Web Analytics Made Easy - Statcounter

صالحی، خدمت به نهج البلاغه را به عنوان میراث گران سنگ بشری، افتخار دانست و گفت: نهج البلاغه مسیرش را در جهان بشریت باز کرده و ما باید میراث بان این اسم باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در مراسم آغاز رسمی طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران که امروز 21 مهر در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه نهج البلاغه به عنوان میراث گران سنگ آسمان در اختیار بشر است و از زوایای مختلف می توان به آن نگریست، گفت: وقتی از این زاویه به نهج البلاغه بنگریم که خالق آن کیست به اهمیت این کتاب بیشتر پی می بریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نزدیک شدن به شخصیت علی (ع) کار سخت و دشواری است، همچنان که خود حضرت می فرماید چشمه های جوشان حکمت و علم از من خارج می شود و هیچ پرنده تیزپروازی نیز به آن دست نمی یابد. شخصیت امیرالمومنین علی (ع) به خوبی در نهج البلاغه نمایان شده است.

صالحی ادامه داد: افراد زیادی در طول تاریخ کتاب ها و آثار زیادی در منقبت مولا علی (ع) مطالبی نوشتند که به نظر من سخنرانی امام موسی صدر در سال 1354 در مجلسی سه روزه در سه راه امین الدوله از مهمترین آنهاست. امام موسی صدر معتقد است امیرالمومنین علی (ع) دارای کثرت فضایل است و هر فضیلتی که بخواهیم در ایشان موجود است. فضایل در وجود علی (ع) عمق دارد و حالیه نیست. نکته دیگر امام موسی صدر در مورد امیرالمومنین علی (ع) این است که در طول تاریخ کسانی بودند که در یک قضیه دارای فضلی بودند مثلا حاتم طایی دارای جود بوده است اما امیرالمومنین (ع) در همه فضایل برجسته بودند. معاویه در جایی گفته است که اگر علی (ع) دو انبار طلا و کاه داشت مطمئنا ابتدا انبار طلای او تمام می شد اما شخصیتی با این همه جود که دشمنش درباره آن چنین سخنی گفته است نیز آن برخورد با برادرش عقیل دارد. عقیل با بیانی عاطفی درخواستش را به مولا مطرح می کند و چندین بار این کار را تکرار می کند اما در چنین شرایطی آن اتفاق می افتد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام موسی صدر می گوید علی (ع) با آن جودی ک معاویه به آن اعتراف می کند، چنین رفتاری را با برادرش می کند زیرا نسبت به احکام شرع و مسایل اخلاقی بسیار مقید هستند.

 

وی افزود: همه آن فضایل کثیر در وجود امیرالمومنین علی (ع) ریشه در ایمان عمیق ایشان به خداوند بزرگ و موضوع توحید دارد. صالحی ادامه داد: وقتی تا اندازه ای و به اندازه وسع خود شخصیت علی (ع) را درک کنیم، آنگاه می توانیم اثری را که از این شخصیت بزرگ خلق شده است، درک کنیم.

 

وی با بیان اینکه شهید مطهری فرمودند نهج البلاغه جهان اسلام را فتح می کند، اظهار کرد: نهج البلاغه مسیرش را در جهان بشریت باز کرده و ما باید میراث بان این اسم باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: یکی از کارهایی که باید درباره شهید مطهری فرمودند نهج البلاغه در جهان اسلام احیا شود،‌ زیرا نهج البلاغه لایه های نهفته زیادی دارد که مدام باید احیا شود.

 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شهر کاشان و خدمات مردم آن به علم، ادب، فرهنگ و دین اسلام که خدمت به نهج البلاغه یکی از آنهاست، ادامه داد: سید فضل الله راوندی در اواخر قرن پنجم و دو کار مهم را انجام داد. کار اول ایشان این بود که نسخه ای را در سال 515 از روی نسخه سید رضی نوشت که یکی از نسخه های مادر در زمینه نهج البلاغه به حساب می آید. در همین اثر لغت نامه و شرح کوچکی وجود دارد از این دو جهت به مسیر نهج البلاغه کمک کرد و میراث آن را به خوبی میراث بانی کرد. بعد از ایشان راوندی آن کار مهم را انجام داد. شرح ملا فضل الله کاشانی از اولین شرح ها و ترجمه ها در حوزه نهج البلاغه بود که در فضای ایران پخش شد.

 

صالحی ادامه داد: عملا یک جریان مستمر از ناحیه خدمت به مردم کاشان به نهج البلاغه مشاهده می کنیم. من به این مردم تبریک عرض می کنم به خاطر خدمات شان به قرآن، اهل بیت، فرهنگ و ادب این کشور از جمله به نهج البلاغه. توقع می رود از این مردم در ادامه خدمات شان پایه گذار کارهای بزرگی دیگری در مورد نهج البلاغه باشند که انس با نهج البلاغه، انس معنوی با نهج البلاغه، انس با سبک زندگی علوی از جمله آنها می باشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئولان طرح ملی نهج البلاغه و به ویژه مسئولان و مردم کاشان می توانند از همه قالب ها و بسترهای علمی، رسانه ای، تحقیقاتی و فرهنگی برای خدمت به نهج البلاغه استفاده کنند. ما افتخار می کنیم به خدمت به نهج البلاغه به عنوان میراث گران سنگ بشری .

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهج البلاغه سیدعباس صالحی وزیر ارشاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیرالمومنین علی امیرالمومنین ع نهج البلاغه امام موسی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت به مردم ادامه راه شهدا است

استاندار ایلام گفت: خدمت‌ به مردم و اعتلای نظام و انقلاب گامی در راستای اهداف والای شهدا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید تازه تفحص شده «محمدشفیع فیضی‌زاده» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شهدا موجب برکت هر جامعه‌ای هستند، اظهار کرد: عزت، افتخار، سربلندی و امنیت کشور مرهون جانفشانی شهدا است.

وی با اشاره به آیه (۱۶۹) سوره آل عمران
«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند» گفت: در قرآن کریم به جایگاه والا و بلندمرتبه شهدا اشاره شده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه آرمان و اهداف شهدا اعتلای قرآن، دین اسلام و اعتلای نظام اسلامی و توجه به اصول دینی است، گفت: شهدا جان خود را برای اعتلای نظام اسلامی و پاسداری از خاک این کشور فدا کردند بنابراین وظیفه پاسداری از خون شهدا داریم.

بهرام‌نیا ضمن قدردانی از استقبال باشکوه مردم در تشییع پیکر این شهید بزرگوار، گفت: مردم و مسئولان استان از این شهید استقبال باشکوهی داشتند، شهدا بر گردن ما حق دارند و باید با خدمت به مردم و اعتلای نظام و انقلاب بتوانیم گامی در راستای اهداف والای آن‌ها برداریم.

به گزارش ایمنا، شهید محمدشفیع فیضی‌زاده سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر سه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پس از ۴۱ سال گمنامی در منطقه عملیاتی زرباطیه عراق در آن سوی مرز مهران تفحص شد.

کد خبر 750213

دیگر خبرها

  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • خدمت به مردم ادامه راه شهدا است
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم
  • ثبت کمترین میزان سوانح ریلی در یک دهه گذشته
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند