Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سالاری گفت: متاسفانه تعداد موقوفات عام المنفعه در شهرستان جیرفت اندک است و از آنجایی که موقوفه قرآنی در جیرفت وجود ندارد بنابراین ترویج فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان نیازمند نگاه ویژه واقفین و مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، پیش از ظهر امروز ۲۲ مهر نشست خبری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت با جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام «سالاری» در این نشست ضمن گرامیداشت دهه وقف، گفت: وقف یکی از سنت های حسنه در دین مبین اسلام است که در ابتدا توسط پیامبر اکرم (ص) و سپس توسط امیرالمومنین علی (ع) و سایر معصومین (ع) برای کمک به نیازمندان و فقرا انجام شده تا نیازمندان از موقوفات بهره مند شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت افزود: وقف سنت حسنه ای است که بعد از مرگ آدمی جریان دارد به طور مثال فردی که مسجدی بنا کرده و از دنیا رفته است هرگاه مردم در این مسجد به عبادت بپردازند ثواب آن به روح واقف می رسد.

وی خاطرنشان کرد: صدقه جاریه یکی از ذخایر اخروی برای هر شخصی است که برخی از آن به عنوان وقف یاد کرده اند.

حجت الاسلام سالاری ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) و دیگر معصومین (ص) نسبت به وقف اهمیت ویژه ای داشتند و هر مسلمان و مومنی می تواند از با پیروی از سیره پیامبر (ص) سنت حسنه وقف را در زندگی خود جاری کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت تاکید کرد: متاسفانه تعداد موقوفات عام المنفعه در شهرستان جیرفت اندک است و از آنجایی که موقوفه قرآنی در جیرفت وجود ندارد بنابراین ترویج فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان نیازمند نگاه ویژه واقفین و مردم است.
  
وی اظهار کرد: واقفین حتما برای ثبت موقوفات به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراجعه کنند تا وقف نامه آن موقوفه صادر شود.

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: رسالت اصلی اداره اوقاف و امور خیریه در بخش های مختلف فرهنگی، حقوقی و ثبتی، عمران و آبادی بقاع متبرکه و امامزادگان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت با بیان این مطلب که در دهه وقف یکسری ویژه برنامه اجرا می شود، عنوان کرد: برگزاری نشست وقف و رسانه یکی از این ویژه برنامه ها است که امروز با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

 وی اضافه کرد: غبارروبی گلزار شهدا با حضور مسئولین و برگزاری مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در بقاع متبرکه و امامزادگان به ویژه امامزاده سلطان سید احمد ساردوئیه از دیگر ویژه برنامه های دهه وقف است که با رعایت کامل نکات بهداشتی اجرا می شوند.

حجت الاسلام سالاری ادامه داد: همچنین به مناسبت گرامیداشت دهه وقف با امام جمعه و فرماندار شهرستان دیدار داریم و با همراهی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان به دیدار خانواده های معظم شهدا رفته و از آنها تجلیل می کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت بیان کرد: علاوه بر این نیز دیدار و تجلیل از کادر درمان که به عنوان مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا فعالیت دارند در اولویت برنامه های دهه وقف قرار دارد.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از این ویژه برنامه ها، نواختن زنگ وقف در یکی از مدارس سطح شهر جیرفت است و همچنین توزیع بسته های لوازم التحریر شامل کیف مدرسه، دفتر، مداد، خودکار، مداد پاکن و تراش در بین دانش آموزان بی بضاعت و یتیم است که در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: در دهه وقف به منظور آشنایی مردم با وقف و ارائه مشاوره در این خصوص، ایستگاه وقف در جوار مسجد حضرت رقیه (س) راه اندازی می شود و با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یک کارشناس دین در این ایستگاه مستقر شده تا به سوال های مردم در خصوص وقف پاسخ دهد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت اظهار کرد: کمک های مومنانه موقوفات غیر متصرفی امام زاده سلطان سید احمد ساردوئیه و بی بی کوچک با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)  در قالب سبدهای غذایی در بین نیازمندان توزیع می شود.

وی افزود: یکی از دیگر برنامه های دهه وقف برگزاری مراسم غبارروبی و عطر افشانی امام زاده سلطان سید احمد ساردوئیه و قبور مطهر شهدای گمنام هم جوار با این امام زاده است که توسط هیئت امنا و خادمین انجام می شود.

حجت الاسلام سالاری با بیان این مطلب که وقف برکات زیادی دارد، تاکید کرد: اداره اوقاف و امور خیریه مجری این سنت حسنه است و وقف در زمینه های مختلفی همچون فرهنگی، آموزش، بهداشت و سلامت، عمران و آبادانی انجام می شود و هر چه میزان وقف در جامعه بیشتر شود نفع زیادی به مردم می رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت نقش رسانه ها را در امر اطلاع رسانی و نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه نقشی بی بدیل قلمداد کرد و افزود: درخواست ما از اصحاب رسانه این است که کمک کنند تا فرهنگ وقف در جامعه احیا شده و گسترش یابد.

وی با اشاره به فعالیت های ۶ ماهه اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت، ابراز کرد: در سال جاری تاکنون ۷ وقف جدید در زمینه ساخت مسجد، مصارف عام المنفعه، کارگاه اشتغال جوانان انجام شده و ۲ وقف دیگر نیز مراحل مشاوره را سپری می کند.

حجت الاسلام سالاری بیان کرد: یکی از کارهای ارزشمندس که در طی چند ماه اخیر انجام شده، توزیع ۳۱۰ بسته غذایی در قالب کمک های مومنانه است و از آنجایی که در محرم امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برپایی سفره های نذری نبود بنابراین کمک های مومنانه به تهیه و توزیع سبد غذایی در بین خانوارهای نیازمند  اختصاص یافت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت ادامه داد: این کمک های مومنانه از سوی متولیان امام زاده سلطان سید احمد ساردوئیه و موقوفه بی بی کوچک انجام شده که با همکاری اداره های کمیته شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در بین نیازمندان توزیع شد.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه در ایام مختلف سال، اظهار کرد: طرح آرامش بهاری یکی از برنامه های فرهنگی است که هم زمان با عید نوروز در بقاع متبرکه شاخص برگزار می شود تا پایان عید نوروز ادامه دارد.

حجت الاسلام سالاری اضافه کرد: در این طرح خیمه های معرفت با حضور مبلغینی از قم برپا می شود در این خیمه ها مشاوره دینی و مذهبی ارائه شده و به سوال های شرعی نیز پاسخ داده می شود و ویژه برنامه هایی نیز برای کودکان اجرا می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت عنوان کرد: طرح تابستانه نشاط معنوی یکی دیگر از برنامه های فرهنگی این اداره است که به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان با حضور کارشناس دینی برنامه های مختلفی در بقاع متبرکه شاخص برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این نیز طرح بصیرت عاشورایی هم زمان با ماه محرم آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد که در این طرح مراسم عزاداری همراه با سخنرانی و کارهای فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص انجام می شود.

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: یکی دیگر برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه برگزاری مسابقات قرآنی شامل مسابقات ترتیل، قرائت، مفاهیم، حفظ و اذان است که نفرات اول تا سوم این مسابقات به مرحله استانی راه می یابند و سپس در صورت منتخب شدن به مرحله کشوری راه می یابند و خوشبختانه امسال ۲ نفر از قاریان شهرستان جیرفت موفق به کسب مقام سوم مسابقات قرآنی در رشته قرائت شدند که روز گذشته توسط امام جمعه این شهر مورد تجلیل قرار گرفتند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت ابراز کرد: در حوزه عمرانی نیز سنگ فرش بدنه و کف شبستان امام زاده سلطان سید احمد ساردوئیه به متراژ ۶۰۰ متر مربع با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیون در حال اجرا است و همچنین سنگ فرش بدنه و کف شبستان امام زاده سید عبدالله مردهک به مساحت ۱۰۰ متر مربع با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در دست اقدام است.
 
وی در خاتمه یادآور شد: در حوزه فعالیت های ثبتی و حقوقی در سال جاری ۳۰ پرونده برای اخذ سند مالکیت مساجد و بقاع متبرکه در جیرفت و عنبرآباد به اداره مسکن و شهرسازی و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جیرفت ارجاع داده شده است.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه های دهه وقف دهه وقف ثبت وقف جدید وقف قرآنی وقف و موقوفات سنت حسنه وقف ترویج فرهنگ وقف وقف حجت الاسلام سالاری کمک های مومنانه ویژه برنامه ها بقاع متبرکه شهرستان جیرفت انجام شده دهه وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است

استاندار اصفهان گفت: شوراها یکی از مظاهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است که با نگاه حکیمانه و فرمان امام(ره) شکل گرفت و مقام معظم رهبری هم در راستای همین نگاه حکیمانه در شعار امسال روی مشارکت مردم تأکید داشتند و به‌سمت مردم سوق داده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سیدرضا مرتضوی صبح امروز، یکشنبه، در یکصدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حاضر شد و با گرامیداشت روز شوراها، اظهار داشت: روز شوراها فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد و نحوه حرکت به‌سمت اهداف متعالی شوراها است و این روز را خدمت همه اعضای شوراهای استان، شهرستان و روستاهای کشور و به‌ویژه اصفهان تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه شوراها یکی از مظاهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است که با نگاه حکیمانه و فرمان امام(ره) شکل گرفت، افزود: مقام معظم رهبری هم در راستای همین نگاه حکیمانه در شعار امسال روی مشارکت مردم تأکید داشتند و به‌سمت مردم سوق داده شد.

استاندار اصفهان با یادآوری اینکه شوراها جلوه‌ای از حرکت بین مردم برای استقرار نظام جمهوری اسلامی است، گفت: شوراها بر اساس قانون اساسی و نگاه مکتبی دین ما شکل گرفته و جامعه را به‌سمت استفاده از خرد جمعی و مشارکت مردم در اداره امور پیش برده و بر همین اساس اتفاقات خوبی را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شوراهای شهری و روستایی از جمله مصادیق بارز حضور مردم در حکمرانی و بر اساس مسیر شوراها است، تشکیل شوراها موجب تحکیم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی شد و ظرفیت شوراها به‌نحوی مورد استفاده قرار گرفت که مردم در حرکت جمعی برای حل مسائل پیرامونی خود مشارکت کنند و نظام ما به‌عنوان یک نظام مردمی با شکل‌گیری شوراها روند پایدارتری را پیدا کرد.

مرتضوی با ابراز اینکه سایر استان‌ها به عملکرد شوراهای کلان‌شهرها به‌ویژه اصفهان نگاه ویژه‌ای دارند، گفت: اصفهان محل رفت‌وآمد مسئولین مختلف است و تأثیرپذیری از نگاه و عملکرد و نحوه تصمیم‌گیری شورای شهر اصفهان در سایر شهرها و روستاها انعکاس خود را نشان می‌دهد و در بخش‌های مختلف این تأثیرپذیری را می‌بینیم حتی با این جزئیات که یک نماد در روشنایی شهر استفاده می‌شود، در شهرهای کوچک تأثیرگذاری آن دیده می‌شود  که این خود فرصتی برای تعامل و هماهنگی میان شوراها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به رویکردهای متناسب دغدغه‌مند شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی، نگاه به ظرفیت‌سازی تأمین انرژی، توجه به منابع آب، مصرف بهینه آن و مباحث صرفه‌جویی آب و ارائه کمک فکری به مدیریت استان در حوزه آب و توجه به مباحث حمل‌ونقل عمومی نشان‌دهنده نگاه عمیق شورای ششم به مسائل شهر و استان است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در این دوره از شورای اصفهان به مسائل شهری نگاه عمیق و ویژه‌ای شکل گرفته و این یک اتفاق مبارک است، اگر مدیریت شهری برای خط دوی مترو وقت بگذارد نسبت به ایجاد شهر کارگاهی در معابر و خیابان‌ها، اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: شورای شهر اصفهان علی‌رغم هزینه‌های اجتماعی به‌دنبال کارهای ریشه‌ای و عمیق رفته‌ و در این راستا تصمیمات خوبی در حوزه سلامت و گردشگری اتخاذ کرده است که جای تقدیر و قدردانی دارد.

انتهای پیام/170/+

دیگر خبرها

  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین