Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@12:34:02 GMT

طبع، خواص، مضرات و مُصلح نعناع در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۰۴۵۶

طبع، خواص، مضرات و مُصلح نعناع در ویکی آنا

نعناع در دامنه ها و ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطر بسیار نافذی دارد و در كرم هایی كه برای پوست ساخته می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نعناع از قدیم الایام بعنوان یگ گیاه معطر و اشتها آور و برای ناراحتی های دستگاه گوارش بکار رفته است، بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته های خود یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 در قرون وسطی از نعناع در معالجه بیماریها و برای التیام زخم ها و درمان درد گزیدگی زنبور و سگ هار استفاده می شود.

نعنا، یک سبزی معطری با طبیعتی گرم و خشک است و علاوه بر اینکه به صورت خام، یکی از اجزای مهم سبزی‌خوردن و حتی برخی از سالادهاست؛
 به صورت خشک‌شده هم، ازجمله طعم‌دهنده‌های بسیاری از انواع سس‌ها، ماست‌های معمولی، ماست‌های مخلوط مانند برانی و نوشیدنی‌های صنعتی مانند دوغ به شمار می‌آید.
در ضمن تفت‌داده آن در روغن نیز یکی از ملزومات غذاهایی مانند انواع آش‌ها، بعضی خورش‌ها و خوراک‌ها مانند خورش کرفس، حلیم بادمجان،  کشک بادمجان و مانند اینهاست.
علاوه بر اینها، از عصاره آن به عنوان طعم‌دهنده و خنک‌کننده دهان در دهان شویه‌ها، خمیر دندان‌ها، آدامس‌ها، آب‌نبات‌ها و حتی بعضی شکلات‌ها و بسیاری از مواد خوراکی و غیرخوراکی استفاده می‌شود.

نعنایی كه به عنوان سبزی خوردن مصرف می كنیم، با نعنایی كه به صورت خودرو در كوه می روید متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهری، بو، طعم و مزه تقریباً شبیه به هم هستند، ولی از نظر اثرات درمانی، نعنای كوهی قوی تر است.


خواص و مضرات نعناع

در سرد مزاج‌ها باعث تأمین حرارت مورد نیاز بدن می‌شود. تحلیل برنده رطوبات بدن است و بلغم را نیز دفع می‌کند. مالیدن روغن نعناع بر پیشانی سردردهای ناشی از سردی را از بین می‌برد. برای رفع قولنج و دردهای روده معده و هضم نشدن غذا چای نعناع بنوشید. علاوه بر خود نعنا، روغن آن نیز برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و به طور کلی جراحات و همچنین به عنوان مرهم و جلوگیری‌کننده از ایجاد عفونت مفید است. برای از بین بردن گلو درد چای نعناع غرغره کنید. نعناع معرق است بنابراین تب را پائین می آورد. در هنگام سرماخوردگی بینی را با چای نعناع بشوئید. مقوی معده و کم کننده عمل هضم است. (بخصوص عرق نعنا). نعناع رفع کننده سردردهای سرد، مقوی قلب و نشاط آور است. جویدن نعناع تازه یا خشک آن دندان درد را تسکین می‌بخشد. خون غلیظ را رقیق می‌کند (در گرم مزاج‌ها باعث سوختن خون و غلیظ تر شدن آن می‌شود). آشامیدن شربت نعناع برای رفع درد سینه و پهلو بسیار مفید است. بهتر است نعناع را با آب گرم و نبات مخلوط و گرم مصرف نمود. آشامیدن چای نعناع و یا عصارع نعناع خونریزی سینه را قطع می کند.

کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می برد. آشامیدن عصاره نعناع در تنقیه فضولات و دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است. نعناع حتی در بهبود بیماری‌های ریوی از جمله سل نیز موثر است. جوشانده آن همراه با پرسیاوشان برای تقویت معده، ‌از بین بردن باد معده و آروغ، کولیت و دفع اقسام کرم شکم تاثیر بسزایی دارد. نعناع باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می برد. نعناع تقویت کننده معده وبدن است. نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است. یک فنجان چای گرم نعناع سینه را آرام می کند. نشاط آور، اشتها آور و تقویت کننده قلب می‌باشد. خوردن دو سه شاخه از نعناع با آب انار ترش موجب تسکین سکسکه، تهوع، استفراغ و سوء هاضمه می‌شود. نعناع مسکن ،‌آرام بخش و قاعده آور است استفاده از نعناع درد شکم را برطرف می کند. نعناع درمان سرمخوردگی و آنفوانزا می باشد. نعناع ناراحتی های عصبی را برطرف می کند. کم خوردن نعناع باعث از بین رفتن نفخ و زیاده‌روی در خوردن آن باعث ایجاد نفخ می‌شود. زیاده‌روی در خوردن نعناع، باعث خارش گلو و نفخ می‌گردد. مصرف افراطی آن ممکن است سبب التهاب معده شود. مصرف زیاد نعناع باعث تشدید گرمی بدن و حالت تهوع، سردرد و … می‌شود. زیاده روی در مصرف نعناع، برای اعصاب زیان آور است و برای برطرف کردن ضرر آن بهتر است با سرکه و ترشی‌ها و لبنیات مصرف شود.

نعناع سست کننده فم(دهانه) معده است و برای کسانی که فم معده آن‌ها سست یا بواسطه سستی دهانه معده ترش می کنند مضر است. مصرف آن در افراد گرم مزاج و آب و هوای گرم توصیه نمی شود و باعث افزایش گرمی بدن و حالت تهوع می‌شود و ممکن است سردردهای نوع گرم را تشدید کند. اسانس نعناع را نباید بمقدر زیاد برای کودکان و نوزادان استفاده کرد زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر گذاشته و ممکن است که خطرناک باشد. اگر اسانس نعناع به مقدر زیاد مصرف شود فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع ، استفراغ و درد معده را از بین می برد.

 

طبع نعناع چیست؟

مزاج آن گرم و خشک است. گرمی نعنا قابل توجه است لذا مصرف آن می‌بایست با ملاحظه مزاج شخص صورت گیرد.

مصلح نعنا چیست؟

کرفس، مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج نعنا (نعناع) است.

 

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خواص نعناع بین می برد چای نعناع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گل سرخ + فیلم

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • کشف ۴۱۷ گرم هروئین از معده یک قاچاقچی
  • کشف ۴۱۷ گرم هروئین از معده یک قاچاقچی در یزد
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • فواید و مضرات سشوار برای مو