Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد: در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور در این کارگروه برنامه‌ای برای حفظ و اصلاح ۷ گونه گیاهی و جانوری را با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد جعفرآقایی امروز در وبینار زیست فناوری کشور تشکیل کارگروه زیست بانک را با هدف ایجاد هماهنگی میان بانک‌های ژن و زیست بانک‌های موجود در کشور و جلوگیری از موازی کاری دانست و افزود: از این رو برنامه ریزی برای تشکیل شبکه بانک‌های ژن کشور و به منظور نسخه آپ از این بانک‌ها صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در این راستا نقشه راهی شبکه بانک‌های ژن کشور قرار بود تدوین و بر اساس پرتالی راه اندازی شود تا اطلاعات همه بانک‌های ژن کشور در آن نگهداری شود و با استفاده از آن بانک‌های ژن را با یکدیگر هماهنگ و در کشور مدیریت کرد.

جعفرآقایی با تاکید بر اینکه مدیریت این بانک‌ها ماموریتی بود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد زیست فناوری واگذار شده بود، خاطر نشان کرد: این شبکه راه اندازی و بخشی از اطلاعات این بانک‌ها جمع آوری شد، ولی به دلیل تغییر رویکردی که در قانون شد، این طرح متوقف شد.

به گفته وی، بر اساس این ماموریت به میزان ۶۱۷۵۰ میلیون ریال از زیست بانک‌ها از سال ۸۴ تا ۹۶ حمایت شد.

رئیس گروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به جزئیات تغییر رویکرد در متن قانون، توضیح داد: در سال ۹۷  قانون "حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور" به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد و بر اساس آن وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست را مسوول ایجاد ساختارهایی برای مدیریت منابع ژنتیکی کرد؛ از این رو وظایف هماهنگی میان بانک‌های ژن و جمع آوری اطلاعات آنها را که از طریق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دادیم، از ما گرفته شد و به این ۳ دستگاه اجرایی واگذار شد.

جعفرآقایی با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها اقدام به تدوین آیین نامه‌های آن کردند که در دولت در دست تصویب است، یادآور شد: تصویب این آیین نامه مراحل نهایی را می‌گذراند و در این آیین نامه پیش بینی شده است که سامانه جامعی تهیه شود که مسوولیت حفاظت از اطلاعات و هماهنگی میان بانک‌های زیستی را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: این تغییر رویکرد موجب شد که ما این تصمیم را گرفتیم که به جای حمایت از بانک‌های ژن، برنامه‌ای برای بهره برداری اقتصادی از ذخایر ژنتیکی تدوین شود که در این راستا ما بر بهره برداری اقتصادی از ذخایر ژنتیکی "مرغ بومی"، "گاندو؛ تمساح ایرانی"، "اسب کاسپین"، "کدو آجیلی"، "نوغان؛ لارو کرم ابریشم"، "گردو ارقام چالدران، الوند، کاسپین و پرشیا" و "بز مرخز" متمرکز شدیم.

رئیس گروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به موفقیت کم ایستگاه‌ها در حفظ این ذخایر ژنتیکی، افزود: در زمینه اسب کاسپین با یکی از شرکت‌های سوارکاری وارد مذاکره شدیم که لاینی برای اسب سواری با این اسب نژاد خاص راه اندازی شود.

وی با اشاره به از دست رفتن بازار ایران در زمینه تولید نوغان کرم ابریشم، گفت: تا سال ۱۳۹۶ علاوه بر تولید تخم نوغان در کشور، آن را به کشورهای همسایه صادر می‌کردیم، ولی از سال ۹۶ به بعد کاملا وارد کننده آن بودیم به گونه‌ای که سال گذشته از ۴۹ هزار جعبه تخم نوغان که در کشور توزیع شده است، تنها ۵ هزار جعبه آن تولید داخل بوده و ۴۵ هزار جعبه آن از کشور چین وارد شده است.

جعفرآقایی با بیان اینکه به این ترتیب تخم نوغان چینی جایگزین نمونه ایرانی می‌شود، تاکید کرد: تا خیلی دیر نشده، باید در این زمینه اقدام شود، ولی در این زمینه مشاهده کردیم که قوانین ممانعت می‌کنند و بر ضد تولید داخل عمل می‌کنند و باعث شده که تولید داخل رونق نیابد.

وی با اشاره به برنامه ستاد زیست فناوری در زمینه توسعه نژاد بز "مرخز"، خاطر نشان کرد: این نژاد بز در معرض خطر انقراض است و کارکرد اصلی این بز تولید "موهر" برای تولید لباس کردی است؛ از این رو ما در حال انجام مطالعاتی برای بازاریابی این نژاد هستیم تا نژادهای اصلاح شده ای از این بز عرضه شود که در این راستا یکی از شرکت‌ها پروژه ای در این زمینه ارائه کرده که در مرحله ارزیابی اقتصادی قرار دارد.

به گفته وی، در صورتی که این پروژه‌ها در سال جاری وارد اقتصاد شوند، راهی ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد حفظ منابع ژنتیکی تنها منحصر به ایجاد بانک‌های زیستی نیست، بلکه باید متکی به اقتصاد و بهره برداری شود و بخش خصوص این منابع را حفظ و نگهداری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرم ابریشم اسب کاسپین بز مرخز زیست فناوری ذخایر ژنتیکی زیست فناوری بهره برداری بانک های ژن زیست بانک بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!

تین نیوز

براساس مجموعه ای از داده ها، چیزی که برای مدت طولانی اجتناب ناپذیر به نظر می رسید اخیرا محقق شده است:«چین به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تایید شد.» یکی از شرکت های تولیدکننده خودرو در چین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ تبدیل به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی شد و فروش سالانه آن در خارج از کشور ۳۳۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، فولاد قطعا در اقتصاد جهانی یکی از مولفه های قدرت در قراردادهای تجاری است؛ صنعت خودروی چین نیز مقدار زیادی فولاد وارد می کند. از ۳۲ کشوری که زنجیره فولاد را تشکیل می دهند، تقریباً نیمی از آنها به چین به عنوان مقصد برتر متصل هستند. یکی از بخش های اصلی خودرو اما لاستیک است که تقاضای مرتبط با گسترش تولید خودرو در چین اخیراً به افزایش قیمت این کالا به بالاترین سطح سه سال اخیر کمک کرده است. بزرگترین صادرکنندگان آن، مانند تایلند و اندونزی، فهرستی از واردکنندگان برتر لاستیک دارند که چین اصلی ترین آن ها است.

تاریخچه صنعت خودروسازی در چین

صنعت خودروسازی چین در ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت، زمانی که چین با کمک اتحاد جماهیر شوروی و به لطف اصلاحات گسترده دنگ شیائوپینگ، رهبر حزب کمونیست در اقتصاد و صنعت چین، در طول سه دهه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۹۹۰ به شکوفایی رسید. تولید سالانه ی خودرو در چین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ از مرز یک میلیون دستگاه گذشت؛ اما ۲۱ سال بعد، در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم که چینی ها به تنهایی ۵.۲۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کردند.

شرط جالب چینی ها برای سرمایه گذاران خارجی

یکی از اصلی ترین عواملی که موفقیت چین را توضیح می دهد، سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی در این کشور است. سرمایه گذاری خارجی در چین در اندازه بازار، هزینه های نیروی کار و کیفیت زیرساخت ها موثر بود. سرمایه گذاری مستقیم خارجی به افزایش سرمایه گذاری و رشد بهره وری در چین کمک کرد و باعث ایجاد شغل و شکل گیری بخش صادرات پویا شد.

چینی ها برای استقرار خودروسازان برتر دنیا در کشورشان که به لطف بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و هزینه ی تولید پایین به یکی از بهترین زیرساخت ها برای صنعت خودرو تبدیل شده بود، شرط جذابی را مطرح کرده اند؛ هر خودروسازی که خواهان سرمایه گذاری در چین است باید با یک خودروساز چینی شریک شود تا طرفین معامله از بستر صنعتی شکل گرفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سیاست جذاب چینی ها باعث تولد خودروسازان متعددی شد که بسیاری از آن ها صاحب سبک به نظر می رسند. خودروسازی FAW که زیرمجموعه های متعددی دارد از دل سرمایه گذاری فولکس واگن در چین به یکی از چهار خودروساز برتر این کشور تبدیل شد و شرکت SAIC نیز با رشد زیرمجموعه های جنرال موتورز در چین به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد. برند برلیانس که خودروهای آن را در بازار ایران هم مشاهده کرده ایم، نشأت گرفته از سرمایه گذاری گسترده بی ام و در چین بوده است.

بی وای دی، جیلی، چانگان، چری و دانگ فنگ از جمله مهم ترین و شناخته شده ترین خودروسازان چینی هستند. اگرچه صنعت خودروسازی در چین هنوز رنگ و بوی دولتی دارد و بسیاری از هلدینگ های غول پیکر صاحبان اصلی خودروسازان شناخته شده چینی هستند، واقعیت این است که رویکرد دولتی هم نتوانسته مانع رؤیاپردازی های شرکت های چینی باشد.

۲۰۲۳، سال سرنوشت ساز صنعت خودروسازی چین

سال ۲۰۲۳ یک لحظه مهم در تکامل صنعت خودرو چین بود. این صنعت به تولید ۳۰.۱۶ میلیون دستگاه و فروش ۳۰.۰۹ میلیون دستگاه دست یافت که نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱۱.۶ درصد و ۱۲ درصد است.

ریشه دوانی خودروسازی چین در کشورهای همسایه

ژاپنی ها اما در شکل گیری سیاست گذاری چین برای توسعه صنعت خودروسازی این کشور، بی تاثیر نبوده اند. ژاپنی ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی و اوایل قرن بستم خطوط تولید خود را به کشورهای گوناگونی در سارسر جهان منتقل کردند و تلاش کردند تا بازارهای بزرگی برای محصولات خود پیدا کنند؛ ایده ای که بی شباهت با سیاست های خودروسازان چینی نیست.

بی وای دی نمونه ی بارزی از تلاش چینی ها برای موفقیت بیشتر است. این خودروساز برای ساخت کارخانه های بیشتری در خارج از چین از جمله یک کارخانه ی ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و دیگری در مجارستان برنامه ریزی می کند. ام جی و چری نیز علاقه مند هستند که کارخانه ای برای مونتاژ خودروهایشان در مکزیک تأسیس کنند. درعین حال، چری سعی دارد که با موفقیت زیرمجموعه های شناخته شده اش یعنی اومودا، جیکو، جتور و اکسید در اروپا، به تأسیس کارخانه ی تولید خودرو در قاره ی همیشه سبز نزدیک شود.

چری با اومودا ۵ [که در ایران با نام فونیکس اف ایکس شناخته می شود] وارد بازار استرالیا شده و امیدوار است که در بازار پویای این کشور هم فرصت های متعددی داشته باشد. فونیکس اف ایکس اخیرا در بازار بریتانیا هم عرضه شده؛ اما آن چه چینی ها در حال مقدمه سازی اش در کشورهای گوناگون هستند، به لطف ارتباطات عمیق میان ایران و چین همین حالا در ایران ریشه دوانده است. محصولات چری در ایران با نمایندگی مدیران خودرو تحت برندهای «ام وی ام»، «فونیکس» و «اکستریم» با رده های قیمتی مختلف مونتاژ و عرضه می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • معرفی برترین‌های روز دوم هفته سوم مسابقات سوارکاری گنبدکاووس
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین