Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:31:13 GMT

«تخت‌خلیل» از زباله‌دان تاریخ خارج می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۳۷۷۸

«تخت‌خلیل» از زباله‌دان تاریخ خارج می‌شود؟

ایسنا/همدان کمتر کسی آوازه این بنای مهجور را شنیده است و از پیشینه آن خبر دارد، جاذبه تاریخی دیدنی و منحصربفردی که اهالی محلی اعتقاد دارند بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد.

«تخت خلیل» بنای فراموش شده‌ای است که در روستای هدف گردشگری کاج شهرستان رزن قرار دارد و با وجود اهمیت فراوان نه تنها تاکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده بلکه در آستانه تخریب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا که مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته برای گردشگران و حتی همدانی‌ها گمنام و ناشناخته است، گذر زمان نیز «تخت خلیل» را در وضعیت نامناسبی قرار داده و بسیاری از بخش‌های آن با خطر ریزش مواجه شده است.

روستای هدف گردشگری کاج از روستاهای خوش آوازه استان همدان در حوزه صنایع دستی است و ویژگی‌های خاصی دارد، وجود این بنای تاریخی می‌توانست در جذب گردشگر به روستا تأثیر فراوانی داشته باشد که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

پس از گذشت سالیان دراز علت نام‌گذاری این بنا مشخص نیست، نکته جالب توجه دیگر درباره این جاذبه تاریخی منبع آبی است که وسط این قلعه تعبیه کرده‌اند که متولیان امر باید در مورد آن اظهارنظر کنند.

محسن حجاری‌مکان، دهیار روستای کاج در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روستای کاج تنها اسم روستای گردشگری را یدک می‌کشد و متأسفانه قلعه روستا که نماد کاج است، در حال تخریب است.

وی ادامه می‌دهد: «تخت‌خلیل» در بالای تپه روستا واقع شده و قدمت زیادی دارد، نامه‌نگاری‌هایی با میراث فرهنگی برای ثبت آن انجام دادیم اما متأسفانه نتیجه‌ای نداشت.

حجاری‌مکان با اشاره به اینکه کاج از سال ۸۶ به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است، خاطرنشان می‌کند: در طول این سال‌ها میراث فرهنگی هیچ‌ هزینه‌ای بابت این قضیه به روستا نداده و خود نیز هزینه‌ای صرف نکرده‌ است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: حدود ۱۰ روز قبل با مسئول میراث فرهنگی شهرستان رزن و مسئول باستان شناسی اداره میراث فرهنگی همدان از این بنا بازدید کرده‌ایم.

سیده مریم مختاری موسوی با بیان اینکه متأسفانه تخریب زیادی در این بنا اتفاق افتاده است، اضافه می‌کند: برج و باروهای بنا باقی مانده اما اتصالات قلعه و معماری درون بنا تخریب شده است.

وی ادامه می‌دهد: در این بازدید مستنداتی از «تخت خلیل» تهیه کردیم و قرار است در جلسه شورای استان که در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد، تصمیم نهایی گرفته شود.

مختاری موسوی اظهار می‌کند: با توجه به شرایط فعلی باید ببینیم آیا «تخت خلیل» قابلیت ثبت ملی یا ثبت در فهرست آثار واجد ارزش را دارد یا خیر؟ و اعضاء در مورد بنا تصمیم خواهند گرفت اما طبق مشاهدات انجام شده متأسفانه درصد تخریب زیاد است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی همدان می‌گوید: فضایی که به عنوان منبع آب در بنا تعبیه شده فضای بتونی است و طبق گفته مسئول شهرستان مربوط به تأمین آب آشامیدنی روستاست که احتمالاً توسط بنیاد مسکن یا امور آب انجام شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی «تخت خلیل» در دستور کار میراث فرهنگی همدان قرار گرفته است، یادآور می‌شود: اینکه چه نتیجه‌ای برای این بنا گرفته شود به اظهارنظر اعضای شورای استان بستگی دارد و متعاقباً به وزارت‌خانه ارسال می‌شود و نظر نهایی را دفتر ثبت وزارت‌خانه به استان اعلام می‌کند.

مختاری موسوی درباره قدمت بنا مطرح می‌کند: با توجه به معماری بنا تاحدودی می‌توان قدمت آن را مشخص کرد اما برای دستیابی به تاریخ ساخت آن باید مطالعات و نمونه‌برداری‌هایی انجام گیرد و در آزمایشگاه بررسی و قدمت دقیق مشخص شود.

به نظر می‌رسد بنای تاریخی «تخت خلیل» بیش از آنچه به نظر می‌رسد مغفول مانده است چراکه با توجه به پیشینه تاریخی آن تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی مانند وجه تسمیه نام بنا، تاریخ دقیق ساخت یا حتی تاریخ تقریبی آن و سازندگان بنا در دست نیست و جالب‌تر اینکه آیا حفظ و نگهداری این بنا دغدغه هیچ مسئولی نبوده است و نمی‌شد پیش از تخریب و از دست رفتن بنا به فکر چاره بود؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اثر تاریخی میراث فرهنگی صنایع دستی روستای هدف گردشگری میراث فرهنگی تخت خلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم

تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شهر اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان، نه‌تن‌ها برای شهروندان آن، بلکه برای سایر شهر‌ها نیز معرفی و مطرح می‌شود تا توسعه فرهنگ و هنر آن شهر در حوزه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود