Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختتامیه نشست شصت و هفتمین اجلاس مجازی کمیته منطقه‌ای اظهار کرد: اکثر کشور‌ها علاوه بر حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری سلامت در چارچوب مراقبت‌های اولیه بهداشتی، تمام تلاش خود را برای کنترل بیماری همه گیر کووید-۱۹ بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت هاینظان سلامت خود انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد همه گیری کووید-۱۹ به پوشش ایمنی سازی، تشخیص سل و HIV/AIDS و مراقبت‌های بیماری‌های غیر واگیر، بهداشت دهان و دندان، سلامت مادر و کودک را شدیداً متأثر ساخته است. دلیل این امر بیشتر به دلیل اختلالات در ارائه و اجرای واکسیناسیون، ترس مردم و حتی ساعت نا مناسب ارائه خدمات در مراکز ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی است.

نمکی ادامه داد: در صورت ادامه این روند، دستاورد‌ها و شاخص‌های سلامت در زمینه پوشش واکسیناسیون، مراقبت‌های خانواده، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و سایر موارد را که به سختی بدست آمده مسیری معکوس طی خواهد کرد.

وزیر بهداشت گفت: از کشور‌های عضو، درخواست دارم ظرفیت نظام سلامت خود را با اولویت مراقبت‌های اولیه بهداشتی، رویکرد یکپارچه، ارتقای مشارکت بخش خصوصی و عمومی، توانمندسازی جامعه و موضوع سلامت در تمام سیاستگذاری‌ها را تقویت کنند. ما باید رویکرد "کل دولت، کل جامعه" را به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای پاسخگویی به کووید-۱۹ و رویکرد " همبستگی" را در سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی ادامه دهیم.

نمکی گفت: ایران از ظرفیت فعال خدمات اولیه بهداشتی در غربالگری کل جمعیت ۸۰ میلیون نفری در مدت زمان کوتاه، براساس پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی جمعیت پرخطر، موارد مشکوک و انجام آزمایشات در مراکز ارائه خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای کاهش بار کار بیمارستان‌ها بهره‌مند شده است. پیگیری موارد تشخیص داده شده از طریق مراقبت‌های اولیه بهداشتی و مشارکت جامعه یک مداخله اصلی بود که با موفقیت در حوزه تحت پوشش هر مرکز ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه بهداشتی با موفقیت انجام گرفت.

او ادامه داد: مرحله دوم غربالگری برای گروه‌های پرخطر مانند دیابت، چاقی، بیماران قلبی و عروقی، افراد مسن و زنان باردار بود. در مرحله سوم غربالگری طی ماه گذشته تمامی خدمات ضروری بهداشتی جامانده ارائه شد و بیش از سی میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وزیر بهداشت گفت: ما از گزارش سالانه مدیر منطقه در خصوص پیشرفت‌های مربوط به چارچوب راهبردی تقویت خدمات آزمایشگاهی مرجع سلامت ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۰ که منطبق با مقررات بین المللی بهداشت است، قدردانی می‌کنیم. در طول بیماری همه گیری کووید-۱۹، همه کشور‌ها به نقش حیاتی آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه بهداشت عمومی پی بردند، به ویژه زمانی که افزایش ظرفیت شبکه آزمایشگاه‌ها را برای پاسخگویی به نیاز‌های رو به رشد آزمایش ضروری شد.

نمکی گفت: با تجربه بیش از ۱۰۰ سال تولید واکسن در ایران، بیش از صد‌ها شرکت دانش بنیان در چندسال اخیر در کشور ایجاد شده اند که تعدادی برای تولید واکسن از جمله تولید واکسن پاپیلومای انسانی (HPV) در هفته گذشته رونمایی شده اند.

وزیر بهداشت بیان کرد: اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، پلتفرم‌های متعددی در کشور کار آزمایی‌های بالینی را برای تولید واکسن پشت سر گذاشته اند. ما مفتخریم که تجربیات و تولیدات خود را با کشور‌های عضو منطقه به اشتراک بگذاریم.

او ادامه داد: در ارتباط با برنامه پزشک خانواده، مایلم به استحضار برسانم که این برنامه به عنوان یک راهبرد کلی برای ارائه خدمات، در هنگام همه گیری مانند کووید-۱۹ دارای ظرفیت موثری این و بنابراین، ما گسترش چنین راهبرد مفیدی را در ۸ استان کشور در اسرع وقت شروع کرده‌ایم.

نمکی گفت: در خصوص ایمنی خون، به اطلاع می‌رساند به دنبال شیوع کووید-۱۹ سازمان انتقال خون ایران اقدامات فوق العاده‌ای برای حفظ خون سالم و کافی، فرآورده‌های خونی و پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید-۱۹ (کانوالسنت پلاسما) برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ انجام داده است.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: وزرای بهداشت در پایان آخرین جلسه ما در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مدیر محترم منطقه از "گروه وزرای پاسخگویی به کووید-۱۹" برای بررسی وضعیت مدیریت کووید-۱۹ در ۹ پیلار (حوزه) از برنامه آمادگی راهبردی و پاسخگویی پرده برداشتند. من واقعا از چنین ابتکاری برای شناسایی شکاف‌ها و برنامه‌ریزی برای پاسخگویی بهتر به بیماری همه گیر کووید-۱۹ و دوران پسا کرونا قدردانی می‌کنم. نتیجه کار این گروه با ارائه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها می‌تواند به کشور‌های عضو کمک کندکه به طور موثری با این همه گیری در منطقه مواجه شوند.

او بیان کرد: ما باید تجربیات، دانش و ظرفیت‌های فنی را به اشتراک بگذاریم. ما به همبستگی و ابتکارات واحد تحت رهبری و پشتیبانی فنی سازمان جهانی بهداشت نیاز داریم. دسترسی عادلانه و به موقع داروها، فرآورده‌های بهداشتی و به ویژه واکسن موثر بدون محدودیت، تبعیض و تحریم‌های غیر قانونی بسیار مهم است.

نمکی بیان کرد: اقدامات قهرآمیز، به ویژه در هنگامی که همه گیری بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر منفی داشته، نشانه‌ای از نسل کشی است که عمدا" مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید

واکسن کرونا چه زمانی توزیع خواهد شد؟

وزیر بهداشت گفت: بنابراین از تمام کشور‌های عضو، سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی درخواست دارم تا به طور موثر همکاری کنند و به چنین تحریم‌هایی غیر قانونی یکجانبه پایان داده و اتمام سریع بیماری همه گیر کووید-۱۹ را تضمین کنند. من برای شصت و هفتمین اجلاس مجازی کمیته منطقه‌ای آرزوی موفقیت داشته و امیدوارم پس از بهبود اوضاع، شخصا همه همکاران را ملاقات کنم.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا تولید واکسن مراقبت های اولیه بهداشتی کشور های عضو وزیر بهداشت ارائه خدمات تولید واکسن بیماری همه کووید ۱۹ منطقه ای همه گیری کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه ممکن است منجر به حمام خون شود. او همچنین خواستار آتش بس فوری شد.

براساس گزارش المیادین، تدروس آدهانوم گبریسوس در پلتفرم «X» نوشت: سازمان بهداشت جهانی عمیقاً نگران است که عملیات نظامی در مقیاس وسیع در رفح غزه ممکن است منجر به حمام خون شود و سیستم بهداشتی را که از قبل شکسته است، تضعیف کند.

این در حالی است که ارتش صهیونیستی همچنان به بمباران غزه و رفح ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرده است از طریق زمین به رفح حمله خواهد کرد تا تیپ‌های حماس را از بین ببرد.

کشور‌های اروپایی، سازمان ملل و آمریکا، متحدان اصلی رژیم صهیونیستی، از نتانیاهو خواستند که ایده حمله زمینی به این شهر را کنار بگذارد.

به گفته ینس لرکه، سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد، این حمله علاوه بر تلفات انسانی، ضربه‌ای قوی به عملیات‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه خواهد بود، زیرا گذرگاه رفح در قلب عملیات‌های بشردوستانه قرار دارد.  

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای افزود که این امر همچنین باعث تضعیف سیستم بهداشتی از قبل فلج شده، می‌شود، در حالی که تنها ۱۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه هنوز فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • قصه زندگی با بودنش آغاز می‌شود + فیلم
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد