Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@22:36:11 GMT

سازگاری شهرها با خطرات و ترس‌های کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۲۴۷۳

سازگاری شهرها با خطرات و ترس‌های کرونایی

‌ تأثیرات درازمدت ویروس کرونا بر شهرهای ما قابل پیش‌بینی نیست، با این حال چیزی که مشهود است این که شهرها قدرتمندتر از پاندمی برای بقا تقلا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاریخ حاکی است که بیماری‌ها نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شهرها ایفا کرده، با این وجود هیچ‌گاه منجر به نابودی آن‌ها نشده است. در واقع، شهرها متأثر از بحران‌ها به تداوم وجود خود ادامه می‌دهد، خود را با شرایط سازگار می‌کند و با تغییراتی مثبت، یک بار دیگر رو به شکوفایی می‌نهد و رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بشر همیشه پس از پشت سر نهادن یک بحران نظیر بیماری کووید -۱۹، به روال عادی زندگی خود بازگشته و خاطرات ناشی از قرنطینه و تنهایی را به دست فراموشی سپرده است. اما طراحان و معماران از همه چیز به این سادگی نگذشته‌اند، بلکه از هر رویدادی به بهترین نحو ممکن برای ایجاد تغییرات مثبت در شهرها بهره گرفته‌اند.

شهرها برای مقابله با بیماری‌های واگیر مستلزم فضاهای شهری با تصفیه‌های مناسب هوا و دسترسی کافی به نور خورشید است. طراحی چنین مکان‌هایی و به خصوص فضاهای عمومی سر باز، در کنار تمام مزایای خود، منجر به افزایش تعاملات اجتماعی بین ساکنان یک شهر می‌شود. این در حالی است، که بعضی از مکان‌های عمومی هم به گونه‌ای طراحی می‌شود که در آن مردم از بودن در کنار سایرین خودداری می‌کنند و مایلند با کتابی در دست، در گوشه‌ای دنج، خود را به نوشیدن یک قهوه دعوت کنند.

شهرنشینی چیست؟

فضاهای شهری جایی است که در آن جوامع گرد هم می‌آیند. برنامه‌ریزان و معماران شهری تلاش می‌کنند شهرها را به گونه‌ای طراحی کنند که در ساکنان حس مالکیت به وجود می‌آورد و آن‌ها را در انتخاب محل سکونت خود سهیم می‌کند. شهرنشینی به زندگی شهری، که در نتیجه تبادلات و ارتباطات ناشی از هر فضا اتفاق می‌افتد، اشاره می‌کند. در واقع، تلفیق تنوع و تراکم، شهرنشینی را شکل می‌دهد چرا که این رویداد حاصل از ایجاد فرصت‌های اجتماعی مختلف در نزدیکی هم است.

با این وجود، ظهور ویروس کرونا باعث ایجاد چالش در بحث تراکم شهری شد زیرا از نظر محققان بسیار، هر چه جمعیت در یک منطقه کمتر باشد، احتمال انتقال ویروس از یک فرد به دیگری نیز کمتر خواهد بود. با این اوصاف، شاید در آینده رفتار انسان در دوران کرونا به روال عادی خود باز گردد، با این حال، برنامه‌ریزان نسبت به تغییر طراحی و تراکم شهری بی‌توجه نخواهند بود و تغییرات مثبتی در این زمینه به وجود خواهند آورد.

نگاهی به بحران‌های گذشته

پس از زلزله‌ای که سال ۲۰۱۱ در کلانشهر کرایست چرچ نیوزلند اتفاق افتاد و بیش از ۸۰۰ ساختمان را به خرابه تبدیل کرد، نگرش معماران و برنامه‌ریزان نسبت به فضاهای شهری به طور چشمگیری تغییر یافت. مناطق متراکم و ساختمان‌های بلند بیشترین ترس را در میان مردم به وجود آورده بودند و همین امر، بسیاری از ساکنان چنین مکان‌هایی را به ترک محل سکونت خود سوق داد. در این راستا، مناطق کوچک و امن شهری به تدریج رو به ظهور نهاد و جوامع بسیاری را به سمت خود جذب کرد. در پی این تغییرات، کافه‌های دنج قدیمی و فضاهای سر باز عمومی از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار و مکان‌های عمومی پرجمعیت، کم کم به متروکه‌هایی تبدیل شد.

ویروس کرونا نیز شرایطی مانند زلزله کرایست‌چرچ در میان مردم به وجود آورده است؛ این روزها مردم از تجمع در مکان‌های متراکم هراس دارند، مدام در پی یافتن گوشه‌ای دنج برای استراحت هستند و دوری از سایرین را در امنیت خود سهیم می‌دانند. با این نگرش، پیش‌بینی می‌شود در آینده مناطق کم‌تراکم شهری سراسر جهان را در بر گیرد و ازدحام در مکان‌های عمومی برای همیشه از میان برود.

طراحی فضاهایی با بیشترین ریزاقلیم‌ها

یکی دیگر از موضوعاتی که در دوران کرونا، به طور جدی مورد توجه طراحان شهری قرار گرفته، وجود ریزاقلیم‌ها در مکان‌های عمومی و حتی خانه‌های مسکونی بوده است. برنامه‌ریزان و معماران در بسیاری از نقاط دنیا، در طراحی شهری حضور مردم، تعاملات اجتماعی و تبادلات فرهنگی را در اولویت برنامه‌های طراحی شهری قرار می‌دهند. در واقع، برنامه‌ریزان در طراحی شهری با یک چالش عمده مواجه هستند؛ از یک سو مردم مایلند در مکان‌هایی با بیشترین دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و مراکز تجاری سکونت داشته باشند، و از سوی دیگر، بسیاری از مردم زندگی در مناطق خلوت و با کمترین رفت و آمد را ترجیح می‌دهند. در مناطق دنج و ساکت، احتمال وقوع پاندمی‌ها کمتر است و هر منطقه دنج به تنهایی یک جاذبه شهری به حساب می‌آید که استفاده از ریزاقلیم‌ها و فراهم آوردن آسایش فردی در آن امری ضروری است. به همین ترتیب، ایجاد فضاهای سبز کوچ شهری و احداث پارکلت ها می‌تواند در راستای مقابله با پاندمی‌هایی نظیر کرونا مفید واقع شود.

کد خبر 449448

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا شیوع کرونا کرونا کرونا در شهر شهر و کرونا طراحی شهری کرایست چرچ طراحی فضای شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مکان های عمومی برنامه ریزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سمیع» تعیین تکلیف شود/ کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهرها

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران گفت: بعضی درگاه‌ها از جمله سامانه «سمیع» برای وصول مطالبات مدیریت شهری در اختیار پلیس راهور است تا در کنار تعویض پلاک قرار گیرد و مطالبات دولتی شهرداری‌ها وصول شود، اما استفاده از این سامانه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پوریا محمدیان‌یزدی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست معاونان حمل‌ونقل شهرداری و پلیس راهور کلان‌شهرها اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همکاری شهرهای بالای یک میلیون نفر را در سال های اخیر بهبود بخشید، ماده ۱۰۸ برنامه ششم توسعه کشور بود که پیرو آن چارچوبی برای تعاملات شهرداری با پلیس راهور در نظر گرفته شد.

وی افزود: تجربه از دهه ۸۰ در شهرداری تهران اتفاق افتاده بود و سال ۹۶ با قانون برنامه ششم این تعامل به شهرهای بالای یک میلیون جمعیت تسری پیدا کرد، اما در این حوزه اولین سوال مطرح این است که با توجه به اتمام برنامه ششم و اینکه توسعه ماده ۱۰۸ در قانون برنامه هفتم وجود ندارد، آیا این تعامل ادامه خواهد داشت و استراتژی پلیس راهور فراجا به چه سمت و سویی می‌رود؟

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به اعمال قانون در حوزه طرح‌های ترافیکی گفت: هر طرح ترافیکی که در مجموعه مدیریت شهری پیاده می‌شود، ضمانت اجرای آن در اختیار پلیس راهور است که با اعمال قانون انجام می‌شود.

محمدیان‌یزدی ادامه داد: بعضی درگاه‌ها از جمله سامانه «سمیع» برای وصول مطالبات مدیریت شهری در اختیار پلیس راهور است تا در کنار تعویض پلاک قرار گیرد و مطالبات دولتی شهرداری ها وصول شود، اما استفاده از این سامانه همچنان در حال رایزنی است و تعیین تکلیف نشده است.

وی تاکید کرد: عوارض خودرو، پارک حاشیه‌ای و عوارض طرح ترافیک روی پلاک خودروها منفی شده و با تعویض پلاک به نفر جدید منتقل می‌شود، در حالی که این عوارض می‌تواند در مراکز تعویض پلاک، ستاد ترخیص خوردوهای توقیفی و پلیس + ۱۰ دریافت و برای تقویت زیرساخت های ترافیکی هزینه شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به کمبود نیروی پلیس راهور در کلان‌شهرها گفت: در تهران حداقل ۴ هزار نیروی پلیس راهور و فعالیت دارند، اما در سایر کلان‌شهرها تعداد این نیروها کم است؛ به‌عنوان مثال در شهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفر فقط ۲۰۰ عامل پلیس راهور وجود دارد، کمبود نیرو مشکل‌ساز شده است و باید جبران شود.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی تصادفات می‌تواند در رفع مشکلات حوزه تصادفات و نقاط حادثه‌خیز کمک کند، بنابراین آخرین وضعیت اطلاعات این بانک باید مشخص شود، ادامه داد: پلیس نامحسوس نیز از قدیم مطرح بوده است تا بتوانیم از قانون رسیدگی به تخلفات استفاده کنیم.

وی گفت: اطلاعاتی که پزشکی قانونی در تصادفات ارائه می‌دهد با تاخیر همراه است که انتظار می‌رود آمار میدانی و عملیاتی توسط پلیس راهور در حوزه شهری و برون شهری ارائه شودتا کنار داده پزشکی قانونی، دیتای عملیاتی داشته باشیم؛ این اقدام به رصد اتفاقات کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به مشکل کمبود راننده اتوبوس‌های درون شهری شهرها اظهار کرد: با توجه به جذابیتی که حوزه بار برون شهری دارد، تعداد رانندگان پایه یک اتوبوسرانی کم شده است و تعداد زیادی از اتوبوس‌ها به دلیل نبود راننده متوقف شده است که این مشکل باید در اسرع زمان با اصلاح آیین نامه رانندگی رفع شود.

کد خبر 749611

دیگر خبرها

  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • «سمیع» تعیین تکلیف شود/ کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهرها
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی