Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عیسی کلانتری در نخستین همایش تنوع زیستی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: متاسفانه گاهی اوقات در کشور ما موضوعات مرتبط با تنوع زیستی و حفظ منابع ژنتیکی سیاسی سیاسی شده بود. پس از چندین سال تلاش اخیرا دبیر شورای امنیت ملی نامه‌ای به سازمان محیط زیست ابلاغ کرده است که بر اساس آن دیگر مسائل مرتبط با تنوع زیستی و ژنتیکی امنیتی نیست‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از این‌رو محققان و متخصصان تنوع زیستی و ژنتیکی خیالشان راحت باشد و بدانند که این مسائل مشکلات امنیتی ندارند و ارگان‌هایی که خود را مدعی امنیت می‌دانند حق دخالت مستقیم ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه امروزه تنوع زیستی در دنیا و از جمله کشور ما قربانی سه مسئله افزایش مصرف، مشکلات سیاسی و بین‌المللی و تغییر اقلیم شده است، گفت: افزایش مصرف که بخشی از آن مرتبط با مسائل سیاسی و بین‌المللی است فشاری بیش از حد بر منابع کشور و تنوع زیستی وارد می‌کند.

کلانتری با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت نباید اهداف بلند مدت مانند حفظ تنوع زیستی برای نسل‌های آینده را به خطر بیندازیم، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات حفظ تنوع زیستی خشکسالی‌هایی است که به دلیل برداشت آب اضافی از طبیعت رخ می‌دهد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ما ۶۰ درصد از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست را برای کمک به حفظ تنوع زیستی هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: اما باز کافی نیست و درعین مسائل سیاسی نیز تنوع زیستی را تهدید می‌کند. امروزه هیچ کشوری خود را مقید به حفظ تنوع زیستی خلیج فارس نمی‌داند و خلیج فارس امروز بی‌صاحب است. حتی ارگان‌های بین‌المللی که خود را مسئول حفاظت از آب‌های خلیج فارس می‌دانند دو سال است که اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: هیچ کشوری در این زمینه خود را مقید نمی‌داند و این نتیجه سیاست‌های تحمیلی آمریکا است و اکنون مانند دوران جاهلیت با تنوع‌زیستی خلیج فارس برخورد می‌شود.

کلانتری در ادامه این همایش با اشاره به اینکه عامل اصلی از بین رفتن منابع ژنتیکی کشور خشکسالی‌هایی است که به دلیل تولید بیش از ظرفیت به طبیعت فشار وارد آورده است، گفت: در شرایطی که تزریق آب به سفره‌های آب زیرزمینی به صورت طبیعی سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب است ما ۵۲ میلیارد مترمکعب سالانه از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم.

به گفته وی طی چند سال اخیر ۱.۵ میلیون هکتار به وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزوده شده است اما در کنار این تجاوزهایی نیز از سوی اشخاص یا ارگان‌ها رخ داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: باید تلاش کنیم که در کشور به صورت کوتاه مدت فکر نکنیم. اهداف کوتاه مدت کشور را منحرف می‌کند. مشکلات زیست محیطی امروز حاصل سیاست‌های کوتاه مدت است.

کلانتری با اشاره به اینکه وظیفه دانشمندان و سمن‌ها این است که اگر دولت یا مجلسی در راستای قانون‌گذاری منحرف شدند، مانع آن شوند و کشور قربانی اهداف کوتاه مدت نشود، تصریح کرد: امروزه بر اثر توسعه‌های غیر علمی و غیر اقتصادی منابع ژنتیکی خود را حذف کرده‌ایم. در این شرایط مجبور هستیم اولویت اول خود را حفظ منابع ژنتیکی بگذاریم.

معاون رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: نیاز داریم که تصمیم‌گیران و سیاستمداران را در این زمینه آگاه کنیم که با آینده سرزمین بازی نشود. تحقیقات در زمینه حفظ تنوع زیستی خوب است اما وقتی برخی سیاست‌گذاران آگاه نباشند و تمام تلاش‌ها را یک شبه بر باد دهند، در زمینه حفظ و حراست از تنوع ژنتیکی و زیستی نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076654 برچسب‌ها شورای عالی امنیت ملی تنوع زیستی سازمان محیط زیست ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شورای عالی امنیت ملی تنوع زیستی سازمان محیط زیست ایران سازمان حفاظت محیط زیست حفظ تنوع زیستی منابع ژنتیکی تنوع زیستی کوتاه مدت خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد

‌دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ‌به عنوان ستاد انتخابات کشور درخواستی از مجموعه ارکان اداری و اجرایی و فرهنگی و همه اقشاری که در باب انتخابات حضور دارند، تاکید کرده‌ایم که در مرحله دوم نیز تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت داشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، نشست توجیهی نمایندگان فرماندار، کاربران و عوامل اجرایی حوزه انتخابیه کرج با حضور محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور، ‌یحیی رمضانی معاون استاندار و فرماندار کرج در سالن شهیدان نژاد فلاح برگزار شد.

در این نشست که بیش از 2 هزار نفر از عوامل اجرایی، کاربران و نمایندگان فرماندار حوزه انتخابیه کرج حضور داشتند، محسن اسلامی  دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری نشست توجیهی عوامل انتخابات اظهار داشت:آنچه که در ستاد انتخابات شهرستان کرج مورد توجه است، اهمیت دادن به آموزش و کیفیت برگزاری انتخابات است و اینکه فرمانداری به دنبال آموزش عوامل اجرایی است نشان از اهمیت دور دوم انتخابات دارد، که جای بسیار تحسین دارد.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: برگزاری این حرکت آموزشی با حضور تعداد قابل توجهی از عوامل و همه عوامل شعبی که دراین حوزه انتخابیه فعالیت دارند، نشان از این دارد که به دور دوم انتخابات اهمیت داده شده است.

اسلامی ادامه داد: به همه حوزه‌های انتخابیه یادآوری کرده‌ایم که دور دوم انتخابات همانند انتخابات اصلی است و لذا باید همه موئلفه‌هایی که مقام معظم رهبری در انتخابات به آن توجه داشته و دارند، همچون امنیت، سلامت، مشارکت رقابت مو به مو اعمال شود.

‌دبیر ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات‌ اظهار داشت: به عنوان ستاد انتخابات کشور درخواستی از مجموعه ارکان اداری و اجرایی و فرهنگی و همه اقشاری که در باب انتخابات حضور دارند، تاکید کرده‌ایم که در مرحله دوم نیز تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از این نشست ضمن تاکید بر افزایش مشارکت در این دوره اظهار داشت: در این بازه مانده به انتخابات درخواست از شهرستان و شورای اداری این است که در بازه تبلیغات‌ از 13 اردیبهشت تا 20 اردیبهشت حس و حال شهر را نسبت به انتخابات مرحله دوم حساس کنند. 

وی درباره‌ آمادگی کامل استان و حوزه انتخابیه شهرستان کرج برای برگزاری انتخابات اظهار داشت در بخش‌های دیگر مثل امنیت برنامه‌ریزی برای اجرای انتخابات در امنیت کامل انجام شده  و در بخش زیرساخت ارتباطی شعب با مرکز نیز، تجهیزاتی که در این بخش نیاز داریم تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • بازدید دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد کشور ازغرفه منطقه آزاد اروند در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟