Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@03:35:25 GMT

نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۹۸۲۹

ساعت 24 - نماینده مردم مشهد در مجلس به وزیر جهاد کشاورزی به خاطر نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده به کشور با ارز 4200 تومانی تذکر داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به خاطر افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی و نایاب شدن آن در بازار سیاه تذکر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل تذکر نماینده مشهد به وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

خلاصه تذکر:

چرا بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور که می‌تواند در درون کشور تولید گردد و منجر به خود کفایی شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و حالا حتی چند برابر قیمت هم در بازار سیاه نایاب گردیده و ظرفیت تولید مرغ را به نصف کاهش داده است؟

شرح تذکر:

در یک دهه اخیر مجموع ارزش واردات سویا، کنجاله سویا و ذرت دامی از ۲.۳ میلیارد دلار به بیش از ۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است. از این رو واردات این نهاده‌­ها به میزان ۱.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است و بازار نیز منحصرا در اختیار جوجه­‌های وارداتی بوده است. بنابراین، بدون اینکه دستور کاری برای احیای مرغ داخلی وجود داشته باشد، این افزایش قابل توجه در واردات نهاده اتفاق افتاده است.ممکن است عده‌­ای این افزایش واردات را به واسطه افزایش تولید قلمداد کنند، اما بررسی آمارها نشان می­‌دهد که، متوسط رشد سالانه ارزش واردات نهاده‌های دامی (ذرت و کنجاله سویا) در یک دهه اخیر در حدود ۱۳ درصد بوده، اما در همین دوره میزان رشد سالانه تولید گوشت مرغ تنها به میزان ۵ درصد بوده است.از طرف دیگر، با توجه به قیمت تمام شده کمتر جوجه­‌های داخلی، هزینه­‌های تولید گوشت مرغ افزایش چشمگیری نخواهد داشت. احیای لاین آرین منوط به ایجاد زنجیره ارزش ایجاد زنجیره­‌های‌ارزش می­‌تواند موجب بهبود فرآیند کسب ‌­و کار در این صنعت شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نهاده های دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد واردات نفت هند در ماه آوریل از روسیه افزایش و از عربستان سعودی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های شرکت رهگیری نفتکش‌ها و کشتی‌های کپلر و ال‌اس‌ئی‌جی نشان می‌دهند که هند در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن، نفت بیشتری از روسیه وارده کرده اما واردات نفت این کشور از عربستان سعودی و عراق کاهش یافته است.

پالایشگاه‌های هند از زمان آغاز تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲ که سبب تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی شد، نفت روسیه را وارد کرده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده، روسیه در ماه آوریل بزرگترین عرضه‌کننده نفت به هند است و پس از آن عراق و عربستان سعودی قرار دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، واردات نفت را در ماه آوریل ۱۳ تا ۱۷درصد نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داده است.

در همین حال، واردات نفت این کشور از عراق ۲۰ تا ۲۳درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، پیش‌بینی می‌شود واردات روزانه نفت هند از روسیه از یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در ماه آوریل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در ماه مه کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان