Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@21:54:45 GMT

تشریح اهداف سند ملی سالمندان

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۹۲۲۵

تشریح اهداف سند ملی سالمندان

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان، اظهار کرد: بعد از سال‌ها و بیش از یک دهه تلاش مستمر دستگاه‌های مختلف شاهد به بار نشستن تدوین سند ملی سالمندی هستیم و با توجه به تغییر آهنگ نرخ جمعیت ضرورت توجه به خواسته سالمندی حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در سال ۸۹ وزارت بهداشت سندی در خصوص سالمندان تدوین کرد که کلیت آن در هیات وزیران تصویب شد، همچنین سازمان بهزیستی نیز سند دیگری را تدوین کرد و برای اینکه به یکپارچگی و به یک سند جامع برسیم کارگروهی را تشکیل دادیم و در سازمان برنامه و بودجه دیدگاه‌های مختلف بررسی و در نهایت شهریور ماه سند ملی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در این سند ابتدا به بررسی متون بالادستی توجه کردیم سپس وضعیت جمعیت کشور و دیدگاه ذینفعان بررسی شد، گفت: این سند پنج بخش دارد، بخش اول مقدمه، بخش دوم چارچوب نظریه سند، اصول حاکم بر سند و چگونگی اجرا، بخش سوم برنامه راهبردی سند، اهداف، سیاست‌ها و تعیین متولی، بخش چهارم پیوست اجرایی و بخش پنجم اسناد پشتیبان سند و مسائل سالمندان در حوزه سلامت است.

عوض پور با اشاره به اینکه در چشم انداز سند تاکید کردیم که جامعه باید به پدیده سالمندی نگاه مثبتی داشته باشد، اضافه کرد: سالمندی توام با لذت را برای سالمندان جامعه باید رقم بزنیم، در تدوین سند از مشارکت سالمندان استفاده کردیم تا جامعه متنوع برای جمعیت سالمندان ایجاد شود.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید به ارتقای کیفیت زندگی تمام افراد در طول عمر توجه کنیم تا دوران سالمندی خوبی برای سالمندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه سالمند عنصر وحدت و صمیمی در جامعه است، گفت: برای این که به این اهداف برسیم باید به مراقبت از سالمندان در داخل خانواده توجه کنیم و از ظرفیت سالمندان و سایر ذینفعان استفاده کنیم تا پیامد‌های جمعیتی را بتوانیم رصد کنیم.

عوض پور تصریح کرد: اجرای این سند توسط شورای ملی سالمندان و دبیرخانه این شورا تعریف شده و ماموریت‌های متنوعی را برای دستگاه‌های اجرایی دولتی، دستگاه‌های غیردولتی، شهرداری‌ها و خانواده‌ها تعریف کرده است. متغیر‌های جمعیت شناختی در ایران صنعت مد نظر قرار گرفته بود.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دوره زمانی ۵ ساله برای بازنگری سند ملی سالمندان پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش اهداف و راهبرد‌های سند ملی ۶ هدف تعریف شده و به هر یک از دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولی اصلی اهدافی تعیین شده است. سایر دستگاه‌ها نیز مسئولیت‌های اجرایی راهبرد‌ها را برعهده گرفتند و دستگاه‌های اجرایی باید آنچه که در سند ملی سالمندان تدوین شده را اجرا و دبیرخانه شورای ملی سالمندان باید گزارش پیشرفت دستگاه‌های اجرایی در اجرای سند و عملکرد دستگاه‌ها را به منظور تهیه بانک اطلاعات، بررسی کنند.

وی با بیان اینکه به منظور تعامل سازنده در مسیر اجرای این سند دستگاه‌ها به منابع مالی نیاز دارند، گفت: هر یک از دستگاه‌ها منابع مالی پیش‌بینی شده را در اختیار دبیرخانه شورای ملی سالمندان قرار دهند.

عوض پور افزود: هماهنگی بین دستگاه‌ها باید انجام شود تا خروجی موثرتری را شاهد باشیم. از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود بر اساس راهبرد‌هایی که طبق سند بر عهده آن‌ها گذاشته شده عمل کنند و برنامه‌های اجرایی خود را در اختیار دبیرخانه شورای ملی سالمندان قرار دهند.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در چارچوبی که برای آن تعریف شده باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی را تحلیل کنند. اجرای سند راه رصد کند و گزارش دوره‌ای نیز ارائه دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سندملی سالمندی جامعه سالمندی ارتقای کیفیت زندگی دبیرخانه شورای ملی سالمندان دستگاه های اجرایی دستگاه ها عوض پور سند ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان


به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، ‌دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک به پذیرفته شدگان آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان در یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «داوطلبان برای اطلاع از نتیجه آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان (یازدهمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی) باید به سایت جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir مراجعه کنند.»

‌نتایج نهایی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان، در سقف سهمیه‌های اعلامی و بر‌اساس بالاترین نمرات، پس از اعلام نتایج گزینش به اطلاع پذیرفته‌شدگان خواهد رسید. 

‌یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در دستگاه‌های اجرایی کشور در روز جمعه هشتم دی ۱۴۰۲ در حوزه‌های امتحانی تهران و سراسر کشور برگزار شد.

‌دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از دستگاه‌هایی بود که سهمیه قابل توجهی به تعداد بیش از ۶۵۰ نفر برای جذب در این دستگاه اختصاص یافت که جهت تصدی پست‌های مختلف کارشناسی در پردیس استان‌های کشور است.

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • نصب ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی در گمرکات اجرایی کشور
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری