Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@20:32:58 GMT

نبرد قره‌باغ پس از آتش‌بس ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۷۹۰۶

نبرد قره‌باغ پس از آتش‌بس ادامه دارد

نبرد میان نیروهای ارتش آذربایجان و نظامیان ارمنستان بر سر جمهوری خودخوانده قره‌باغ که ارمنی‌ها آن را آرتساخ می‌نامند ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نبرد میان نیروهای ارتش آذربایجان و نظامیان ارمنستان بر سر جمهوری خودخوانده قره‌باغ که ارمنی‌ها آن را آرتساخ می‌نامند ادامه دارد. این در حالی است که طرفین مناقشه جمعه‌شب بر سر آتش‌بس و تعهد به انجام مذاکره برای دستیابی به راه‌حل فوری و آتش‌بس به توافق رسیده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه آرتساخ یا قره‌باغ با مرکزیت استپاناکرت که آذربایجانی‌ها آن را خان‌کندی می‌نامند، پیش از اعلام استقلال و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، خودمختار و جزو خاک جمهوری آذربایجان بود. سازمان ملل متحد همچنان این منطقه را به‌عنوان جزئی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد. ارمنستان که هنوز این اعلام استقلال را به رسمیت نشناخته است، می‌گوید جمهوری آذربایجان باید حق تعیین سرنوشت ساکنان آرتساخ/قره‌باغ را به رسمیت بشناسد.

هدف از آتش‌بس بشردوستانه‌ای که با میانجی‌گری روسیه میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ وضع شد فراهم کردن امکان تبادل اسرا و اجساد جان‌باختگان درگیری‌های دو هفته اخیر میان طرفین مخاصمه عنوان شده است.

کرملین همچنین تأکید کرده بود که دو طرف ضمن قبول آتش‌بس، متعهد شده‌اند مذاکرات را برای حل مسالمت‌آمیز بحران در دستور کار قرار دهند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها که رویترز نیز به انعکاس آن پرداخته، هر دو طرف مخاصمه روز دوشنبه یکدیگر را به انجام حملات جدید در قره‌باغ و مناطق اطراف آن متهم کردند.

وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای ارمنی تلاش کردند به مواضع نظامیان باکو در آغدره و نیز اطراف شهرستان‌های فضولی و جبرئیل حمله کنند.

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان همچنین آمده است که مناطقی در «گورانبوی»، «ترتر» و «آغدم» در داخل خاک آذربایجان توسط نظامیان ارمنی هدف گرفته شده است.

مقامات جمهوری خودخوانده آرتساخ ( قره‌باغ) نیز اعلام کرده‌اند که نیروهای ارمنی خساراتی به ارتش آذربایجان وارد کرده و عملیات گسترده در منطقه «هادروت» ادامه دارد.

آذربایجان یکشنبه شب، تنها ۴۸ ساعت پس از اعلام آتش‌بس نیز اعلام کرده بود که در پاسخ به حمله راکتی ارمنی‌ها مواضع جدایی‌طلبان ارمنی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

روسیه به عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس از هر دو طرف خواسته است که توافق انجام شده احترام بگذارند. این در حالی است که لوکزامبورگ نیز با یادآوری درخواست‌های مکرر اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته است در جهت پایان دادن به نبردهای جاری در منطقه قره‌باغ که تاکنون صدها کشته به جا گذاشته اقدام کند.

آنکارا و مسکو برای اعمال نفوذ جهت پایان دادن به جنگ قره‌باغ تحت فشار فزاینده جامعه بین‌المللی قرار دارند.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: ترکیه آذربایجان ارمنستان قره باغ قره باغ آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه ای با بیان اینکه ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ آذربایجان را ندارد و برنامه ای برای جنگ برای آن را نیز ندارد، گفت: ارمنستان هیچ جاه طلبی فراتر از مرزهای شناخته شده بین المللی خود ندارد.

پاشینیان گفت: ما صداقت خود را در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در روند تحدید حدود نشان داده ایم. ما متذکر شدیم که دولت ارمنستان آماده است اقداماتی را در چارچوب اختیارات خود انجام دهد تا به مردم اجازه دهد در روستاهای آذربایجان زندگی کنند. به ویژه در چهار روستایی که اکنون در آن زندگی نمی کنند. 

وی ادامه داد: ما همچنین اعلام می کنیم که در نتیجه این روند، زندگی راحت و امن در روستاهای ارمنی - باغانیس، ووسکپار، گیرانتس، برکابر - باید به همان اندازه امکان پذیر باشد.

هفته گذشته بین کمیته های تعیین حدود ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصویب شد که 4 روستا از ارمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شود. همچنین اولین سنگ تعیین حدود بین دو کشور نیز نصب شد.

دیگر خبرها

  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • معاون رهبر حماس: طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید
  • (ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد