Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:57:55 GMT

آتش بس در قره‌باغ، پایدار یا شکننده؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۲۱۷۷

آتش بس در قره‌باغ، پایدار یا شکننده؟

پس از قریب به دو هفته درگیری بر سر قره باغ ، وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ  از ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) توافق کردند.

در بیانیه مشترک عنوان شده است که، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این بیانیه هر دو طرف ملزم به آتش بس برای اهداف انسانی، تبادل اسرای جنگی و سایر زندانیان و همچنین اجساد کشته شدگان مطابق با معیارهای صلیب سرخ بین المللی خواهند بود. این دعوت برای نشست مشترک دو طرف با دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه صورت گرفت.

ایران و روسیه به عنوان دو کشور منطقه خواستار برقراری آتش بس از سوی ایروان و باکو بوده و هستند.

برقراری آتش بس از سوی دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان علاوه بر اینکه از سوی کشورها و مجامع بین المللی مورد استقبال قرار گرفت، موجب خرسندی بسیاری از مردم منطقه و به ویژه ساکنان منطقه قره باغ گردید.

اما به رغم این خرسندی و اعلام رضایت عمومی، چند نکته و سووال نیز در این آتش بس وجود دارد که نیازمند ارائه پاسخی روشن از سوی بازیگران آن و نیز برطرف کردن نگرانی ها می باشد.

نخستین پرسش این است که، آیا آتش بس برقرار شده پایدار خواهد بود و باکو و ایروان به تعهدات خود در این زمینه عمل خواهد کرد، اگر این چنین است، چرا پس از برقراری آتش بس طرفین در چندین نوبت یکدیگر را به نقض آن متهم کردند که در آخرین مورد آن حمله روز شنبه به شهر گنجه جمهوری آذربایجان بود که موجب کشته و یا زخمی شدن دهها نفر شد.

نقض مکرر آتش بس از سوی هر دو طرف به حدی بارز و مشخص بود که حتی واکنش مقامات ایران را نیز در پی داشت به گونه ای که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ایران بار دیگر از دو طرف می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر بگیرند.

خطیب زاده در این باره افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف از نقض آتش بس اعلام شده در درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و دعوت از طرفین به خویشتنداری بیشتر، حملات موشکی به زیر ساخت‌های حیاتی و مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیر نظامیان را محکوم کرده و با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی می‌کند.

.برخی از ناظران و نیز مقامات کشورهای منطقه معتقدند که وجود برخی کشورها و دولت های ثالث موجب ناپایداری آتش بس در قره باغ شده است

در همین راستا دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه، ضمن اعلام نگرانی از نقض آتش بس با بیان اینکه درگیری نظامی دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای ما بسیار تلخ و نگران کننده است، اظهار داشت: مداخله احتمالی برخی کشورهای ثالت در این درگیری موجب گسترده و طولانی شدن بحران خواهد شد و آن را به نفع کشور های منطقه نمی دانیم.
هر چند رئیس جمهوری ایران نام هیچ کشوری را به طور مستقیم نبرد اما حضور برخی از این کشورها که دائم بر طبل جنگ می کوبند و موجبات خشونت و درگیری در منطقه را فراهم آورده اند و نیز عامل اصلی انتقال تروریست های تکفیری - صهیونیستی به منطقه مورد منازعه قره باغ بوده اند، به قدری ملموس و آشکار است که نیازی به نام بردن از آن ها نیست.  

این که برقراری صلح و آشتی در منطقه از درجه اهمیت بالایی برای کشوررهای بزرگ از جمله ایران و روسیه برخوردار است، محل شک و تردید نیست، به همین علت تداوم ناآرامی و دامن زدن به آن از سوی هر کشور و یا دولت ثالثی نیز صورت بگیرد قابل پذیرش و اغماض نخواهد بود.

در همین راستا رئیس جمهور ایران نیز با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای ایران و جان هموطنان ساکن در مناطق مرزی، اظهار داشت: صلح در منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس جمهور همچنین با ابراز نگرانی از حضور و مشارکت برخی گروه های تروریستی در درگیری منطقه قره باغ، تاکید کرد: حضور تروریست ها می تواند هم برای ایران و روسیه و هم کل منطقه خطرناک باشد.
ایشان با تاکید بر ضرورت تلاش مشترک و همکاری جمعی برای پایان دادن به درگیری ها، برقراری آتش بس و آغاز گفت و گو ها برای حل اختلافات، افزود: درصورت ادامه درگیری ها اوضاع در منطقه پیچیده تر شده و موجب خسارات و آسیب های مالی و جانی گسترده تر خواهد شد.

رئیس جمهور تلاش روسیه برای برقراری آتش بس و آغاز گفت و گو ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ارزشمند توصیف کرد و با مهم خواندن اجرای آتش بس و تداوم آن از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک و همکاری در این زمینه خبر داد.
البته علاوه بر دخالت کشورها و یا دولت های دیگر در منازعه قره باغ موضوع مهم دیگر ورود تروریست های تکفیری به منطقه مورد مناقشه است که به نظر می رسد با توجه به برقراری آتش بس ضرورتی به حضور آنان نخواهد بود و انتقال دهندگان ملزم به بازگرداندن آنها به محل های سابق خواهند بود که بدون تردید هرگونه اغماض در این زمینه نیز از سوی ایران و روسیه و مردم منطقه مورد پذیرش نخواهد بود.

به هر روی با توجه به بی نتیجه بودن تلاش های گروه میانجیگر مینسک در برقراری صلح میان باکو و ایروان طی نزدیک به سه دهه و نیز به دست آوردن موفقیت نسبی ایران و روسیه برای برقراری این آتش بس، حتی در صورتی که این آتش بس شکننده و ناپایدار نیز باشد، باز کشورهای قدرتمند منطقه راسا خواهند توانست میان دو طرف مناقشه صلح و آشتی برقرار کنند.

 شاید به همین علت است که حتی رئیس جمهور روسیه نیز به نقش موثر کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران اشاره و گفته است که مواضع ایران در مسائل منطقه از جمله بحران قره باغ از اهمیت بالایی برای ما برخودار است و از ادامه رایزنی با تهران برای حل و فصل موضوع استقبال می کنیم.
پوتین مداخله کشورهای ثالث و همچنین حضور برخی گروه های تروریستی در بحران قره باغ را برای منطقه خطرناک خواند و گفت: تلاش همه ما همسایگان باید پایان دادن به جنگ و خونریزی و حل بحران از طریق گفت و گو و مذاکره باشد .

بر این اساس به نظر می رسد خواست روسیه نیز همان است که حسن روحانی آن را اعلام کرد و این همسویی و هماهنگی میان تهران و مسکو را به فال نیک گرفته و آن را سرآغاز دیگر برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه ارزیابی می نماییم.

برچسب‌ها روسیه ایروان جمهوری آذربایجان ولادیمیر پوتین پرسش از خبر پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه ایروان جمهوری آذربایجان ولادیمیر پوتین پرسش از خبر روسیه ایروان جمهوری آذربایجان ولادیمیر پوتین پرسش از خبر اخبار کنکور جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقراری آتش بس ایران و روسیه رئیس جمهور آتش بس قره باغ دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود

وزیر امورخارجه گفت: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این راستا استثنا و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست.

به گزارش مشرق، در پیام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به همایش روز ملی خلیج فارس که روز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ماه - در فرهنگسرای اندیشه قرائت شد، آمده است: مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار می‌آید لذا این روز بزرگ را به همه ایرانیان تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانی است. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

وزیر امور خارجه در این پیام اظهار داشت: خلیج فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی است که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد.

امیرعبداللهیان یادآورشد: اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل و نقل انرژی و ژئوپولیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

وی بیان داشت: در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیر است که صرفاً با همکاری دسته جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه در این پیام افزود: در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش قدم بوده است.

امیرعبداللهیان در ادامه این پیام عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در تمام زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است.

وی اظهار داشت: مایلم مجدداً تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما در عین حال خلیج فارس محلی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باز تعریف و باز تنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفت و گو بین دو ساحل این گستره آبی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: یک ویژگی مهمی که وجه شناسه امروز برای خلیج فارس به شمار می‌رود روحیه مبارزاتی صاحب‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را بر نمی‌تابند.

وی اضافه کرد: بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش آفرینی کشورهای فرامطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

وزیر امور خارجه بیان داشت: در حالی که آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسئولانه و روابطی مودت آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد.

وی افزود: فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرن‌هاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشت مشترک توام با همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد: اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است که تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشه‌مندان نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. به طور قطع دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس خواهد داشت.

وی یادآورشد: در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پررونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد و باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن است دست خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد