Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، دهه وقف فرصت مناسبی برای طرح یکی از موضوعات مهم و وقفی شد تا اهداف و نیات متعدد واقفین را بدانیم و بی‌شک یکی از جلوه‌های عشق و دلدادگی مردم به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) موضوع وقف‌های محرمی است. 

در شهرستان سیرجان وقف‌های متعددی با قدمت چند صد ساله برای برپا داشتن پرچم عزای حسینی و احیاء مکتب عاشورا به یادگار مانده است و موقوفه‌های محرمی نقش مهمی در برگزاری مجالس روضه و عزاداری به همراه اطعام نیازمندان در این شهرستان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود 184 موقوفه در سیرجان

به گفته سیدصادق طباطبایی مسئول اداره اوقاف و امور خیریه سیرجان 184 موقوفه در شهرستان سیرجان وجود دارد که عمده این موقوفات و درآمدشان برای عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) در ماه‌های محرم و صفر است و روضه‌خوانی برای آن حضرت نیت واقفین است که نشان از اراده قلبی و عشق مردم این شهرستان از قدیم تاکنون به خاندان عصمت و طهارت دارد.

وی افزود: در وقف‌های جدید 300 باب مسجد و 9 بقعه متبرکه امامزادگان در شهرستان سیرجان وجود دارد که موقوفات و وقف نیز در فعالیت آنها نقش موثری دارند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان هم گفت: نقش موقوفات در پیشبرد ارزش‌های اسلامی و احیاء مکتب اسلام خیلی مهم است و حضرت علی (ع) اولین واقف در مسیر اسلام بودند و این مقوله از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: در شهرستان سیرجان مجالس عزاداری و روضه‌های متعدد و باشکوهی در طول سال از محل موقوفات برای ائمه اطهار (ع) به خصوص امام حسین (ع) برگزار می‌شود و ما نیز در برنامه‌ریزی های در حال حاضر واقفین جدید را به سمت و سوی نیازهای فعلی جامعه مثل برنامه‌های قرآنی ، حوزه‌های علمیه، اطعام و دستگیری از نیازمندان جامعه و جوانان و دیگر برنامه‌های دینی هدایت و راهنمایی می‌کنیم.

مهری مویدمحسنی مطلع از موقوفات و تاریخ سیرجان اظهار کرد: سابقه وقف در شهرستان سیرجان به نیم قرن می‌رسد و وقف‌ها و موقوفه‌های مهمی در سیرجان مثل خانه حاج‌رشید، موقوفه مرحوم حاج‌میرزاسعید، موقوفه حاج‌سیدابراهیم رضوی، خواجه کریم‌الدینی و موقوفه خواجه عابدین لاری داریم که با قدمت بالای چند قرن و موقوفه‌های بزرگ نشانه این است که حتی اعیان و بزرگان سیرجان زندگی خودشان را وقف، آن هم برای امام حسین (ع) و عزاداری‌ها  داشتند و دارند که این روال نیز ادامه دارد.

 محمدعلی بهرام‌بیگی متولی یکی دیگر از موقوفه‌های بزرگ ابراز داشت: هزینه مراسم مذهبی و عزاداری برای ائمه اطهار و حضرت امام حسین (ع) در این موقوفه پررنگ است و هزینه می‌شود و بیشتر موقوفات هم جهت زنده نگهداشتن محرم و صفر در این شهرستان است اما برای اشتغال جوانان و یک کار خیر عام‌المنعه از همین موقوفه پمپ بنزین و مجموعه اشتغالزایی احداث کردیم و درآمدش هم صرف نیت بانی همان عزاداری و مسائل مذهبی می‌شود و هم بیش از ده نفر جوان مشغول به کار شدند.

متولی موقوفه خواجه کریم‌الدینی که هم مدرسه‌ای را به عنوان وقف ساخته است و هم در مراسم مذهبی هزینه می‌کند نیز می‌گوید: این موقوفه بزرگ بخشی برای هزینه سفر مردم برای زائران کربلا هزینه می‌شود و همچنین اطعام و دستگیری از شیعیان علی‌بن ابیطالب (ع) و امسال که سفر کربلا نداشتیم هزینه بسته‌های حمایتی برای قشرهای نیازمند جامعه شد.

رتبه دوم سیرجان در موقوفات هلال‌احمر استان

مردم نیز به نوعی در گزارش ما از وقف به عنوان بزرگترین پشتوانه مالی در این شهرستان در راستای مسائل مذهبی و برگزاری مراسم عزاداری و فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ عاشورا یاد کردند.

آنها معتقدند، واقفان نیک‌اندیش بسیاری برای اقامه عزای حسینی و زنده نگه داشتن حماسه عاشورا از گذشته تاکنون، از مال و دارایی خود گنجینه‌های ارزشمندی را بر جای گذاشتند به گونه‌ای که میان وقف وعاشورا پیوندی ماندگار و ناگسستنی برقرار گشته است و زبان اسناد وقف و سنت عاشورا گویای‌ این پیوستگی است.

 مجید عرب‌قهستانی رئیس جمعیت هلال‌احمر سیرجان با بیان اینکه وقف در هلال‌احمر سیرجان نقش مهمی را ایفا کرده است، اظهار کرد: این شهرستان با 18 موقوفه برای هلال‌احمر که توسط خیران انجام شده است رتبه دوم وقف در بخش هلال‌احمر را در استان کرمان دارد.

انتهای پیام/80015/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: موقوفه وقف امام حسین محرم شهرستان سیرجان هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان با اشاره به ضرورت مولدسازی مدارس و مراکز آموزشی مستعد مولدسازی در این شهرستان گفت: هزینه‌های چند میلیاردی تحصیل پروانه ساخت و ساز مانع جدی برای مولدسازی مراکز آموزشی مشمول این طرح شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حسن مدرس‌زاده در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: دو دبیرستان واثقی و شیخ فضل الله نوری در مناطق پرتردد و تجاری گرگان با بَر مطلوب (عرض تجاری)، قابلیت مولدسازی را دارند؛ اما هزینه‌های سنگین و چند میلیاردی تحصیل پروانه ساخت و ساز سبب شده نتوانیم پروسه مولدسازی را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به تحصیل ۹۰ هزار دانش آموز در شهرستان گرگان گفت: ۵۲ درصد دانش آموزان دختر و ۴۸ پسر هستند که در ۴۸۰ مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش گرگان شهرستان گرگان افزود: ۱۱۰ مدرسه شهرستان گرگان غیرانتفاعی و ۳۷۰ مدرسه دولتی هستند که در مجموع ۲ هزار و ۵۹۶ کلاس درس دارند.

وی گفت: عدم تحقق دستیابی به زیرساخت‌های آموزشی عادلانه در سنوات گذشته سبب شده تا بخش زیادی از خانوار‌های روستایی و حتی ساکن شهر‌های قرق، سرخکلاته و جلین ترجیح دهند که فرزندانشان در مرکز شهرستان و شهر گرگان تحصیل کنند.

مدرس زاده ادامه داد: حدود ۷۸ هزار دانش آموز شهر گرگان و البته از شهر‌ها و روستا‌های پیرامونی در ۳۰۰ مدرسه شهر گرگان تحصیل می‌کنند.

وی سرانه آموزشی شهرستان گرگان را حدود ۴.۲ متر مربع دانست و گفت: میانگین متوسط سرانه آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است و بر اساس برآورد‌ها حدود ۲۲ مدرسه در شهرستان گرگان کم داریم.

مدرس‌زاده ادامه داد: با تلاش مدیران بالادستی و استاندار محترم اعتبار لازم برای ساخت مدارس به ویژه در مناطق جنوبی شهر گرگان تامین شده است؛ اما مشکل تامین زمین در این مناطق، فرایند احداث مدرسه را ابتر گذاشته است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان ادامه داد: ۴ هزار متقاضی طرح ترمیم نمره، ۳۳۰۰ دانش آموز مقطع دهم، ۳۳۰۰ دانش آموز مقطع یازدهم و ۳۴۰۰ دانش آموز مقطع دوازدهم مشمول اجرای امتحانات نهایی در شهرستان گرگان هستند که ۱۹ حوزه امتحانی نهایی برای آن‌ها یش‌بینی شده است.

دیگر خبرها

  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان
  • گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین