسیون عمران بعد از پایان تعطیلات مجلس با تشکیل جلسه ای آن را بررسی خواهد کرد.

علاوه بر ورود کمیسیون عمران به گران شدن ناگهانی قیمت بلیت هواپیما، سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد:« اگر وزارت راه و شهرسازی اقدامی برای برقراری منظم پروازهای هوایی و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما انجام ندهد، سوال از وزیر را به جریان می اندازد چون نباید اضافه بهای نرخ بلیت هواپیما از جیب مردم و مسافران پرداخت شود.

از طرف دیگر چرا شرکت های هواپیمایی تنها درزمان فروش بلیت نرخ دلار را ملاک قرار می دهند و هیچ وقت نمی‌گویند با تغییر قیمت ارز هزینه‌های داخلی مانند دستمزد کاهش چند برابری داشته است.»

احمد جباری عضو هیات رییسه کمیسیون عمران نیز این طور واکنش نشان داد که « مگر ایرلاین ها تافته جدا بافته هستند که باید قیمت بلیت را با نرخ دلار محاسبه کنند آن هم در شرایطی که هزینه های پرسنل و سایر امور مانند مالیات به صورت ریالی پرداخت می شود. اگر وزارت راه و شهرسازی مانع از افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما نشود از وزیر سوالی را مطرح خواهم کرد.»

به نظر می رسد همین فشارهای مجلس باعث شد که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کند افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و نرخ های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که با پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه و برگزاری جلسات صحن علنی و کمیسیون عمران رسما افزایش نرخ بلیت هواپیما لغو می شود یا اینکه اتفاق دیگری منتظر وزیر راه و شهرسازی است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علی قربانی محمدرضا شجریان جریمه کرونایی محمدعلی پورمختار گرانی بلیت هواپیما وزیر راه علی قربانی محمدرضا شجریان جریمه کرونایی محمدعلی پورمختار شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما کمیسیون عمران راه و شهرسازی افزایش قیمت هزار تومان نرخ بلیت وزیر راه قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند

ایهود باراک، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی این رژیم، اسرائیل را به پرتگاه و شکست در برابر جنبش حماس می‌برد.

براساس گزارش اسپوتنیک، باراک عصر دیروز شنبه توییت جدیدی را در حساب رسمی خود در X منتشر کرد و در آن توضیح داد که اقدامات نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به  شکست مداوم می‌کشاند.

باراک توضیح داد که عدم اطلاع نتانیاهو به هر دو عضو کابینه جنگ، یعنی بنی گانتس و گادی آیزنکوت، در مورد برخی از جزئیات معامله تبادل اسرا با حماس، یک شکست واقعی است و نشان دهنده وضعیت وحشتی است که نتانیاهو آن را تجربه می‌کند. 

ایهود باراک در توییت خود از گانتس و آیزنکوت خواست استعفای خود را از کابینه جنگ نتانیاهو، ارائه کنند.

شایان ذکر است که در سی و یکم مارس گذشته، باراک گفت که بنیامین نتانیاهو، احساس واقعیت خود را از دست داده است و آنچه برای او مهم است، باقی ماندن در قدرت است.

رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از باراک گفت که نتانیاهو برای مدت طولانی صلاحیت رهبری چنین درگیری را ندارد اما نخست وزیر فعلی خود را تنها فردی می‌داند که می‌تواند اسرائیل را از بحران کنونی خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • سورپرایز وزیر کار برای کارگران ؛ افزایش ۲برابری حق مسکن
  • پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن