Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ دوم اسفند ماه 98 در حالی برگزار شد که زمزمه های ورود ویروس «کرونا» به ایران در همان روزها مطرح بود؛ تا جایی که حتی موضوع به طور رسمی به رأی دهندگان اعلام شد و تصمیمات فوری و شکسته بسته ای هم برای جلوگیری از ابتلای احتمالی مشارکت کنندگان در انتخابات از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، اکنون از زمان برگزاری انتخابات مجلس 8 ماه می گذرد و کشور ما و سایر نقاط جهان با شیب تندتری درگیر ویروس کرونا شده و بسیاری از تصمیم گیران و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت چه در داخل و چه در خارج از کشور معتقدند که ما باید حالا حالاها با این ویروس زندگی کنیم. این اظهار نظرها نشان می دهد که ما احتمالا باید انتخاباتی دیگر را که دقیقا قرار است 8 ماه دیگر و در خرداد ماه 1400 برگزار شود، با وجود این ویروس برگزار کنیم.

آیا شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی تصمیم گرفته‌اند؟

نکته ای که شاید تاکنون کمتر به ذهن تصمیم گیران انتخابات و کارشناسان سیاسی رسیده و اظهار نظر کمتری پیرامون آن شده این است که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آنهم در شرایط کرونایی چه باید کرد؟ آیا نهادهای تصمیم گیر نظیر شورای نگهبان و وزارت کشور در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده اند؟ آیا ضوابط برگزاری انتخابات در چنین شرایطی استخراج و برای آن تصمیم گرفته شده است؟ این موضوع باید هرچه زودتر در دستور کار شورا و وزارت کشور قرار بگیرد.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط شیوع کرونا در کشور و لزوم اتخاذ تصمیمات انتخاباتی جدید در این وضعیت، گفت: باتوجه به شیوع بیماری کرونا مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان باید مقدمات برگزاری انتخابات ریاس‌جمهوری ۱۴۰۰ را در این فضا فراهم کنند.

همه جریانات حق حضور در انتخابات را دارند

«محمد هاشمی رفسنجانی» در گفت و‌ گو با خبرنگار سیاسی «تابناک» درباره فعالیت جریانات سیاسی مختلف در راستای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنده نظرسنجی خاصی را از میزان اقبال مردم از یک جریان سیاسی مشاهده نکردم، اما چون نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه اصل دموکراسی استوار است همه جریانات حق فعالیت در عرصه انتخابات را دارند و این مردم‌ هستند که در نهایت انتخاب می‌کنند که چه جریانی پیروز انتخابات باشد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار شورای نگهبان در شکل دهی فضای انتخابات، افزود: در عرصه انتخابات اینکه شورای نگهبان چه افرادی را تایید صلاحیت کند و چه آرایش سیاسی را در شکل دهد از مسائل مهم دیگری است که بخشی از آن به مردم و‌ بخشی دیگر به حکومت بستگی دارد.

اینکه بگویند جریان احمدی‌نژاد حق حضور در انتخابات را ندارد، غیرقابل قبول است

رئیس سابق کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: اینکه برخی معتقدند مثلا جریان احمدی‌نژاد قصد حضور در انتخابات را ندارند، امری غیرقابل قبول است و ما باید اجازه دهیم همه جریانات اظهار نظر کنند و نظرات خود را بیان کنند تا در نهایت گزینه مدنظر مردم انتخاب شود.

وی درپاسخ به این سوال که چه بستری باید برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده فراهم شود تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که نباید در آستانه انتخابات مهمی چون ریاست‌جمهوری از آن گذر کنیم این است که بیماری کرونا متاسفانه به دلیل عدم ساخت واکسن فعلا با ما هست و این روند نیر به نظر طولانی است از این رو با وجود کرونا بدون شک برگزاری انتخابات به شکل گذشته و در یک روز و در صف‌های طولانی در وضعیت فعلی امکانپذیر نیست.

انتخابات 1400 در چند روز متوالی برگزار شود

هاشمی گفت: همه می‌دانند سلامت بر هر موضوع دیگری مقدم است. از این رو اگر ما خواهان برگزاری انتخابات باشکوه و با حضور حداکثری مردم در انتخابات هستیم باید راهکار جدی از شورای نگهبان و وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ شود و مقدمات این موضوع فراهم شود.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز باتوجه به اینکه ما تجربه قبلی را در این راستا نداشتیم امری مشکل است، اظهار کرد: شورای نگهبان می‌تواند طرح‌های مختلفی همچون برگزاری انتخابات در چند روز متوالی را در دستور کار قرار دهد و درباره نحوه و شیوه برگزاری انتخابات که می تواند عامل کاهش یا افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشد تصمیم مهمی را اتخاذ کند.

برنامه‌محوری و کارآمدی لازمه انتخاب رئیس‌جمهور آینده

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر روی گزینه‌ای چون «علی لاریجانی» به توافق خواهند رسید یا خیر؟ تصریح کرد: احزابی که امروز در عرصه سیاسی کشور فعال هستند درباره گزینه مدنظرشان صحبتی را مطرح کردند از این رو باید منتظر روزهای آینده باشیم.

هاشمی در عین حال شاخص اصلی برای رأی آوری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را برنامه محوری و کارآمدی خواند و گفت: آنچه مهم است این بوده که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده برای پیروزی در جریان انتخابات باید دارای یک برنامه مشخص و کارآمد باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان اکبر عالمی محمد هاشمی رفسنجانی انتخابات 1400 برگزاری انتخابات در شرایط کرونا خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان اکبر عالمی شورای نگهبان و وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزاری انتخابات حضور در انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم شورای نگهبان برای کاندیداهای دور دوم انتخابات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس ماده ۶۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این امکان برای نامزدها وجود دارد که نمایندگان خود را برای حضور در شعب اخذ رأی معرفی کنند.

بنابر روایت خبرگزاری صدا وسیما، طحان نظیف افزود: بر این اساس علاوه بر مجریان و ناظران نمایندگان کاندیداها هم از ابتدای فرایند رأی گیری تا انتهای فرایند یعنی تا شمارش آراء در شعب اخذ رأی می توانندحضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این امکان از طریق سامانه داوطلب که نشانی آن در اختیار نامزدها قرار داده شده فراهم شده و نامزدها می توانند از طریق این سامانه نمایندگان خودشان را معرفی کنند، البته ثبت نام چند روزی است که آغاز شده و از طریق پیامک به داوطلبان هم اطلاع رسانی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ساعت ۱۴ فردا آخرین مهلت معرفی این نمایندگان است که نامزدها می‌تواننداز طریق مراجعه به این سامانه آنها را معرفی کنند و این مهلت قابل تمدید نخواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903929

دیگر خبرها

  • تصاویری جدید از محمود احمدی نژاد در خارج از کشور درحال خوش و بش کردن
  • خبر مهم شورای نگهبان برای کاندیداهای دور دوم انتخابات
  • عقب‌نشینی وزارت کار از تغییر لایحه تعیین دستمزد کارگران
  • حمایت غرب از نسل‌کشی جدید اسرائیل/ حضور در انتخابات سهیم شدن در تعیین سرنوشت است
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند