Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@16:17:23 GMT

خوردنی‌های پاییزی برای تقویت سیستم ایمنی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۸۴۹۰

خوردنی‌های پاییزی برای تقویت سیستم ایمنی

 در حالی که هوا به تدریج رو به سردی می‌رود توجه به مواد غذایی مفید و سالم در فصل پاییز بیشتر می‌شود.

از این رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در فصل پاییز مصرف سیب را فراموش نکنید. این میوه سرشار از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامینپتاسیم و ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. شما همچنین مقدار زیادی فیبر غذایی (پکتین) از پوست و گوشت این میوه دریافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع فیبرِ محلول به بهبود کنترل قند خون، هضم غذا و مدیریت کلسترول کمک می‌کند. سیب، طعم و بافت مطلوبی در ماه‌های پاییز دارد.

بادمجان نیز یک ماده غذایی کم‌کالری است. این ماده غذایی منبع خوبی از فیبر و مملو از بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه پتاسیم و ویتامین ب ۶، ویتامین C و منگنز است.

کدو تنبل هم حاوی بتاکاروتن، پتاسیم، ویتامین C و منگنز است. بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است که برای سلامت چشم مهم است. بتاکاروتن یک پروتئین بسیار بااهمیت برای بدن انسان است که کمبود آن باعث ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده و ریه می‌شود.

تره‌فرنگی هم از خوراکی‌های مفید در این فصل است. این سبزی سرشار از مواد مغذی بوده و کالری بسیار پایینی دارد. تره‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گوگردی از جمله کامفرول و آلیسین است که از بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها محافظت می‌کند.

و اما جوانه‌های بروکسل که از سبزیجات چلیپایی و حاوی پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B از جمله ب ۶ و تیامین هستند. جوانه‌های بروکسل حاوی پری‌بیوتیک هستند که پروبیوتیک‌ها از آن تغذیه می‌کنند. ترکیب پری‌بیوتیک‌ها با پروبیوتیک‌ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

انار هم از گروه این مواد غذایی مفید است. دانه‌های این میوه شیرین و ترش، آنتی‌اکسیدان‌ها و طعم بی‌نظیری را به نوشیدنی‌ها و غذا‌های پاییزی مورد علاقه شما اضافه می‌کند. آب انار به طور متوسط دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به انگور یا چای سبز است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن فصل پاییز سبک زندگی پارسی خبر کالری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی

مینا کاویانی، با اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، گفت: شلغم در دسته سبزی‌های بسیار کم‌کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

به گزارش سرگرمی روز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود.

به گفته کاویانی، هر ۱۰۰ گرم شلغم حدود ۲۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که می‌تواند تقریباً یک سوم نیاز روزانه بدن فرد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همچنین مقداری ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک را دارا است.

کاویانی با اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه‌ای ۳۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همچنین شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی است و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند و به همین دلیل است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره‌های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می‌شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ‌های سبز شلغم نیز از ارزش غذایی زیادی برخوردار هستند. به این معنی که برگ‌های سبز شلغم سرشار از ویتامین‌های K،C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه و برگ‌های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی‌های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می‌شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل‌شدن به بلور و ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد دارای کلیه سنگ‌ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود همراه با مصرف این سبزی‌ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟