Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود بزرگ ورزش ایران از «مدیر موثر»، نبود تدبیر و برنامه ریزی مناسب برای تربیت آنها و البته تبعاتی که این ضعف در بٌعد بین الملل و در تقابلات صهیونیسیتی - سعودی برای ورزش دارد موضوعی بود که خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «ورزشی که مدیران تاثیرگذار ندارد/ جانشین پروری حلقه مفقوده» به آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به این موضوع اشاره شد که پیش از این تربیت مدیران و در واقع همان جانشین پروری یکی از اهداف مورد توجه بود که به خاطر آن یک «آکادمی» ویژه هم راه اندازی شد اما تشکیل آن راه به جایی نبرد.

سعید فائقی معاون سازمان تربیت بدنی وقت با تایید این موضوع (راه اندازی آکادمی موردنظر) در مورد دلیل نتیجه نگرفتن از آن توضیح داد. وی همچینین بر لزوم تربیت مدیر از میان اهالی ورزش تایید و تاکید کرد که این مسئله باید یکی از اولویت های «شورای عالی ورزش» در آغاز به کار دوباره باشد.

آکادمی ویژه ای که راه به جایی نبرد
این کارشناس و مدیر قدیمی ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تشکیل و راه اندازی «آکادمی» ویژه ورزش در برنامه چهارم توسعه مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: مسئولیت ریاست آکادمی با قائم مقام سازمان تربیت بدنی وقت بود و همین موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه آن بود. این آکادمی می توانست در زمینه تربیت مدیر و نیروی انسانی برای ورزش مثمرثمر باشد اما به خاطر نوع رویکرد رئیس جمهور وقت نسبت به برنامه چهارم توسعه اصلا راه به جایی نبرد.

نقش محمود احمدی نژاد در عدم تربیت مدیر ورزشی
وی در این زمینه ادامه داد: موضوع مربوط به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است. وی رویکرد ویرایشی نسبت به طرح جامع داشت و با عنوان کردن لزوم اصلاحیه، اجرای طرح را متوقف کرد. اینگونه شد که راه اندازی آکادمی موردنظر که در برنامه چهارم به آن تاکید شده بود، مغفول ماند و بعد از آن هم کسی در این زمینه پیشقدم نشد. اینگونه تربیت نیروی انسانی که هدف از تشکیل آکادمی بود هم به فراموشی سپرده شد.

مدیران ورزش باید بین المللی باشند
معاون سازمان تربیت بدنی وقت با تاکید براینکه تمام رویکردها و فعالیت های ورزش در حوزه قهرمانی، بُعد بین المللی دارند بر لزوم بین المللی بودن مدیران تاکید کرد و یادآور شد: نهادی مانند وزارت امور خارجه سفرای خود را در دانشگاه مربوطه برای فعالیت در سطح بین الملل تربیت می کند. قرار بود با تاسیس و آغاز به کار آکادمی موردنظر، چنین شرایطی برای ورزشی و مدیرانش هم مهیا شود اما نه تنها چنین نشد بلکه خیلی از اتفاقات دیگر هم مزید بر علت شدند تا این شرایط دورتر شویم.

ورزش ایران مدیری با شاخصه های جهانی کم دارد
فائقی بر لزوم مسلط بودن مدیران ورزش به روابط و حقوق بین المللی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر اما تعداد مدیرانی که چنین شاخصه هایی را دارا باشند، خیلی کم است. البته پیش از این حضور این دست مدیران در ورزش کم نبود و حتی جایگاه هایی هم که داشتند، قابل توجه بود اما برخی کوتاهی ها باعث از دست رفتن جایگاه آنها و کمرنگ شدن تدریجی خودشان شد.

لج و لجبازی در به کارگیری مدیران تاثیرگذار و قدیمی
وی به برخی مدیران پیشین ورزش که به لحاظ تحصیلات و جایگاه بین المللی شاخص بودند، اشاره کرد و گفت: ورزش ایران فردی مانند وحید مرادی را داشت که دبیرکل شنای آسیا بود یا علی قلم سیاه که در رشته قایقرانی دبیرکل آسیا و نایب رئیس جهان بود. امینی هم از جمله این مدیران بود که زمانی نایب رئیسی جهانی قایقرانی را بر عهده داشت. این مدیران اما امروز کجا هستند؟ آنها بازنشسته شدند و بعد هم نادیده گرفته شدند. در موردی مدیری مانند قلم سیاه فقط لج و لجبازی باعث شد دیگر به کار گرفته نشود.

مدیرانی که به خاطر چهره قهرمانی‌شان محبوب هستند
این کارشناس ورزش در بخشی از این گفتگوی خود با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه فعالیت مدیران قطعا یک بُعد جهانی دارد و بنابراین کمترین انتظار این است که آنها به زبان انگلیسی مسلط باشند تا حداقل در معرفی خود به مشکل برنخورند، تصریح کرد: شاید امروز یکی دو المپین داشته باشیم که در جایگاه مدیر صاحب احترام جهانی هستند اما تحصیلاتی ندارد. احترام آنها فقط به خاطر چهره و محبوبیت و موفقیت‌شان در دوره قهرمانی است.  در کل بزرگترین ضعف ورزش ایران کوتاهی در تربیت مدیرانی با شاخصه های بین المللی و جهانی است. به همین دلیل است که در کسب کرسی بین المللی هم نتیجه ای عاید حالمان نشده است.

خودمان به خودمان رحم نداریم و این را دنیا فهمیده است
فائقی در این زمینه به یک موضوع دیگر هم اشاره کرد و گفت: در برخی موارد جایگاه داخلی مدیران بدون توجه به پست بین المللی آنها گرفته شد و این باعث ضربه خوردن ورزش در سطح بین‌المللی شد. به طور مثال عضویت مصطفی هاشمی طبا در کمیته بین المللی المپیک راحت به دست نیامد اما بعد از کنار رفتن او از مدیریت کمیته حاضر نشدیم یک پست افتخاری در اختیارش قرار دهیم تا به حفظ کرسی IOC کمک کند. اینکه ما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم از دیدِ دست اندرکاران جهانی پنهان نماند و این هم در ناکامی از کسب کرسی های جدید بین المللی بی تاثیر نبود.

تبعات ورود غیر ورزشی ها به مدیریت ورزش
معاون سازمان تربیت بدنی وقت ورود غیر ورزشی ها به مدیریت در ورزش ایران را دیگر عامل تاثیرگذار در بی توجهی به تربیت مدیران تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: زمانی از دست رفت تا مدیرانی که با پیشینه غیرورزشی و از نهادهایی مانند وزارت کشور و شهرداری ها مسئولیت گرفتند بر شرایط ورزش اشراف پیدا کرده و کمبودها را شناسایی کنند. در عین حال آنها چون ورزشی نبودند توجه به مسائل پایه ای که لزوم تربیت مدیر یکی از آنهاست؛ برای‌شان اهمیتی نداشت.

تاثیر یک قانون در عدم تربیت نیروی انسانی متخصص برای ورزش
این مدیر قدیمی ورزش کشور تاکید دارد که ممنوعیت فعالیارررررت تخصصی آموزشی در قالب دانشکده زیر نظر نهادی غیر از وزارت علوم دیگر عاملی بود که در عدم تربیت مدیر تاثیرگذار بود. وی با بیان اینکه قرار بود آکادمی ویژه ورزش در سطح موسسات آموزشی و علمی کاربردی فعال باشد گفت که اگر شرایطی فراهم شود که باشگاه ها بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند، می تواند نتیجه بخش و اثرگذار باشد.

نقش شورای عالی ورزش در تربیت مدیر ورزشی
«در مجموع تربیت مدیر وظیفه کدام یک از نهادهای ورزشی است؛ وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک؟»، فائقی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر به نقش شورای عالی ورزش اشاره کرد و اینکه موضوع تربیت مربی توسط مسئولان ورزش باید در نشست های این شورا مطرح و مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی در این زمینه گفت: در مجموع تربیت نیروی انسانی بر عهده وزارت علوم است اما از طرفی تخصص گرایی باید توسط مدیران ورزش در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پیگیری شود. همین مسئله نقش شورای عالی ورزش را پررنگ می کند. شورایی که چند سال پیش تشکیل شد و اتفاقا  تربیت نیروی انسانی یکی از اهداف آن بود. از آنجا که ریاست جمهوری و مدیران نهادها و وزارتخانه بزرگ مانند وزارت علوم عضو ترکیب این شورا هستند، می توان از آن به عنوان فرصتی برای پرداختن به این نیاز ورزش استفاده کرد.

می توان جای خالی آکادمی را پُر کرد
فائقی در این زمینه یادآور شد: باید شورای عالی ورزش که سال هاست نقش آن فراموش شده مجددا تشکیل جلسه بدهد، موضوع تربیت مربی توسط مدیران ورزش در آن مطرح و تصویب شود، وزارت علوم ماموریت بگیرد که موضوع را با هماهنگی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به سرانجام برساند و اینگونه جای خالی آکادمی ویژه هم پُر می شود.

به کمک و حضور وزارت علوم نیاز است
معاون پیشین سازمان تربیت بدنی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به تنهایی نمی توانند تربیت مدیر را به نتیجه برسانند، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی کاملا تخصصی است. با توجه به منع نهادهایی غیر از وزارت علوم برای در اختیار داشتن دانشکده و موسسات علمی کاربردی، حتما این وزارتخانه (وزارت علوم) باید کنار نهادهای ورزشی و کمک حال آنها در تربیت مدیر باشد. ورزش به داشتن مدیرانی با شاخصه های بین المللی نیاز دارد.

مدیر ورزشی باید ورزشی باشد
وی در پاسخ به این پرسش که «بهتر است مدیران ورزش از این جمع باشند یا خارج از ورزش؟»، گفت: حتما مدیران ورزش باید ورزشی و اهل ورزش باشند. مگر بیمارستان را به دست مهندس می دهند؟ مگر داروساز کارهای ساخت و ساز یک ساختمان را انجام می دهد؟ دنیا به سمت تخصص گرایی است. ورزش باید توسط خود ورزشی ها اداره شود.

قهرمانان می توانند مدیران خوبی شوند اگر ...
این مدیر ورزش کشور همچنین در مورد اینکه «مدیران ورزش حتما باید از میان قهرمانان باشند؟»، تصریح کرد: یک قهرمان هم می تواند مدیر خوبی برای ورزش باشد به شرطی که دوره های مدریتی لازم را سپری کرده باشد. قهرمانان اهلیت لازم را دارند و اگر برای مدیریت تربیت شوند، می توانند تاثیرگذاری بالایی داشته باشند به خصوص که در طح بین المللی چهره های شناخته شده هستند. برخی مربیان فوتبال که پیش از این جزو بازیکنان و قهرمانان این رشته بودند و امروز  در جایگاه مربی کاملا موفق هستند، نمونه ای از این مهم هستند.

لزوم تحصیلات مربوطه برای مدیریت در ورزش
سعید فائقی در پایان بر لزوم تحصیلات مرتبط برای مدیران ورزشی تاکید دوباره کرد و گفت: امروزه بیشتر قهرمانان ورزشی کشور تحصیل کرده هستند. کارشناسی ارشد حداقل مدرک آنهاست اما برای مدیریت باید تحصیلات ویژه این کار را داشته باشند.

کد خبر 5046490 زینب حاجی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید فائقی وزارت ورزش و جوانان کمیته ملی المپیک مدیریت در ورزش مدیران ورزش لیگ قهرمانان فوتبال آسیا تیم فوتبال پرسپولیس تیم فوتبال استقلال تهران تیم فوتبال النصر عربستان تیم ملی فوتبال ایران محمود فکری لیگ کشتی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر والیبال باشگاه پرسپولیس فدراسیون کشتی تیم ملی فوتسال ایران کشتی آزاد ویروس کرونا سازمان تربیت بدنی وقت تربیت نیروی انسانی مدیران تاثیرگذار کمیته ملی المپیک شورای عالی ورزش تربیت مدیر مدیران ورزش خبرنگار مهر وزارت ورزش وزارت علوم ورزش ایران بین المللی راه اندازی مدیر ورزش برای ورزش بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۴۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه»، مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ بود که در فضایی سرد و بدون شور و هیجان انتخاباتی برگزار شد.

انتخاباتی که از همان آغاز، رد صلاحیت های گسترده از سوی هیأت های اجرایی و نظارت، آن را به سمت و سویی دیگر برد و در نهایت پس از ۳ مرحله بررسی صلاحیت ها، از میان ۲۴۸۲۹ نفر، ۱۵.۲۰۰ نفر توانستند وارد گود رقابت برای تصاحب کرسی های سبز بهارستان شدند.

کهکیلویه و بویراحمد پیشتاز شد/ تهران عقب ماند

انتخابات در ۱۱ اسفندماه برگزار شد و تایید صلاحیت پرشمار چهره های گمنام و ناشناس نتوانست سایه ردصلاحیت های گسترده چهره های شاخص را از این انتخابات دور کند و بنابر گفته احمد وحیدی وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، تنها ۴۱ درصد بود و ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافته بودند؛ حتی کمتر از انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸. البته باید خاطرنشان کرد که این میزان مشارکت، کاملا پیش بینی شده بود و دور از انتظار نبود.

طبق گفته کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، در این انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۵.۷۴ درصد رتبه بالاترین مشارکت را از آن خود کرد و استان تهران با ۲۶.۱۷ درصد کمترین میزان مشارکت را داشته است.

۴۵ کرسی مجلس در انتظار دور دوم انتخابات

در مرحله اول انتخابات، تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد و ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت ماه اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزارخواهد شد، تعیین تکلیف می شوند.

از میان ۲۴۵ منتخب مجلس آینده، ۱۰۳ نفر؛ یعنی ۴۲ درصد، سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید؛ یعنی۵۸ درصد، راهی مجلس می‌شوند تا ۴ سال به عنوان موکل حوزه های انتخابیه خود، بر صندلی های ساختمان هرمی شکل پارلمان تکیه زنند.

تهران رکورددار، انتخابات مجلس دوازدهم شد

نکته قابل توجه در این دور از انتخابات لیست های متعدد اصولگرایان بود که یکی بعد از دیگری رونمایی می شد، آنهم در شرایطی که اصلاح طلبان و اعتدالیون و مستقلین بخاطر کم بودن کاندیدا در نهایت یک لیست تحت عنوان «صدای ملت» منتشر کرده بودند و در همه حوزه های انتخابیه نیز کاندیدا نداشتند اما اصولگرایان که دستشان برای معرفی کاندیدا باز بود تا توانستند لیست انتخاباتی روانه میدان انتخابات کردند.

هرچند در این انتخابات شورای ائتلاف انقلاب اسلامی، بار دیگر با سهم دهی به جبهه پایداری توانست لیست مشترک واحدی به سرلیستی محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی را منتشر کند، اما چند پاره شدن اصولگرایان و سونامی لیست‌ دهی در این انتخابات کار را یک سره کرد و به جای یک لیست واحد، ترکیبی از کاندیداها روانه بهارستان شدند.

قالیباف پدیده شد/ رأی نفر اول تهران چند؟

مشارکت حداقلی در انتخابات ۱۱ اسفند با ریزش محسوس آراء کاندیداهایی که در مجلس فعلی نیز حضور دارند همراه بود. بررسی آراء نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم با آرای کسب شده آنان در انتخابات سال ۹۸، نشان داد که از میان ۱۰۳ نماینده، آراء ۷۳ نماینده فعلی در این دوره انتخابات ریزش قابل توجهی داشته است.

از جمله ۱۶ نماینده به نام های امیرحسین بانکی پور، عباس مقتدایی، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، محمود نبویان، مالک شریعتی، علی خضریان، علی یزدی خواه، روح الله ایزدخواه، رضا تقی پور، نصرالله پژمانفر، روح الله نجابت، جعفر قادری، فاطمه محمد بیگی، مجتبی ذوالنوری و احمد مرادی که بیشترین ریزش رأی را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر، نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم بیشترین ریزش رأی را نسبت به نمایندگان اصلاح طلبی همچون مسعود پزشکیان داشته اند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و عضو شورای ائتلاف، در انتخابات مجلس یازدهم ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی کسب کرده و به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شده بود، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش عجیب رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی اخذ کرده و جایگاه اول را در میان ریزش آراء به خود اختصاص دهد.

همچنین، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.

در این میان باید از سیدمحمود نبویان نفر اول تهران در انتخابات نیز نام برد. وی با کسب ۵۹۷.۷۷۰ رأی، بیشترین رأی را در انتخابات ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. ولی مقایسه آراء او با نفر اول تهران در سال ۱۳۹۸؛ یعنی محمدباقر قالیباف که ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی آورده بود، نشان داد که ۶۶۷.۵۱۷ رأی ریزش داشته است.

ریزش رأی نمایندگان ۱۲ استان کشور در انتخابات دوازدهم

ریزش پایگاه رأی نمایندگان فعلی استان های اردبیل، ایلام، البرز، چهارمحال بختیاری،سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مرکزی، همدان و یزد هم از دیگر نکات مهم در انتخابات مرحله اول مجلس دوازدهم بوده است.

این نمایندگان شامل؛ علی نیکزاد و صدیف بدری در اردبیل؛ علی حدادی در ساوجبلاغ البرز؛ سارا فلاحی در ایلام؛ احمد راستینه هفشنجانی در شهرکرد؛ سیدمحمد پاکمهر در بجنورد؛ مصطفی طاهری در زنجان؛ محمد سرگزی، حسینعلی شهریاری و فداحسین مالکی در استان سیستان و بلوچستان؛ روح الله عباس پور و فاطمه محمدبیگی در قزوین؛ مجتبی ذوالنوری در قم؛ موسی غضنفرآبادی و منصور شکراللهی در کرمان؛ عباس گودرزی، فاطمه مقصودی و سیدحمیدرضا کاظمی در لرستان؛ ولی الله بیاتی و محمد سبزی در مرکزی؛ محمدمهدی مفتح، احد آزادی خواه و حمیدرضا جاجی بابایی در همدان و سیدجلیل میرمحمدی ،محمدرضا صباغیان و محمدصالح جوکار در یزد بوده اند.

نماینده ای که رکورددار حضور در بهارستان شد

از سوی دیگر، بررسی نتایج انتخابات ۱۱ اسفند نشان داد، نماینده ای که رکورددار حضور در پارلمان است با ریزش رأی باز هم در پارلمان ماندگار شده است. محمدمهدی مفتح عضو شورای ائتلاف منتخب حوزه انتخابیه تویسرکان در استان همدان که در انتخابات سال ۱۳۹۸، ۱۶.۲۵۸ رأی کسب کرده بود، در دوره دوازدهم ۱۰.۳۹۲ رأی آورد و با وجود ریزش حدود ۶ هزار رأی بار دیگر نماینده مجلس شد.

محمد مهدی مفتح که نماینده فعلی تویسرکان در مجلس است، سابقه حضور در ادوار چهارم، پنجم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، یازدهم را نیز در سابقه خود دارد.

مجلس دوازدهم چند فراکسیونی می شود

دعواهای درون گروهی میان اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم به اوج خود رسید، خروجی این اختلافات نیز لیست های چندگانه اصولگرایان در انتخابات اسفندماه بود. اختلافاتی که پیش بینی می شود در مجلس دوازدهم با شدت و حدت بیشتری ادامه پیدا کند.

برهمین اساس نیز برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند مجلس آینده مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نباشد و فراکسیون های اقلیت چندگانه را در این مجلس شاهد باشیم.

قالیباف و یارانش، جبهه پایداری، شورای وحدت با لیدری متکی، امنا و شریان و ...هرکدام داعیه اصولگراتر بودن را دارند و به نظر می رسد در مجلس آینده هرکدام با ساز خود جلو بروند.

مستقلین، اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز براساس شواهد موجود فراکسیونی را تشکیل خواهند داد که بنا به روایت نوری قزلجه حداقل ۸۰ عضو دارد و می تواند یک فراکسیون اقلیت با نفوذ و اثرگذار باشد.

۳ نماینده اقلیت ماندگار شد/ یک زن هم نماینده شد

آرا شاوردیان، شارلی انویه تکیه، همایون سامیه‌یح نجف آبادی، از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس یازدهم، توانستند بار دیگر در پارلمان دوازدهم نیز حضور داشته باشد. شارلی انویه تکیه ۲.۲۶۸ رأی به دست آورد در حالیکه در دوره قبل تنها با ۱.۰۷۱ رأی راهی بهارستان شده بود. همایون سامیه‌یح نجف آبادی نیز با ۱.۴۰۶رأی نسبت به سال ۱۳۹۸ که ۱.۲۶۱ رأی کسب کرده بود، افزایش رأی داشته است. آرا شاوردیان سومین نماینده فعلی اقلیت های مذهبی در این دوره ۵.۰۵۸ رأی را از آن خود کرد که نسبت به انتخابات مجلس یازدهم که ۵.۲۷۵ رأی داشته است، آراءش روند کاهشی داشته است.

از سوی دیگر، باید از اولین زن در میان اقلیت‌های مذهبی نام برد که توانست به عنوان منتخب مردم خود قدم در ساختمان بهارستان بگذارد. او بهشید برخوردار نماینده زن زرتشتیان است که با کسب ۱.۰۲۱ رأی توانست کرسی پارلمان را از آن خود کند.

چهره هایی که با مجلس دوازدهم خداحافظی کردند

در انتخابات مجلس دوازدهم برخی از چهره های شاخص مجلس با مُهر قرمز ردصلاحیت بر پرونده هایشان روبرو شدند و از گود رقابت کنار رفتند. ۲۲ نماینده فعلی مجلس از جمله آنها بود که در میانشان منتقدان پروپا قرص دولت رئیسی هم حضور داشتند.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت؛ احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز؛ معین الدین سعیدی نماینده چابهار؛ محمود احمدی بیغش نماینده شازند؛ جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت‌جام؛ شهریار حیدری نماینده قصرشیرین؛ مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب؛ سیدعلی موسوی نماینده ملکان؛ اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش و میرجاوه؛ مجید انصاری نماینده نورآباد ممسنی و رستم؛ رجب رحمانی نماینده تاکستان؛ محمد خدابخشی نماینده الیگودرز؛سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل؛ سیدغنی نظری نماینده خلخال و کوثر؛ احسان ارکانی نماینده نیشابور؛ علی جدی نماینده شیروان؛ مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان؛ لفته احمدنژاد نماینده خرمشهر؛ قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه و اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس یازدهم بودند.

علاوه بر این نمایندگان فعلی مجلس که از راهیابی به انتخابات مجلس دوازدهم بازماندند، برخی نمایندگان ادوار و چهره های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی نیز بوده اند که نام آنها در میان رد صلاحیت شدگان خودنمایی می کرد. منصور حقیقت پور، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جواد هروی، بهروز نعمتی، علی باقری، جواد کولیوند، عزت الله یوسفیان ملا، نادر قاضی پور، جواد جهانگیرزاده و عبدالرضا عزیزی از جمله آنها بودند.

در میان چهره های شاخصی که نتوانستند در مرحله اول انتخابات آراء لازم را در انتخابات حداقلی بدست آورند می توان به محمدرضا باهنر از حوزه انتخابیه کرمان، علی مطهری از حوزه انتخابیه تهران و محمدباقر نوبخت از حوزه انتخابیه رشت اشاره کرد.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی بر سر زبان‌ها افتاده بود، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و از حامیان سرسخت لایحه عفاف و حجاب، حسین جلالی نماینده رفسنجان، فریدون عباسی نماینده کازرون، محمدحسین آصفری نماینده اراک و ولی اسماعیلی نماینده حوزه انتخابیه گرمی نیز از جمله نمایندگانی بودند که نتوانستند باردیگر صندلی های سبز رنگ بهارستان را تصاحب کنند.

۱۰۳ نماینده فعلی ماندگار در مجلس دوازدهم/ قدیمی ها به مجلس بازگشتند

از دیگر نکات قابل توجه در اولین دور از انتخابات مجلس، ابقای تعدادی از نمایندگان فعلی بر کرسی های خود در پارلمان است. ۱۰۳ نماینده فعلی بار دیگر منتخب مردم حوزه های انتخابیه خود شدند. هرچند اصولگرایان همچون دوره یازدهم، جناح غالب در مجلس آینده هستند، اما در میان آنها چهره های اصلاح طلب و میانه رویی مانند مسعود پزشکیان، غلامرضا تاجگردون، نوری قزلجه، سیدفرید موسوی و ...نیز دیده می شوند.

۵ وزیر احمدی نژادی روانه بهارستان شدند

از نکات قابل توجه دیگر انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ این است که در میان راه یافتگان به مجلس دوازدهم، نام ۵ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد. علی نیکزاد، رضا تقی پور، شمس الدین حسینی و حمیدرضا حاجی بابایی ۴ وزیری بودند که در مجلس یازدهم نیز حضور داشتند و در این دوره از انتخابات مجلس در جایگاه خود ابقا شدند. منوچهر متکی پنجمین فرد است که سمت وزارت امور خارجه در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشت و در انتخابات مجلس دوازدهم توانست منتخب تهران شود.

اما در میان ۲۴۵ راه یافته به مجلس دوازدهم نامی از وزرای دیگر دولت ها دیده نمی شود.

جابجایی آراء منتخبان/ چه کسانی رأی‌شان باطل شد؟

از سوی دیگر، اعتراضات صورت گرفته در برخی از حوزه های انتخابیه، بازشماری آراء را به همراه داشت که باعث ایجاد تغییراتی در نتایج انتخابات شد.

از جمله در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک که مهدی زمانی افشار به عنوان منتخب آراء کافی را کسب کرده بود، در پی بازشماری صندوق های رأی، صلاحیت وی رد شد و نفرات دوم و سوم به مرحله دوم راه یافتند.

طبق اعلام نتایج اولیه، در حوزه انتخابیه مسجد سلیمان و لالی، علی عسگر ظاهری با کسب ۲۸.۶۹۸رأی منتخب این حوزه اعلام شده بود، اما در بازشماری کامل تمامی صندوق‌های اخذ رأی، با جابه‌جایی نفر اول و دوم، رضا جباری رأی لازم را کسب کرد.

لنجان در استان اصفهان حوزه انتخابیه دیگری است که در آن حسین رجائی و علی کیایی به مرحله دوم راه یافته بودند، اما بازشماری آراء باعث ابطال رأی علی کیایی شد و حسین رجائی با نفر سوم به مرحله دوم راه یافتند.

اما بازشماری صندوق‌ها در شهرستان همدان، هم جالب توجه بود؛ چراکه باعث افزایش آراء منتخبان شد و در مجموع تعداد پنج رأی به آراء حمیدرضا حاجی‌بابایی، ۵۸ رأی به آراء عباس صوفی و ۱۶ رأی به آراء احمدحسین فلاحی اضافه شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900357

دیگر خبرها

  • احضار مجدد مدیران سپاهان و پرسپولیس به کمیته انضباطی
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • ثبت بیشترین بارش باران در ایستگاه در روستای انجیره آبدانان
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • ادعای علیرضا بیگی از مخالفت احمدی نژاد با گشت ارشاد
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • عکس احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ۲۰ سال قبل
  • محمود گبرلو بازیگر شد