Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیمارستان ولایت تنها بیمارستان شهرستان دامغان است آن هم در شرایطی که بیماری سالک و کرونا در این شهرستان طغیان کرده و به گفته مسئولان وزارت بهداشت دامغان، یکی از پنج شهرستان بحرانی کانون کویید ۱۹ در سراسر ایران اسلامی محسوب می‌شود.

تک بیمارستان دامغان این روزها شرایط خوبی ندارد در کنار خستگی و کمبود تجهیزات این موضوع که همه بیماران و انسان‌های سالم و کادر درمانی اعم از بیماران کرونایی، اورژانسی و سالکی و… باید از یک درب وارد شده و در زیر یک سقف درمان شوند مردم را ترسانده تا جایی که برای امور به ظاهر ساده اما مهم مانند دریافت انسولین، تزریقات و… حتی به بیمارستان مراجعه هم نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست‌های مختلفی برای رفع مشکل بیمارستان دوم در شهرستان دامغان برگزار شده که غالباً بی نتیجه بوده است. نماینده سابق و کنونی مردم دامغان در مجلس نیز این امر را پیگیری کرده است اما بیشتر اوقات این پیگیری‌ها به در بسته خورده است زیرا وزارت بهداشت نه توان ساخت بیمارستان جدید را دارد و نه اصلاً اراده‌ای برای این امر وجود دارد از طرف دیگر دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز مدعی است که دامغان نه تنها به نسبت جمعیت ۱۰۵ هزار نفری اش، تخت بیمارستانی کم ندارد بلکه زیاد هم دارد!

نامه تند به وزیر بهداشت

علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم پس از بیان اظهار نظر درباره کمبودهای بهداشت و درمان در مقاطع مختلف و به زعم وی عدم پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان دست به قلم شد و خطاب به وزیر بهداشت نامه اعتراض آمیزی نوشت. در این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرنگار مهر، قرار گرفته است در بخشی از آن می‌خوانیم: وزیر محترم بهداشت سلام علیکم؛ آیا از وضعیت کرونا در دامغان خبر دارید؟ خودتان در مصاحبه‌ای فرمودید یکی از پنج شهر بحرانی کشور است از حالت قرمز هم عبور کرده و به وضعیت سرخ رسیده و بسیار خطرناک و غیرقابل تحمل شده است. وزیر محترم! تا به کی باید ویروس بی رحم کرونا از مردم شهرستان قربانی بگیرد؟

علیزاده برمی می‌نویسد: تنها بیمارستان این شهرستان محل رجوع، بستری و درمان کلیه بیماران اعم از عادی، سالک، کرونا و … است این امر آن مرکز را به محل خطر برای گسترش و شیوع بیماری کرونا بدل کرده است جناب آقای نمکی متأسفانه تنها متخصص عفونی تمام وقت بیمارستان ولایت دامغان که تنها بیمارستان شهر است به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر یک پزشک دیگر که ماهانه فقط ۱۵ روز در دامغان حضور دارد، به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازد. اکنون در غیاب متخصصان عفونی متخصصان داخلی به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازند چهار بخش بیمارستان برای بستری نمودن بیماران کرونایی تعطیل شده و ظرفیت بیمارستان کاملاً تکمیل شده است و حتی جهت بستری نقاطی را در شهر به عنوان یدکی در نظر گرفته‌اند.

به داد مردم برسید

‌علیزاده برمی بارها در جلسات نیز درباره کمبودهای درمانی در دامغان به خصوص در طول رواج سالک و کرونا هشدار داده بود و تلویحاً از مسئولان دولتی انتقادهایی می‌کرد در آخرین واکنش به بیمارستان دوم دامغان اما نماینده این شهرستان در مجلس بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد تا از ظرفیت یک خیّر برای ساخت و تجهیز بیمارستان دوم دامغان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امکان ساخت بیمارستان دوم برای وزارت بهداشت به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور وجود ندارد از سوی دیگر علوم پزشکی کمبودی را نیز برای تخت‌های بیمارستانی دامغان قائل نیست، تاکید کرد: در نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان مقرر شد تا این خیّر به عنوان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در شهرستان دامغان پیگیر کارهای بیمارستان دوم باشد.

گزینه پیش روی مسئولان دامغانی

تحقیقات خبرنگار مهر نشان می‌دهد که مقصود دانشگاه علوم پزشکی سمنان تجهیز دوباره بیمارستان برادران رضایی در دامغان است که این روزها بلااستفاده باقی مانده و به بافت قدیمی بدل شده است زیرا اعتبارات برای ساخت بیمارستان جدید را ندارد. به نظر می‌رسد با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان در زمینه تجهیز دوباره بیمارستان رضایی در درون شهرستان دامغان موافقت شود آن هم در زمانی که یک خیّر برای اجرای تمام امور از صفر تا ۱۰۰ اعلام آمادگی کرده است.

شرایط کنونی مسئولان دامغان اینگونه است که نیاز شدید به مکان درمانی و بیمارستان به دلیل رواج شدید سالک و کرونا در کنار دیگر موارد خدمات رسانی بهداشتی معمول جامعه، بیش از پیش احساس می‌شود در روی دیگر سکه وزارت بهداشت پولی برای ساخت بیمارستان ندارد و در نتیجه بین هیچ و تجهیز یک بیمارستان قدیمی با حمایت یک خیّر، می‌بایست گزینه دوم را انتخاب کنند.

از طرف دیگر به واقع باید گفت با توسعه جمعیتی و فیزیکی که دامغان در این سال‌های اخیر داشته و به دلیل مجاورت با کریدورهای اصلی شمال- جنوب و شرق به غرب این شهرستان مستعد، به واقع مستحق داشتن یک بیمارستان مدرن و بزرگ است. شهرستانی که در زمینه بهداشت و درمان به عقیده بسیاری از مردم مورد اجحاف قرار گرفته است.

استقبال از حضور خیران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اما در واکنش به این سخنان گفت: ارائه خدمات به بیماران در شهرستان دامغان با جدا سازی بخش‌های بستری بیماران کرونایی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت با کیفیت مناسب در بیمارستان ولایت در حال انجام است و این مهم در تمامی شهرهای کشور که تنها دارای یک بیمارستان اصلی هستند به همین روش ارائه خدمات صورت می‌پذیرد باید توجه داشت که هرگونه توسعه مراکز درمانی علاوه بر صرف زمان، نیازمند اخذ مجوز، تأمین منابع مالی، زیرساخت‌های فیزیکی، تجهیزاتی و همچنین نیروی انسانی متخصص است.

نوید دانایی با بیان اینکه در صورتی که توانمندی لازم در این زمینه توسط خیران و بخش خصوصی وجود دارد می‌توان از حضور و مشارکت آنان در این زمینه بهره برد، تاکید کرد: برای بهبود فرآیند خدمات به بیماران و ایجاد زیرساخت برای شرایط احتمالی حاد آینده، در حوزه بهداشت و درمان دامغان پیشنهاد عملی و اجرایی دانشگاه خروج بخش دیالیز از بیمارستان ولایت و انتقال آن به قسمتی از ساختمان بیمارستان رضایی سابق که دارای استحکام لازم است.

وی افزود: ملاک مقایسه همیشه شاخص‌ها هستند از لحاظ شاخص تخت به جمعیت، طبق سند نقشه راه درمان کشور شاخص تخت بخش دانشگاهی در مراکز استان ۱.۵ تخت به ازای هزار نفر و برای سایر شهرستان‌ها یک تخت به ازای هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده که در حال حاضر این شاخص در سمنان ۱.۶ و در دامغان ۱.۷ است.

دشواری‌های ساخت و تجهیز بیمارستان

کارشناس بهداشت عمومی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه میانگین تخت بیمارستانی در هر هزار نفر در سطح کشور ما تقریباً ۱.۸ است، گفت: یعنی به ازای هر هزار نفر نزدیک دو تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد این میزان در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز تقریباً صدق می‌کند در نتیجه اگر جمعیت دامغان را ۱۰۵ هزار نفر محاسبه کنیم این شهرستان نیازمند بیش از ۲۰۰ تخت بستری و ۲۰ تخت آی سی یو است در حالی که به نظر می‌رسد این میزان تخت بستری در این شهرستان وجود ندارد.

احسان اسماعیلی فر با بیان اینکه نکته حائز اهمیت و آنچه که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان به آن دقت نمی‌کنند این است که تنها بیمارستان عملیاتی دامغان بیمارستان ولایت است و لذا باید به دامغانی‌ها نیز حق داد که نگران باشند. از سوی دیگر باید گفت تجهیز یک بیمارستان با ابزار مدرن و به روز که حداقل‌ها را بتواند ارائه کند بیش از یک میلیارد تومان برای هر تخت و بیش از سه میلیارد تومان برای هر تخت اورژانس یا سی سی یو است.

وی افزود: در واقع احداث یک بیمارستان جدید در دامغان ده‌ها و یا شاید حتی بتواند گفت صدها میلیارد تومان هزینه می‌طلبد که تأمین آن دشوار است در نتیجه مسئولان باید پیشنهادی بینابینی را در نظر بگیرند که هم کم کاری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان در قبال دامغان به پایان برسد و هم مردم بتوانند منتفع شوند

کد خبر 5041893

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی بیمارستان ولایت دامغان دانشگاه علوم پزشكی سمنان ویروس کرونا ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان شهرکرد مجلس شورای اسلامی کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بارش باران دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیماران کرونایی بیمارستان ولایت تنها بیمارستان شهرستان دامغان ساخت بیمارستان بیمارستان دوم وزارت بهداشت یک بیمارستان هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، با حضور معاون   بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی  استان آذربایجان غربی  و فرماندار پلدشت رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت معرفی شد .

در این مراسم دکتر شهاب بینا بعنوان رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت معرفی . و از زحمات دکتر حسینی رییس سابق قدردانی شد .

دیگر خبرها

  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت در شهرستان فومن
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • معرفی رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت