انتقادات صریح الهام پاوهنژاد: غرورمان چه شد، عزت نفسمان کجا رفت؟
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۱۳۹۵
ساعت 24- الهام پاوهنژاد هم که مانند بسیاری از همکارانش از تعطیلی دوباره تئاتر و سینما گلهمند است، میگوید: چرا فکر میکنند هنرمندان بر گنج قارون نشستهاند.
این بازیگر از وضعیت بلاتکلیف تئاتر و تعطیلات مقطعی آن انتقاد میکند، نسبت به برخی از بی فرهنگیها در جامعه هشدار جدی میدهد و از ماجرایی تاسفانگیز سخن میگوید که طی آن، برخی از افراد در پیامهای خصوصی بر صفحات مجازی هنرمندان، خود را نیازمند جا میزنند و از آنان تقاضای کمک مالی میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که قرار است در اجرای آنلاین نمایش«مرجان» بازی داشته باشد، درباره حضور خود در یک اجرای آنلاین توضیح میدهد: همانطور که همیشه گفتهاند، محدودیت به خلاقیت منجر میشود. ما هم فکر میکنیم در این دوران کرونا چگونه بر محدودیتهای کاریمان چیره شویم.
این بازیگر اضافه میکند: در این مدت بارها به این فکر کردهایم چگونه چراغ تئاتر را روشن نگه داریم . البته که مساله ما فقط آسیبهای روانی ناشی از بیکاری نیست بلکه مشکل بزرگتری به نام تنگناهای اقتصادی هم هست و با وجود گرانیهای اخیر، حتی اگر یک چاه پر از پول هم داشتیم، به ته آن رسیده بودیم!
پاوه نژاد با انتقاد از تعطیلی تئاتر و سینما ادامه میدهد: تنها صنفی هستیم که مدام تعطیل میشویم در حالیکه همه مشاغل به فعالیت خود ادامه میدهند؛ باشگاهها، آرایشگاهها و ... هر یک به طریقی راه فعالیت را مییابند و کسی هم نمیتواند جلوی آنان را بگیرد چون مساله نان شب، شوخی نیست ولی تنها جایی که همیشه زورشان به آن میرسد، تئاتر و سینماست.
او یادآوری می کند: از اسفند سال گذشته که تئاتر تعطیل شد، حیات کاری بسیاری از فعالان آن ساقط شده است.
این کارگردان که قرار بود اوایل تابستان نمایش«کافه پولشری» را در کافه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا کند، میافزاید: قرار بود اجرای ما تیر ماه آغاز شود که پیک دوم کرونا اتفاق افتاد و منصرف شدیم. البته که پیشبینی نمیکردیم در تابستان پیک دومی داشته باشیم . به هر حال این اتفاق افتاد و ما هم از خیر اجرا گذشتیم ولی در این مدت نه تنها از نظر روانی دچار آسیب شدهایم بلکه از نظر مالی هم صدمات بسیار دیدهایم و هیچ چشمانداز مشخصی مقابل خود نمیبینیم.
پاوهنژاد درباره اجرای آنلاین نمایش «مرجان» هم میگوید: سومین اجرای آنلاین آریان رضایی (نویسنده و کارگردان نمایش) است و همه تلاشمان را به کار میگیریم تا کار متفاوتی باشد. به هر حال کرونا ادامه دارد و باید به تجربه، راههای تازهای برای کار و درآمدزایی پیدا کنیم.
او درباره پیشبینی خود از استقبال تماشاگران، توضیح میدهد: قیمت بلیت نمایش ۲۵ هزار تومان است که واقعا پولی نیست بخصوص که یک خانواده همراه با هم میتوانند نمایش را ببینند ولی مساله مهمتر دل خوش است. با این همه اتفاق تلخی که هر روز میافتد، باید دید تماشاگر حتی برای دیدن یک نمایش آنلاین در خانهاش دل خوشی دارد.
این هنرمند تئاتر در ادامه با ابراز تاسف از کمتوجهی مسئولان هنری به وضعیت معیشتی هنرمندان اضافه میکند: نمیدانم دوستان عزیزی که در وزارت ارشاد مسئولیت دارند، اصلا به ما فکر میکنند، اصلا برایشان مهم هست که هنرمندان تئاتر چندین ماه است بیکار و بی درآمد هستند. اصلا به ما بگویند دارند چه کار میکنند یا حتی دارند چه کار نمیکنند. ظاهرا که بوی بهبود از اوضاع جهان نمیآید.
پاوهنژاد از تئاتر برادوی مثال میزند و توضیح میدهد: برادوی مشخص کرده تا پایان سال میلادی تعطیل است و تکلیف همه روشن شده است. آنها میتوانند برنامهریزی کنند ولی ما همه بلاتکلیف ماندهایم و این وضعیت دیوانهکننده شده است.
او با ابراز تاسف از اینکه همیشه در بزنگاهها، هنر قربانی میشود، میافزاید: به هر حال بخش تولید سینما و تلویزیون در حال فعالیت است ولی تئاتر همین را هم ندارد و رسما در صدر بیچارگیهاست، بدون هیچ تعارفی.
بازیگر نمایش«خدای کشتار» خاطرنشان میکند: این همه سال است حق بیمه پرداخت میکنیم. حال در این وضعیت بیمه بیکاری نداریم، هیچ آب باریکهای نیست که در این گرانی وحشتناک کمکحالی باشد.
او اضافه میکند: لابد فکر میکنند تئاتریها کارمند جایی هستند و شبها برای دل خوشی و از سر تفریح تئاتر اجرا میکنند.
پاوهنژاد در ادامه صحبت خود از ماجرایی عجیب و تاسف برانگیز هم سخن میگوید : در پیامهای خصوصیام بارها دیدهام افرادی به عنوان نیازمند تقاضای کمک مالی کردهاند. جالب است که کمترین توقع برخی از افراد، تبلیغات رایگان است. همه اینها نشانگر این تصور نادرست و غیرواقعی است که هنرمندان ثروتهای آنچنانی و بادآورده دارند.
او ابراز تاسف میکند: این ماجرا در حاشیهسازیهایی ریشه دارد که برای تخریب هنرمندان انجام میشود. به این معنا که هنرمند کسی است که با کمترین کار، بیشترین درآمد را دارد!
این بازیگر تاکید میکند: این پیامهای به ظاهر ساده که گاه حتی خندهدار به نظر میرسد، هشداری جدی در درون خود دارد و نشانگر سقوط فرهنگی ماست. این تقاضاها نمایانگر آن است که عدهای مناعت طبع و عزت انسانی را فراموش کردهاند و میخواهند بدون زحمت و تلاش، پول به دست بیاورند.
پاوه نژاد ابراز تاسف می کند: غرورمان چه شد، عزت نفسمان کجا رفت. این در حالی است که نیازمندان واقعی آنقدر شرم و مناعت طبع دارند که هرگز دوست ندارند کسی از ضعف مالیشان باخبر شود. نمونه این افراد را در زلزله روستاهای کرمانشاه از نزدیک دیدهام، با اینکه زندگیشان نابود شده بود، عزت نفسشان همچنان پابرجا بود.
او در پایان هشدار میدهد: فرهنگمان دارد نابود میشود، رواج فرهنگ گداپروری و طلبکاری، هولناک و فاجعهای است که باید برایش راه حل عاجلی بیندیشیم.
منبع: ایسنامنبع: ساعت24
کلیدواژه: اجرای آنلاین ابراز تاسف پاوه نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزادهکرمانی
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین عباسی و تهیهکنندگی رضا عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.
«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.
پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تکبازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»
عرفان رجایی بهعنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.
در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سالهاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جادههاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محییالدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم میگیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامهها و عکسهای عاشقانهاش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایتگر داستانی عاشقانه باشد، اما...»
ایلیا شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید شایان مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید محمدی (هماهنگی و برنامهریزی)، ابوالفضل فتحی (منشی صحنه)، علی حیدری (طراح صحنه)، مرتضی نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگساز)، یاسمین عباسی (تنظیمکننده)، علی حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایهگذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه عرب، یزدان موسی خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، میتوانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام/