Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@21:50:48 GMT

زمان انجام آزمایش انسانی واکسن کرونا اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۴۰۱۶

صراط: سعید نمکی وزیر بهداشت در یک ارتباط اینترنتی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

به گزارش فارس، نمکی با بیان اینکه تا دو الی سه هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد افزود: تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استاندارد‌های بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش این اقدامات از امروز به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ابهاماتی که در زمینه واکسن کرونا وجود دارد، بیان کرد: گام‌های موثری برای دسترسی به واکسن بر می‌داریم، اما همچنان ابهاماتی درباره میزان ماندگاری و اثرگذاری در مورد واکسن کرونا وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در زمینه ساخت دارو‌هایی که حتی تاثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند فاویپیراویر و رمدسیویر فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم. در مورد واکسن پلتفرم‌های متعددی دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقیقاتی بر تولید واکسن کار می‌کنند که از روز اول بر فرایند‌های انجام شده نظارت داشتم.

وزیر بهداشت افزود: مشکلات زیادی برای واردات واکسن آنفلوانزا برای کشور ایجاد کردند و به جز افزایش قیمت، موانعی برای واردات این واکسن ایجاد شده که همکاران من در وزارت بهداشت در تلاش هستند تا این موانع را بر طرف کنند.

وی گفت: قرار بود واکسن آنفلوانزا از ۱۵ شهریور در اختیار مردم قرار گیرد، اما با موانعی که ایجاد کردند، به تاخیر افتاد با این حال در بسیاری از کشور‌های اروپایی هم واکسیناسیون آنفلوانزا را از ۱۵ اکتبر شروع می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: با توجه به استفاده گسترده مردم دنیا از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای مهار کووید۱۹ در بسیاری از کشور‌ها شیوع آنفلوانزا کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و این مساله کمک موثری است که امسال نگرانی کمتری در مورد این بیماری داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: با این حال واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا در کشور برای گروه‌های پر خطر انجام می‌شود، ۱.۵ میلیون واکسن تاکنون برای زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج به صورت رایگان در شبکه بهداشتی تزریق شده و محموله بعدی این واکسن‌ها نیز تا یک ماه آینده برای توزیع رایگان بین افراد پر خطر وارد کشور و توزیع می‌شود.

وی گفت: با این وجود می‌دانیم ایمنی زایی واکسن آنفلوانزا علیه این بیماری ۱۰۰ درصد نیست و حداکثر ایمنی زایی آن بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و این طور نیست که هر کس این واکسن را تزریق کند، به بیماری آنفلوانزا گرفتار نمی‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر توزیع واکسن آنفلوانزای رایگان برای گروه‌های پر خطر، محموله‌های وارداتی این واکسن با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به زودی در داروخانه‌ها با قیمت مصوب توزیع می‌شود و البته به بخش خصوصی اجازه داده شده این واکسن را با ارز نیمایی یا حتی ارز آزاد هم وارد کنند که قیمت آن تعیین خواهد شد.

وی درباره موج جدید کرونا در کشور گفت: موج جدید این بیماری از امواج قبلی سنگین‌تر است و به صورت تصاعدی موارد ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است، در مورد پر بودن تخت‌های بیمارستانی نیز در تلاشیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم سرگردان نشوند، مردم نباید نگران تخت خالی برای بستری باشند، با دستور مقام معظم رهبری از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح و تامین اجتماعی استفاده می‌کنیم.

نمکی ادامه داد: وزارت بهداشت در این شرایط از ظرفیت استراتژیک خود برای ارائه خدمات استفاده می‌کند و در این راستا بسیاری از خدمات غیر اورژانسی و عمل‌های غیر ضروری به تاخیر می‌افتد و ظرفیت بیمارستانی آن برای پذیرش بیماران کووید۱۹ استفاده می‌شود، ممکن است درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کم شود یا برخی جراحی‌ها به تاخیر بیفتد، اما پذیرش و درمان بیماران اورژانسی مانند افرادی که در معرض سکته هستند، متوقف نمی‌شود.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: وزارت بهداشت کرونا واکسن کرونا نمکی صراط واکسن آنفلوانزا واکسن کرونا وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود

علیرضا زالی، در پانزدهمین کنگره بین‌المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد، همکاران علوم آزمایشگاهی را پیش‌قراولان نهادینه‌سازی کیفیت ارایه خدمات سلامت دانست و افزود: هیچ بخشی از نظام سلامت به میزان علوم آزمایشگاهی پایبندی به حوزه کیفیت را تجربه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه کمتر دانشجوی علوم آزمایشگاهی است که به شاخص‌های کیفی این رشته آشنا نباشد، گفت: از سال ۱۳۸۶ که شاخص ISO ۱۵۱۸۹ وارد مجموعه مدیریتی و نظارتی آزمایشگاه‌ها شد که هر دو مولفه مدیریتی و تکنیکال در آن ممزوج است. توجه سیستماتیک فرآیند محور به اصول کیفیت با نگاه سامانگر متخصصان ازمایشگاهی، تضمین کیفیت در این حوزه را به همراه دارد.

زالی با تاکید بر جایگاه انکارناپذیر علوم آزمایشگاهی در نظام سلامت، تصریح کرد: در کالبد سلامت پیاده سازی اصولی هیچ جزئی اعم از تشخیص، پیشگیری، غربالگری، درمان، پیگیری و رصد اجتماعی بدون علوم آزمایشگاهی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر وابستگی به علوم آزمایشگاهی با وجوه متنوع‌تر و جذاب‌تری همراه شده است.

زالی گفت: علوم آزمایشگاهی از حرفه‌هایی است که سند مستند و قابل ارجاع در اختیار مراجعه کننده و بیمار قرار می‌دهد. این سند افتخارآمیز، پیامدی است که خروجی تلاش‌ها، کیفیت سنجی و اصالت کاری کارشناسان و متخصصان را نشان می‌دهد.

وی، برای درک بهتر نقش علوم آزمایشگاهی در نظام سلامت، عنوان کرد: در حال حاضر شش هزار آزمایشگاه تشخیص طبی در عرصه سلامت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه توسط بخش خصوصی اداره می شود.

زالی از انجام سالانه بیش از ۲ میلیارد آزمایش با حداقل خطا در سطح کشور خبر داد و گفت: همکاران علوم آزمایشگاهی با وجود تمام سختی‌ها و خسارت‌های اقتصادی، همواره با نظام سلامت همراه بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بر اهمیت به‌روز بودن دانش فراگیران، کارشناسان و متخصصان تاکید کرد و گفت: جهان پزشکی امروز در آستانه تحول بزرگی است، در همین راستا همکاران علوم آزمایشگاهی باید آماده دگردیسی جسورانه برای انطباق با یافته‌های نوین آزمایشگاهی باشند.

وی تصریح کرد: لزوم بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی نباید نادیده گرفته شود، چراکه قدرت یادگیری این ابزار می‌تواند نقش مهمی در گرفتن نمونه، آنالیز کردن، کیفیت سنجی و تشخیص دقیق ایفا کند. علوم آزمایشگاهی باید در مسیر پزشکی فرادقیق و پزشکی فردمحور گام بردارد تا در شکاف علم روز غرق نشود.

زالی در پایان گفت: در عین افتخار به خدمت‌رسانی‌های میهن دوستانه همکاران علوم آزمایشگاهی در روزهای سخت، در مسیر نوآوری و فناوری‌های نوین باید شتابان حرکت کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس