Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه اظهار کرد: طالبان و دولت افغانستان باید بدانند آمریکا دوست آنها نیست و به دنبال انتخابات و منافع خودش است که وارد مساله مذاکرات شده است.

طالبان تصور می کند از مسیر خشونت می تواند به اهدافش برسد

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری مذاکرات صلح میان هیاتی از دولت افغانستان و طالبان گفت: مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در یک ماهه اخیر چند بار برگزار شده و مدتی وقفه افتاده و مجددا برگزار شده، لذا مشخص بود این ها اختلافاتی با هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد : برخی از رسانه ها منتشر کرده اند که طالبان اصرار دارد تنها فقه حنفی مبنای شریعت باشد، اما دولت افغانستان فقه جعفری را مطرح می کند و یا این که طالبان معتقد است فقط باید در چارچوب توافق دوحه مذاکرات ادامه یابد و رفع اختلافات در این مسیر باشد، اما دولت معتقد است توافق دوحه محدود بوده و تمام موارد را در نظر نگرفته و سایر مواردی که مطرح نشده هم باید مورد بررسی قرار گیرد. 

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: در مجموع اختلاف نظر بین طالبان و دولت وجود دارد، اما امیدواری به صلح کماکان هست و طرفین علاقه مند هستند  به صلح عادلانه برسند و گفت‌وگو ها را ادامه دهند گرچه برخی موانع هم ایجاد می شود مانند اقدام تروریستی که طالبان در لغمان انجام دادند و تعدادی نیز کشته شدند، این مساله  نشان می دهد که طالبان کماکان تصور می‌کند از مسیر خشونت می تواند به اهدافش برسد و هر گاه مذاکرات به بن بست برسد یک اقدام خشنی را انجام می دهد و همین موضوع در مذاکره دولت و طالبان اخلال ایجاد می کند. 

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه در خصوص نقش آمریکایی ها در مذاکرات صلح هم اظهار کرد : آمریکایی ها به دنبال منافع خودشان هستند و در حال حاضر از  گفت‌وگوهای طالبان و دولت با حضور نماینده خودشان به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده می‌کنند و نمی‌خواهند تا قبل از انتخابات اختلالی در مذاکرات پیش آید و مذاکرات شکست خورده تلقی شود و این حداقل دستاورد که ترامپ در سیاست خارجی داشته از بین می رود. 

پاک آیین افزود: ابراز تمایل طالبان برای انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری نیز  بخشی از این سناریو است، براساس توافق، طالبان باید اقداماتی را انجام دهد تا مسیر انتخاب ترامپ برای ریاست جمهوری هموار شود، لذا هم دولت، هم طالبان و هم آمریکا مذاکرات دوحه را موفق اعلام کردند و  ترامپ و پمپئو روی آن مانور دادند، در نتیجه طالبان می‌خواهد بگوید، مذاکرات دوحه موفق بوده تا در صورت پیروزی ترامپ این توافق ادامه یابد. 

وی خاطرنشان کرد : در مجموع اگر طالبان بخواهد بعد از مذاکرات سیاسی، از ابزار خشونت به عنوان  اهرم فشاری به دولت برای گرفتن امتیاز استفاده کند موجب بی اعتمادی شده و به نتیجه نمی رسد. 

این کارشناس مسائل افغانستان در پایان تاکید کرد: طالبان  و دولت باید بدانند آمریکا دوست آنها نیست و به دنبال انتخابات و منافع خودش است که وارد بازی صلح شده والا حضورش و پایگاه نظامی آن در افغانستان و حمایتش از داعش نشان می دهد که برای آینده افغانستان طراحی دارد و هیچ‌گاه در جهت منافع دولت و طالبان نخواهد بود. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمريكا دولت افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • وقوع انفجار در کابل
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان