Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@08:14:34 GMT

تاثیر منفی تحریم‌ها بر افت ارزش ریال

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۴۱۲۸

تاثیر منفی تحریم‌ها بر افت ارزش ریال

خبرگزاری آریا - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تحریم‌ها را در افت ارزش پول ملی موثر دانست و خواستار استقلال بانک مرکزی برای مدیریت شرایط حاضر شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سیدغنی نظری خانقاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اقداماتی که منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود، گفت: روندی که در خصوص کاهش ارزش پول ملی رخ داده، صورت خوشی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون تردید بانک مرکزی و نظام بودجه‌ریزی کشور در محافظت از پول ملی بسیار نقش دارند و نباید از آنها غافل ماند. به این معنا، چنانچه نظام بودجه ریزی کشور دارای روحیه تورم‌زایی باشد، بانک مرکزی باید از راه‌هایی که در اختیار دارد، گردش پول ملی را به جریان اندازد.
این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص یادآور شد: نباید فراموش کرد که بحث تحریم‌ها و ایجاد خلل در واردات، صادرات و پول‌هایی که حق کشور بوده و برخی کشورها به بهانه‌های مختلف و واهی از پرداخت‌شان سر باز زدند، موثر هستند و منصفانه نیست که به سادگی از کنارشان عبور کنیم.
وی در این رابطه اظهار داشت: زمانی که دلار وارد کشور نمی‌شود، ارزش بسیاری از کالاها بالا می‌رود. مانند اتفاقی که درباره مسکن افتاد. شاهد هستیم که هر روز بر بهای مسکن اضافه می‌شود، یعنی با وجود آنکه تقاضا زیاد است، اما عرضه کم شده، بنابراین قیمت بالا می‌رود. علاوه بر اینها باید این نکته را هم افزود، از آنجا که متاسفانه دلار یک پول معیار در جهان شناخته شده هر قدر ارزش آن بالا می‌رود، توان پول‌های کشورهایی مانند ایران پایین می‌آید.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: بحث تبادل پولی با کشورهایی نظیر روسیه یا چین هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟

اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی پیشنهادی را مصوب کرد که طی آن روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود اما برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع انتقاد داشتند.

به گزارش ایسنا، آن‌ها معتقدند ایران در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی مجلس باشیم.

در این رابطه شهاب جوانمردی، اظهار کرد: در اصل فقط بحث ارتباط دو سازمان مطرح نیست، بلکه با توجه تفاوت‌های زمانی و برنامه‌های کاری، در موارد زیادی حتی تنظیم زمان جلسات مشترک هم دشوار است؛ به ویژه به این دلیل که معمولا کارمندان در سایر کشورها در روزهای تعطیل خود کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری منفی تعطیل شدن روز پنجشنبه بر بحث تجارت بدیهی است، تصریح کرد: این اثرگذاری حتی در ارتباط با کشورهای همسایه هم وجود دارد.

به گفته این عضو حتی اگر بانک‌ها در روز دوم تعطیلات فعال باشند باز هم بر تجارت خارجی اثر منفی دارد، گفت: در آن صورت یک روز به تعطیلات کشور اضافه شده، اما بانک‌ها و شرکت‌هایی که باید به آنها خدمات دهند باید فعالیت کنند و به کارمندان اضافه کاری پرداخت کنند که این خود یک هزینه اضافه است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟