Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@22:12:38 GMT

صرف جریمه دیرکرد در امور عام المنفعه

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۱۸۴۳

صرف جریمه دیرکرد در امور عام المنفعه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری اظهار کرد: وجه التزام یا جریمه تأخیر تأدیه همان پولی است که بانک‌ها بابت تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات از مشتریان خود دریافت می‌کنند. در واقع وجه التزام نوعی ضمانت است که باعث انضباط مالی مشتریان بانک‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌ها ناگزیر از دریافت وجه التزام هستند، زیرا این جریمه به نوعی ابزار وصول مطالبات است.

وی ادامه داد: به بیان ساده اگر فرد تسهیلات گیرنده تفاوتی بین پرداخت سر موعد و دیرتر از آن احساس نکند، چرا باید بدهی خود به بانک را در زمان سررسید اقساط بپردازد و آن را به تأخیر نیندازد؟ معرفی نشدن ابزار جایگزین از سوی مخالفان با وجه التزام و تحت فشار قرار گرفتن بانک‌ها از منظر ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی در صورت حذف این ابزار، باعث شده بانک‌ها ناگزیر از دریافت جریمه یاد شده باشند.

 

نقش بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی پررنگ تر می‌شود

اکبری اظهار کرد: در بانک‌های اسلامی سایر کشورها جریمه تأخیر صرفاً به فعالیت‌های خیریه اختصاص می‌یابد و با سایر منابع بانک ادغام نمی شود. جریمه تأخیردر بازپرداخت اقساط، در اکثر بانک‌های اسلامی در حسابی مجزا جمع آوری می‌شود و صرفاً در فعالیت‌های خیرخواهانه و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی، بانک از جرایم دریافتی از تأخیر، هیچ نفعی نمی‌برد.

وی این طور ادامه داد: بانک مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض الحسنه کشور که صرفاً بر اساس عقد قرض الحسنه عمل کرده و تمام محصولات خود را بر مبنای این عقد تعریف می‌کند، در سال‌های اخیر در ترویج بانکداری اسلامی نقشی اساسی داشته است. داشتن بیش از 9 میلیون مشتری و پرداخت هفت میلیون و 800هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه گواهی بر گستردگی فعالیت‌های این بانک است.

مدیرعامل بانک مهر ایران بیان کرد: این بانک در رابطه با نحوه هزینه کرد جریمه تأخیر تأدیه نیز پیشگام شده و هیئت مدیره این بانک در آخرین مجمع عمومی که 30 شهریور برگزار شد، پیشنهاد کردند تا وجه دریافتی بابت این جریمه در حوزه مسئولیت اجتماعی صرف شود. خوشبختانه این موضوع مورد موافقت سهامداران بانک مهر ایران قرار گرفت و این بانک برای نخستین بار در سطح شبکه بانکی کشور، نسبت به صرف وجوه دریافت شده بابت تأخیر تأدیه در امور خیر و حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام خواهد کرد.

اکبری یادآور شد: بانک مهر ایران پیش از این نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های جدی داشته است. بیمه 500هزار خانه روستایی در سه استان محروم که تقدیر معاون پارلمانی رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت بحران را در پی داشت، ساخت 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان و همچنین ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم برخی از اقدامات بانک در این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک جریمه وجه التزام مسئولیت اجتماعی حوزه مسئولیت اجتماعی بانک مهر ایران جریمه تأخیر قرض الحسنه وجه التزام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام

فرزاد اسماعیلی اظهار کرد: استان ایلام دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلیومتر ایل‌راه است که طی بارش‌های رگباری اخیر به بیش از یک هزار کیلومتر از راه‌های عشایری خسارت وارد شده است.

وی افزود: میزان خسارت‌های واره به ایل‌راه‌ها از ۳۰ درصد تا تخریب کامل بوده و همچنین بخشی از ابنیه فنی عشایر مانند پل‌ها نیز خسارت جدی دیده است.

اسماعیلی ادامه داد: بیشترین خسارت به ایل‌راه‌ها در شهرستان آبدانان گزارش شده که بر این اساس،۲۵۰ کیلومتر از راه‌های عشایری این شهرستان تخریب شده است.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام اضافه کرد: همچنین ۵۰ رأس از احشام عشایری نیز در این بارندگی‌های اخیر تلف شد که ۳۵ رأس آنها به علت حمله گرگ در شهرستان ملکشاهی هنگام بارش‌ها از بین رفت.

به گفته معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام، اسباب و وسایل برخی از عشایر نیز در این بارندگی‌های سیلابی اخیر آسیب دیده یا از بین رفته است.

وی تاکید کرد: هرچند برای عشایر آسیب دیده اقدامات خدماتی نظیر تامین آب آشامیدنی و مایحتاج ضروری انجام گرفته است اما تا زمان خروج سیستم های بارشی از استان امکان تعمیر و بهسازی ایلراه ها وجود ندارد.

اسماعیلی به تداوم بارش ها در اواسط هفته جاری اشاره کرد و یادآور شد: با خروج کامل سامانه بارشی از استان عملیات بازسازی و مرمت ایل‌راه‌ها و ابنیه عشایر با استفاده از ظرفیت اداوات بخش دولتی و خصوصی انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • تأخیر در صدور پروانه ساختمانی موجب مشکلات مالی و نارضایتی مردم می‌شود
  • دریافت وام ۳۰۰ میلیونی با نصب همراه بانک رسالت ایفون
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام
  • همه چیز درباره المپیاد ورزش‌های فناورانه + لینک ثبت نام
  • حمایت‌ های بانک رفاه کارگران از ساخت مسکن کارگری شتاب می‌ گیرد