Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «حصه» را پنجره‌ای شکسته در حاشیه شهر اصفهان می‌نامند، منطقه‌ای که در آن مشکلات اجتماعی به وضوح دیده می‌شود، از توزیع و مصرف مواد مخدر گرفته تا قمه کشی و زورگیری؛ در واقع حصه را می‌توان تکه پازل رها شده در شهر اصفهان دانست، تکه‌ای که هیچ نهادی حاضر نیست مسئولیت آن را بپذیرد و مانند گوشت قربانی در میدان بی‌مسئولیتی‌ها پاس‌کاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ساکنان حصه و به ویژه کودکان بزرگترین قربانیان شرایط حاکم بر این منطقه هستند، کودکانی که به جرم متولد شدن در حصه از نعمت تحصیل، فضای بازی مناسب، امنیت مطلوب، داشتن الگوهای مناسب برای زندگی و دیگر امکانات مناسب این سن محروم هستند.

سید امیر هاشمی، یکی از اهالی حصه و فعال اجتماعی است که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه حصه ایستاده است، وی درباره وضعیت فعلی این منطقه گفت: این منطقه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی می‌شود، حصه جنوبی جزو اراضی منطقه ۱۰ و حصه شمالی نیز از اراضی منطقه ۱۴ است، بافت شهری در حصه جنوبی مناسب است و از این رو در این منطقه آسیب‌ها بسیار کمتر از حصه شمالی است. این شهروند منطقه حصه اضافه می‌کند: یک جاده و یک پل حصه شمالی و جنوبی را از یکدیگر جدا می‌کند، آن طرف پل و در حصه شمالی اما شرایط جور دیگری است، آسیب‌های اجتماعی بیداد می‌کند، اعتیاد، فقر، کارتن‌خوابی، فساد و فحشاء همه به صورت علنی در کوچه و خیابان این منطقه دیده می‌شود.

کودکان؛ قربانی آسیب‌ها در حصه

وی کودکان را بزرگترین قربانیان این آسیب‌ها دانست و افزود: الگوی کودکان حصه این روزها زنان و مردان کارتن‌خوابی است که در مسیر مدرسه رودکی، سکنی گزیده‌اند، بارها شده که کودکان خود را شبیه کارتن‌خواب‌ها کرده و با یکدیگر بازی می‌کنند. حدود ۱۰ هزار نفر در حصه شمالی زندگی می‌کنند، این جمعیت از نظر آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی رها شده است. مسئولان با ایجاد دو پایگاه مؤسسه مردم نهاد در منطقه حصه بار رسیدگی به امور این منطقه را از دوش خود برداشته‌اند که این دو مؤسسه نیز حالت دکوری دارند و به قولی خروجی خوبی را ندارند و می‌توان گفت در بسیاری از مواقع این مؤسسات هستند که از مردم حصه مطالبه کمک دارند.

نیروی انتظامی، غایب، خارجی‌ها عامل بزه در حصه

هاشمی ادامه داد: میزان امنیت در منطقه زیر صفر است و نیروی انتظامی در این منطقه حضور ندارد، هیچ خلافکاری حضور نیروی انتظامی را احساس نمی‌کند و حدود ۶ سال است که کیوسک نیروی انتظامی از این منطقه برچیده شده است. فرزندان اتباع خارجی برای تکدی‌گری و کار در خیابان‌ها رها می‌شوند، این در حالی است که کودکان ایرانی نیز از این کودکان الگو می‌گیرند و کار در خیابان را به ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند.

نیروی انتظامی: عناصر اصلی توزیع مواد دستگیر شدند

در این ارتباط سرگرد مجید طاهرزاده، رئیس پلیس مواد مخدر شهرستان اصفهان اظهار کرد: «حصه» یکی از نقاط قرمز شهر اصفهان است، این منطقه به کانون جرم تبدیل شده و خارجی‌های این منطقه بزهکاران را به سمت خودش می‌کشند. طرح پاکسازی در منطقه حصه به صورت ویژه از اول ماه رمضان در دستور کار بوده است، با بررسی‌های صورت گرفته تسلط کافی بر حصه را به دست آورده‌ایم، در ماه رمضان هفت نفر از عناصر اصلی توزیع مواد مخدر را در قالب طرح‌های اطلاعاتی دستگیر کردیم، همچنین دستگیری خرده فروشان و بازدید از مخفیگاه آنها را نیز در دستور کار داشته‌ایم. پاتوق‌های تجمع معتادان در منطقه حصه شناسایی شده است و معتادان را در چندین مرحله جمع آوری و تحویل ماده ۱۶ دادیم و در بین آنها ۱۶۰ نفر کارتن‌خواب را نیز در فاز اول جمع‌آوری و بنا بر دستور معاون دادستان اصفهان به مدت شش ماه در مرکز ماده ۱۶ نگهداری کردیم.

حصه نیاز به فرهنگسرا و ورزشگاه ندارد!

مجتبی ناجی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در این باره گفت: بهزیستی اقدامات مورد نیاز برای کاهش آسیب‌ها در منطقه حصه را در دستور کار دارد اما باید توجه داشت که اهداف در منطقه حصه کسب درآمد از رفتارهای ضداجتماعی است. راه‌اندازی فرهنگسرا و ورزشگاه در حصه نیاز نیست، باید با اقدامات اجتماع محور مشکلات حصه را حل کرد. زیبایی بصری در مناطق حاشیه‌ای می‌تواند به ایجاد حس تعلق شهروندی در این مناطق کمک کند، اما ایجاد این مبلمان نیازمند همکاری شهروندان در حفظ و نگهداری فضاهای ایجاد شده است، موضوعی که در منطقه بی در و پیکر حصه فراموش شده و حتی نیروی انتظامی رسالت خود در این زمینه در محله ۱۰ هزار نفری حصه را فراموش کرده است. از عملکرد نیروی انتظامی در حفظ و نگهداری مبلمان شهری و حتی تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های ترافیکی گلایه داریم. برای مثال: پل غیر هم‌سطح در منطقه حصه را راه‌اندازی می‌کنیم و شبانه میل‌گردهای آن را سرقت می‌کنند، تاکنون ۱۰ بار سطل زباله، مبلمان شهری، تابلوهای کوچه خیابان را نصب کرده‌ایم اما هر بار این تجهیزات به سرقت رفته‌اند.

دردهای مردمان حصه همچون زخم‌هایی است که پینه بسته است و هر بار مسئولی قصد مرهم گذاشتن بر روی آن را داشته زخم‌های تازه‌ای سرباز می‌کند؛ شرایط کنونی حصه قصه پرغصه‌ای است که نشان می‌دهد سال‌هاست این منطقه و مردمانش تنها محلی برای مانور تبلیغاتی مسئولان بوده است و حضور آنها نه تنها دردی را از مردمان این منطقه درمان نکرده، بلکه هر بار با وعده‌هایشان کورسوی امیدی را در دل این مردمان روشن کرده که سرانجام آن سرابی بیش نیست.

کد خبر 556656 برچسب‌ها استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان نیروی انتظامی منطقه حصه حصه شمالی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی استان کرمانشاه گفت: تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور» توسط نیروی انتظامی در کرمانشاه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح نور توسط نیروی انتظامی که در راستای مطالبه عموم مردم و بانوان به منظور حفظ ارزش‌های اسلامی به ویژه عفاف و حجاب به اجرا درآمده است، گفت: مردم متدین کرمانشاه فردا جمعه ۷ اردیبهشت پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه درب مسجد جامع این شهرستان تجمع حمایتی از اجرای این طرح برپا خواهند کرد.

وی ضمن دعوت مردم متدین و غیور جهت شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مردم به ویژه بانوان شهرستان کرمانشاه به منظور دفاع از ارزش‌های دینی و حمایت از فرزندان سلحشور خود در نیروی انتظامی در این تجمع شرکت کرده و بر تداوم این طرح ضروری و اجرای قوانین واجب الهی تاکید کنند.

کد خبر 747893

دیگر خبرها

  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • نیروی انتظامی در اجرای طرح حجاب و عفاف کوتاهی نمی کند
  • اجتماع حمایتی مردم کرمانشاه از اجرای «طرح نور» برگزار شد
  • تجمع روحانیون در حمایت از طرح حجاب نیروی انتظامی با لباس جنگی (عکس)
  • گریه سردار رادان در میان حامیان برخورد با بی‌حجاب‌ها
  • رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست
  • سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»
  • اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی