Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@23:47:51 GMT

آلودگی هوای پاییزی رخ نشان داد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۳۲۸۶

آلودگی هوای پاییزی رخ نشان داد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آلودگی هوای پاییزی از این نظر خطرناک است که آلاینده معیار آن ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون است. این ذرات حاصل مواد آلی فرار(عامل تشدید بیماری‌های تنفسی قلبی) و فلزات سنگین (عامل سرطان و مرگ مستقیم) و بازتولید گازهای سمی نظیر مونواکسید کربن، ‌اکسیدهای نیتروژن و گوگرد در نزدیکی سطح زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طی 206روز گذشته از سال 99شهرهای اهواز با 94روز، تهران با 39روز، مشهد با 23روز و شیراز با 14روز آلوده‌ترین شهرهای کشور هستند و کرج نیز که بی‌شک باید روزهای آلوده بسیاری داشته باشد، هنوز با خرابی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا روزگار می‌گذراند.

در تهران هوا از ساعت 23روز شنبه تا ساعت 12روز یکشنبه آلوده بود و شهروندان صبح یکشنبه را با آلودگی هوای پاییزی آغاز کردند تا برای نخستین‌بار در سال‌جاری ریه‌های شهروندان درگیر غلظت بالای آلاینده‌های خطرناک شود.

7درصد روزهای گذشته از سال99 تهران پاک، 73درصد سالم، 17درصد ناسالم برای گروه‌های حساس و یک درصد ناسالم برای همه بود.

روند مقایسه‌ای دما و سرعت باد نشان می‌دهد طی امروز و فردا نیز در ساعات ظهر و بعدازظهر که ترددهای بازگشت به منازل آغاز می‌شود، آلودگی هوا در پایتخت افزایش یابد. وزش باد 1.4متر بر ثانیه نیز در افزایش این آلودگی مؤثر خواهد بود. بدین‌ترتیب اگرچه ممکن است شاخص سرجمع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران به‌علت وزش باد غربی ملایم به سمت هوای سالم پیش رود اما در بزرگراه‌ها و نقاط تمرکز ترافیک، هوا برای شهروندان آلوده خواهد بود.

پیش‌بینی آلودگی بیشتر

جدیدترین اطلاعات رسیده از ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد پاییز امسال کم‌بارش اما آلوده خواهد بود. این داده در کنار تحلیل مدل‌های اقلیمی اثبات می‌کند که روزهای پیش‌رو در ماه‌های مهر ، آبان و آذر بارش‌ها در کشور آنطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، کمتر از نرمال خواهد بود که این مسئله آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور را به‌دنبال دارد.

طی این پدیده که آنومالی (ناهنجاری)‌ نام دارد، بارش‌ها در روزهای باقیمانده از مهر و حتی آبان و آذر نسبت به شاخص طولانی مدت 50ساله منفی خواهد بود و با کم بارشی جدی مواجه خواهیم شد. این در شرایطی است که در دوره خشکسالی که هنوز در کشور ادامه دارد، شرایط نسبت به 100سال اخیر بدتر بوده و این یعنی یکی از بدترین پاییزهای قرن را از نظر بارشی تجربه خواهیم کرد.

همچنین مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد طی 2 هفته آینده بارش قابل ملاحظه‌ای در کشور نخواهیم داشت و بیشترین بارش‌ها در مهرماه بیشتر به نوار شمالی و غربی کشور محدود می‌شود تا هوای بیشتر کلانشهرهای کشور که در مناطق پربارش نیستند با غلظت بالایی از آلاینده‌های جوی طی دوره‌های طولانی آلودگی هوا مواجه شوند.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز این مهم را تأکید و اعلام کرده که دمای هوا در ماه‌های آبان و آذر حدود نیم تا یک‌درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلندمدت خواهد بود. بدین‌ترتیب در شرایطی که گذر سامانه‌های فعال بارشی کم شود تعداد روزهایی که جو پایدار است، بیشتر می‌شود و باید برای تراکم آلاینده‌ها در سطوح پایین جو آماده شویم.

پربیننده ترین جدایی پسر سفیر ایران در دانمارک از آناشیدحسینی +عکس نوبخت به کرونا مبتلا شد جزییات جرایم متخلفان کرونایی مزار استاد شجریان یک روز بعد از خاکسپاری +عکس مهمترین عناوین روزنامه‌های صبح کشور +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا گرد و غبار کیفیت هوای پایتخت آلاینده ازن قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت آلودگی هوای آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رفع مشکل آلودگی هوای اراک به اقدام و حمایت صنایع این استان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس علی‌آبادی صبح امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی اظهار کرد: برای رفع مشکل آلودگی هوای اراک باید منشأ آلودگی رفع شود و در مرحله بعد ترمیم و ممانعت از انتشار مجدد آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با افتخار اعلام می‌کنم که طرفدار و حامی محیط زیست هستم افزود: فعالیت صنایع نباید نابودی محیط زیست را به دنبال داشته باشد، رفع مشکل آلودگی هوای اراک به اقدام و حمایت صنایع این استان نیاز دارد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: صنایعی که آلودگی زیست‌محیطی دارند باید نواقص را رفع و آلودگی‌های زیست‌محیطی را برطرف کنند. توسعه پایدار و فعالیت‌های صنعتی باید با الزامات زیست‌محیطی همراه باشد.

علی‌آبادی با بیان اینکه اراک شهری استراتژیک از نظر تنوع تولیدات صنعتی است، اضافه کرد: این شهر طی سال‌های اخیر گرفتار حصار آلودگی هوا شده است که برای رفع این مشکل، برنامه‌ریزی و همکاری‌های برون‌بخشی نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک، مسئولیت همه بخش‌ها و سازمان‌ها در زمینه کاهش آلایندگی‌ها در بخش‌های مختلف خودرویی و صنایع مشخص شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که باید هریک از دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص کاهش و مقابله با آلودگی هوا انجام دهند مشخص است و سازمان محیط‌زیست به‌عنوان ناظر و ضابط قضائی باید بر نحوه اجرای قانون توسط دستگاه‌های مختلف را نظارت کند.

به گزارش ایمنا، در این نشست، مسائل و مشکلات صنایع مطرح شد و وزیر صمت دستورات لازم را در خصوص مواردی از جمله بدهی بانکی، اختلاف یک شرکت با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مسئله زیست‌محیطی یکی از شرکت‌های خصوصی، تعیین تکلیف تعهدات این شرکت و دیگر مسائل مربوط به موانع تولید صنایع حاضر در نشست را اتخاذ کرد.

حضور در سی‌ودومین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی اراک، دیدار با فعالان اقتصادی استان مرکزی و بازدید از شرکت دانش‌بنیان انرژی صنعت خاورمیانه از برنامه‌های سفره یک روزه علی‌آبادی به اراک است.

کد خبر 751435

دیگر خبرها

  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • کیفیت هوای تهران امروز چگونه است؟
  • افزایش انتشار کربن، همچنان نگرانی زیست‌محیطی اصلی جهان
  • افزایش انتشار کربن، همچنان یک نگرانی مهم زیست‌محیطی
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است
  • هوای اصفهان قابل‌قبول و ۴ شهر مجاور آلوده است