Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران» به احیای کتاب نهج‌البلاغه کمک خواهد کرد و پیچیدگی این کتاب نیازمند احیای دوباره است، گفت: امیدواریم در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بسترهای مناسبی برای استفاده از نهج‌البلاغه شکل بگیرد تا بتوانیم گسترش‌بخش اندیشه علوی در جهان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-  ظهر امروز دوشنبه(۲۱ مهرماه) در در آئین آغاز طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» با بیان اینکه نهج‌البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار بشر است، اظهار داشت: این کتاب باید از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد، در ابتدا باید دید خالق این اثر کیست، وقتی به امام علی(ع) و افق وجودی ایشان نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت این اثر بیشتر آشکار می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمومنین از زاویه‌های مختلف شخصیتی است که از نظر بازشناختی فهم ایشان بسیار سخت و دشوار است، هرگاه سخن از دانش و حکمت به میان می‌آید ایشان می‌فرمایند: «چشمه‌های حکمت و دانش از من جوشش می‌کند و پرنده‌های تیز پرواز به این قله نمی‌رسند»، بنابراین از این دید اثر ایشان ارزش دیگری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنرانی امام موسی صدر در سال ۱۳۵۴ در شهر کاشان خاطرنشان کرد: این عالم وارسته در منقبت امام علی(ع) می‌گوید: «امام علی(ع) را وقتی می‌خواهیم تصویر کنیم با کثرتی از فضایل روبرو هستیم، این فضائل عمق زیادی در وجود ایشان دارد، گاهی برخی فضائل مقطعی و زودگذر است اما در امام علی(ع) تمام فضائل گستره و عمق دارد».

صالحی یادآور شد: در طول تاریخ برخی در راستای یک فضیلت شاخص هستند اما نوع فضیلت امام علی(ع) متفاوت است، فرض کنیم بخواهیم سخاوت را به عنوان یکی از فضایل امام مطرح کنیم، در این زمینه معاویه به عنوان دشمن امیرالمومنین می‌گوید اگر دو انبار کاه و طلا در دست علی بن ابی طالب باشد انبار طلا او زودتر تمام می‌شود، حال این جمله را در نظر داشته باشیدو رفتار امام را با عقیل برادر خود تجسم کنید.

وی افزود: عقیل با تمام شرایط سخت خود که نابینا بود و فقر بر خانواده ایشان فشار آورده بود در چندین بار مراجعه به امام با کلام عاطفی درخواست خود را بیان کرد اما امام پرداخت هرگونه مبلغی از بیت‌المال را رد کرد. همه فضائل کثیر و عمیق امام هرکدام ترکیب خاص خود را دارد که ریشه‌های آن یک ایمان بزرگ را ایجاد کرده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این نگاه می‌توان با نهج‌البلاغه به شکل دیگری ارتباط برقرار کرد، این کتاب مسیر خود را در جهان اسلام و بشریت باز کرده است و باید میراث‌دار این کتاب که امام از خود به جای گذاشته است بود، در مورد نهج‌البلاغه باید از یک سو به دنبال انس با آن و از سوی دیگر به دنبال احیای این کتاب بود.

صالحی با اشاره به طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران ابراز کرد: این طرح به احیای کتاب نهج‌البلاغه کمک خواهد کرد و پیچیدگی این کتاب نیازمند احیای دوباره است، کاشان در سابقه تاریخی خود در حوزه علم، فرهنگ، دین و ... اتفاقات خوبی رقم زده است، فضل الله راوندی در اوایل قرن ششم در مورد نهج‌البلاغه کارهای بزرگی انجام داده است، اولین شارح نهج البلاغه علامه سید ابوالرضا راوندی و نویسنده اولین معجم نهج البلاغه آیت‌الله شیخ احمد کاشانی جز اولین افرادی هستند که از شهر کاشان به این کتاب ارزشمند پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره صفویه از آنجایی که علما فارسی‌نویسی می‌کردند بروی مردم تاثیر بیشتری می‌گذاشت، یکی از این اقدامات ترجمه نهج‌البلاغه توسط ملا فتح الله کاشانی به عنوان اولین ترجم از نهج‌البلاغه است که در گسترش مفاهیم فارسی نقش داشت، انتظار می‌رود مشابه بقیه خدمت‌های مردم کاشان آنها در نهج‌البلاغه پایه‌گذار اتفاقات خوبی از منظر انس لفظی و مفاهیم و همچنین سبک زندگی علوی باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بسترهای مناسبی برای استفاده از نهج‌البلاغه شکل بگیرد تا بتوانیم گسترش‌بخش اندیشه علوی در جهان باشیم. انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش معارف نهج‌البلاغه باشد.

«طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران» به منظور زمینه سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه طراحی شده است. در این مراسم، تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان با موضوع حمایت از اجرای این طرح ملی منعقد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهج البلاغه معاونت قرآن وعترت كاشان طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امام علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۷۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پای تختی هستیم»

«پای تختی هستیم»، عنوان پویشی است که همزمان با ۷ اردیبهشت، روز فرهنگ پهلوانی در پایتخت به اجرا درآمده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برای گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای پویشی تحت عنوان "پای تختی هستیم" به یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی سوژه فضاسازی شهری شد.

این پویش توسط سازمان زیباسازی شهر تهران بر سازه‌های تبلیغات شهری پایتخت اکران شد.

در این پویش از اکران‌های فرهنگی با مضامین پهلوانی همچون: " کباده مرام و معرفت برای هم بکشیم"، "زنگ سر سلامتی به افتخار همدیگه بزنید" و " با کمال میل هوای همدیگه رو داشته باشیم" استفاده شده‌است.

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • میدان شهرت در ایران
  • «پای تختی هستیم»
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا