Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین یک دکترای علوم اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه، قیمت دلار و قوانین از عوامل افزایش قیمت خودرو است، گفت: پیش‌بینی قیمت خودرو کار ساده‌ای نیست و نیاز به بررسی فاکتورهای بسیاری دارد اما اگر قیمت دلار کنترل شود ممکن است قیمت خودرو در بازار کنترل شود اما اگر روند قیمت دلار افزایشی باشد بازار خودرو هم از افزایش قیمت ارز تبعیت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پویا ثابت‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روزهای اولیه خروج آمریکا از برجام، صنعت و بازار خودرو با بحران و التهاب روبه‌رو شد و شرایط به شکلی پیش رفت که صنعت با افت تولید و رشد قیمت در بازار خودرو مواجه شد.

وی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام، اولین بازار و صنعتی که تحت تأثیر قرار گرفت خودرو بود چون شرکای صنعت خودرو از ایران رفتند و ارتباط خود را با خودروسازان داخلی قطع کردند. از سویی دیگر به خاطر تحریم و بسته شدن راه‌های انتقال پول، شرکت‌های خودروسازی برای تأمین قطعاتی که خارج از کشور وارد می‌شد با مشکل مواجه شدند. در حقیقت علاوه بر مشکلات مطرح‌شده، اقتصاد کشور نیز با چالش مواجه شده بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹ شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و تورم بالا داشتیم، علاوه بر آن با کاهش قیمت نفت با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شدیم و شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد و التهابی را وارد بازار خودرو کرد.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر قیمت خودرو تشریح کرد: تأمین مواد اولیه، نخستین عامل است، برای مثال در صنعت خودرو از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود و اگر نگاهی به این ورق داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که تقریباً قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است، درنتیجه قیمت خودرو افزایش یافت.

ثابت‌فر اشاره کرد: افزایش قیمت دلار، دومین عامل در افزایش قیمت خودرو بوده است، قیمت هر دلار در سال گذشته حدود ۱۳ هزار تومان بود که با افزایش بیش از ۲ برابری الآن ۳۰ هزار تومان است.

این دکترای علوم اقتصادی در خصوص عامل سوم افزایش قیمت خودرو به قوانین اشاره و بیان کرد: قوانینی مانند ممنوعیت واردات برخی از مواد اولیه و خودروها باعث افزایش قیمت خودرو شده است. در حقیقت ممنوعیت به خاطر حمایت از صنعت خودرو انجام‌شده و آن را اشتباه نمی‌دانیم ولی در افزایش قیمت خودرو مؤثر بوده است.

وی در تحلیل سطح تقاضا در بازار خودرو بیان کرد: قیمت بالای خودرو، پایین بودن کیفیت و ضعف مشوق‌ها باعث می‌شد تقاضای خریداران واقعی کاهش پیدا کند همچنین افزایش هزینه خانواده‌ها موجب شده که مشتریان واقعی نتوانند خودرو بخرند.

ثابت‌فر عنوان کرد: افت کیفیت خودروها به این دلیل این است که قطعات از منابع اصلی خارجی تأمین نمی‌شوند و خودروسازان مجبور هستند از بازارهای غیرمعتبر تهیه کنند. به دلیل افت کیفیت هزینه تعمیر برای مصرف‌کننده افزایش پیدا می‌کند و مشتریان مجبور هستند از تولیدات صفرکیلومتر خودرو به سمت بازارهای دست‌دوم بروند.

دلالان بازار خودرو به جای مشتریان واقعی

وی بیان کرد: وقتی دلار افزایش قیمت پیدا کند قیمت قطعات برای تعمیر خودروهای خارجی افزایش پیدا می‌کند و این از عهده خیلی از مشتریان خودرو خارج است و انتظار می‌رود تقاضا کاهش پیدا کند اما می‌بینیم که تقاضا کاهش پیدا نکرده است و سایت‌های پیش‌فروش خودرو به‌محض باز شدن به‌سرعت پر می‌شوند چون بخشی از این متقاضیان، دلالان بازار خودرو هستند که جای خالی مشتریان واقعی را پُر می‌کنند و همچنین از سویی دیگر برخی از مردم دارایی‌شان را تبدیل به خودرو می‌کنند تا ارزش پول خود را حفظ کنند، تمام این‌ها باعث شده است تقاضا در سطح بازار بالا برود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد قزوین اشاره کرد: فکر نمی‌کنم خودروسازان در سال ۹۹ با مشکل مواجه شوند چون آنان تعهداتی برای تولید داشتند که تا آخر ۹۹ باید تولید کرده و تحویل مردم دهند، ضمن آنکه فروش فوری هم وجود دارد.

وی تشریح کرد: این مهم است که چه میزان نقدینگی وارد صنعت خودرو می‌شود و خودروسازها چقدر می‌توانند با افزایش قیمت دلار نفس بکشند، وزیر صمت اعلام کرد خودروسازان هرچه تولید کردند با همان قیمت متعهد شده در اختیار مردم قرار دهند و تولیدات جدید می‌تواند با قیمت جدید باشد. قیمت‌های جدید می‌تواند ضررهای افزایش قیمت دلار را برای شرکت‌های خودروسازی جبران کند امیدواریم با نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید»، خودروسازها با عرضه هر چه بیشتر محصول، نیاز مردم و بازار را تأمین کنند.

دونرخی شدن خودرو به دلیل تقاضای سفته‌بازی است

ثابت‌فر اظهار کرد: دونرخی شدن خودرو ممکن است به دلیل تقاضای سفته‌بازی مردم باشد چون نیاز دارند که ارزش پول خود را حفظ کنند، ولی به نظر من صنعت خودرو تلاش خود را می‌کند تا تعهد خود را تحویل مردم دهد ولی مشکلاتی می‌تواند روی فروش آن‌ها اثر بگذارد.

این دکترای علوم اقتصادی تصریح کرد: پیش‌بینی قیمت خودرو کار ساده‌ای نیست و نیاز به بررسی فاکتورهای بسیاری دارد چون می‌دانیم بازار خودرو در کنار بازارهای ارز و مسکن یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران است و تحریک‌پذیری بسیار زیادی دارد و با توجه به حساسیتی که نسبت به اخبار مختلف دارد آمادگی آن را ندارد در مقابل افزایش قیمت‌ها از خود مقاومت نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: با مقایسه سطحی در بازار دیده شد از سال گذشته با افزایش قیمت دلار، بازار خودرو قابلیت رشد ۲ برابری دارد، اگر قیمت دلار کنترل شود ممکن است قیمت خودرو در بازار کنترل شود اما اگر روند قیمت دلار افزایشی باشد بازار خودرو هم از افزایش قیمت ارز تبعیت خواهد کرد.

ثابت‌فر در پایان با اشاره به بومی نبودن صنعت خودرو در کشور توضیح داد: صنعت خودرو همیشه تلاش داشته است که خودرویی بومی تولید کند ولی هیچ‌وقت ۱۰۰ درصد بی‌نیاز نبودیم چون خودروهای خارجی در کشور داریم که می‌طلبد شرکای خارجی در کشور فعال باشند و علاوه بر آن خودروهای چینی و کره‌ای تقاضای خود را در بازار دارند و نمی‌توانیم بگوییم همه مردم متقاضی خودروی داخلی هستند اما امیدواریم روزی تولید خودروی بومی در کشور محقق شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قيمت خودرو بازار دلار سفته بازی افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت دلار بازار خودرو مواد اولیه صنعت خودرو کنترل شود مواجه شد ثابت فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است

یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر حرکت بازار ارز به سمت ثبات، افزایش یک تا دو هزار تومانی قیمت در بازار غیررسمی را امری طبیعی توصیف کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مرتضی عزتی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تغییر قیمت چند روز اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز همواره متاثر از انتظارات و یا پیش‌بینی متغییر‌هایی است که به دلیل برخی وقایع اقتصادی، سیاسی و یا حتی نظامی دچار تغییر و تحول می‌شوند.


این کارشناس اقتصادی با اشاره افزایش یک هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار غیررسمی گفت: این مقدار نوسان‌های اندک مشکلی در شرایط بازار ایجاد نخواهد کرد. احتمال دارد که این موضوع ناشی از برخی مسائل سیاسی و یا حتی ورود تقاضای موثر بر بازار باشد.


وی تاکید کرد: تغییر ۲ تا ۳ درصدی نرخ ارز در بازار غیررسمی در طول یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روزه موضوع چندان غیرمنتظره‌ای نیست، بلکه با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی ایران این موضوع یک امر طبیعی محسوب می‌شود. افزایش یک و یا حتی ۲ هزار تومانی قیمت دلار در بازار غیررسمی عدد نگران کننده‌ای نیست، زیرا این میزان نوسان همیشه وجود داشته است.


عزتی در پایان خاطرنشان کرد: احتمالاً بازار ارز به سمت ثبات حرکت خواهد کرد، زیرا بازار کاهش‌های خود را انجام داده؛ لذا، پیش‌بینی می‌شود که در ادامه امر شرایطی باثبات و یا اندکی افزایش را تجربه کند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار ارز ، نرخ ارز ، قیمت دلار ، نوسان ارزی ، مرتضی عزتی ، بازار غیررسمی ارز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9t

دیگر خبرها

  • طلای جهانی سقوط کرد
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست