Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@19:07:31 GMT

چند و چون بیمه بیکاری در تهران

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۳۶۷۴

چند و چون بیمه بیکاری در تهران

سامانه ثبت‌نام آنلاین بیمه بیکاری همزمان با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی و بنابر آمار تا آخرین لحظه‌های سال گذشته بیش از ۲۴ هزار متقاضی بیمه‌بیکاری در این سامانه ثبت‌نام شدند و انتظار می‌رود این وب‌سایت امسال نیز با حجم سنگینی از درخواست‌های جدید مواجه شود اما سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان بیمه بیکاری را درگیر کرده این است که «برای ثبت‌نام از کجا شروع کنیم؟»

چگونه در سامانه آنلاین درخواست بیمه بیکاری ثبت‌نام کنیم

برای ثبت‌نام بر روی لینک bimebikari.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

mcls.gov.ir کلیک می‌کنیم و وقتی وارد سایت می‌شویم پیام «سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و ضرورت عدم مراجعه حضوری متقاضیان به ادارات طراحی شده است. ثبت درخواست الکترونیکی بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری محسوب خواهد شد و پس از ثبت درخواست، ادامه فرایند از طریق همین سامانه به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.» را می‌بینید.

پس از اطلاع از شرایط اولیه ثبت‌نام، بر روی لینک «ثبت درخواست بیمه بیکاری» که در عکس بالا نیز مشاهده می‌شود کلیک و در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات شخصی و بیمه‌ای، مرحله نخست ثبت نام را تکمیل می‌کنیم.

در پایان یک کد رهگیری به شما داده خواهد شد تا ادامه ثبت‌نام خود را در آینده از طریق آن انجام دهید؛ توجه داشته باشید، از آنجا که ادامه روند ثبت‌نام شما در آینده نیز آنلاین خواهد بود، حفظ و نگهداری از این کد بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

بیمه بیکاری چیست و چه کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند

از نظر قانون بیکاری، بیکار کسی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار باشد؛ براساس قانون بیمه بیکاری اگر فردی بیکار موقت شناخته شود یا به علت حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شود، می‌تواند از شرایط این بیمه استفاده کند اما توجه داشته باشید که بیکاری از طریق ترک شغل یا استعفا شامل بیمه بیکاری نمی‌شود.

تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی است و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند.

کسانی که می‌توانند از این بیمه استفاده کنند عبارتند از افراد دارای حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی، افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شده‌اند و همچنین شخصی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل یا زلزله بیکار شده است، نیاز به داشتن سوابق بیمه‌ای ندارد و بیمه بیکاری به او تعلق می‌گیرد.

همچنین افراد جزو صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری، تبعه کشورهای دیگر و مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند و یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.

از اشخاص دیگری که شامل این بیمه هستند می‌توان به افرادی که از شرکت در کلاس‌های آموزشی و کارآموزی که سازمان تامین اجتماعی برای شغل پیشنهاد می‌کند خودداری کرده‌اند و کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

چنانچه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت دوماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد ولی کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

بعد از تکمیل روند ثبت‌نام باید چه کنیم؟

مدیر روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گوید: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران لیست تمام متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری را برای اداره‌کل تامین اجتماعی این استان ارسال کرده و این اداره‌کل در تلاش است تا هرچه زودتر مراحل تکمیل پرونده متقاضیان را به اتمام برساند.
علی‌محمد زندپویا ادامه داد: افرادی که برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری در وب‌سایت ثبت‌نام کرده‌اند پس از مدتی پیامکی حاوی یک کد رهگیری دریافت می‌کنند و شهروندان پس از این مرحله باید منتظر خبرهای بعدی از سازمان تامین اجتماعی استان تهران باشند.

به گزارش ایرنا با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی برای مقابله با کووید ۱۹، حدود ۱۶۰ هزار نفر از کارگران در سطح استان تهران بیکار شده بودند که این روند در اردیبهشت ماه و در سایه حساسیت مسوولان استان نسبت به بخش تولید، تغییر کرد؛ جمعی از این تعداد همچنان در انتظار دریافت بیمه بیکاری خود هستند و به گفته مسوولان به زودی مطالبه آنها پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا آتش سوزی کارگر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران سیل اداره کل تعاون کار و امور اجتماعی استان تهران دستمزد اقتصاد کرونا بیمه بیکاری زلزله خدمت سربازی پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا نقش توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت در درمان بیماران کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا آتش سوزی کارگر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران سیل دستمزد اقتصاد کرونا بیمه بیکاری زلزله خدمت سربازی سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا آتش سوزی کارگر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران سیل دستمزد اقتصاد کرونا بیمه بیکاری زلزله خدمت سربازی اخبار کنکور اجتماعی استان تهران کار و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری تامین اجتماعی ویروس کرونا ثبت درخواست بیکار شده اداره کل ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۳۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون نفر بیمه شده دارد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت:صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان سه میلیون نفر بیمه شده دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، بیت‌الله برقراری، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در یادواره شهدای کارگری استان زنجان با بیان اینکه کارگران مهمترین رکن توسعه کشور هستند، اظهار کرد: کارگران بازوی قوی و محکم برای جهش تولید و تحقق شعار سال هستند. ‌

وی افزود: بدخواهان و دشمنان انقلاب و نظام دنبال تعطیل شدن واحد های تولیدی هستند اما کارگران همواره پای کار بوده‌اند و در راستای منافع کشور گام برداشته‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید به ضرورت توجه به نیازها و مسائل کارگران گفت: در اسلام به موضوع کار و کارگری اهمیت فراوانی داده شده است.

برقراری با اشاره به عملکرد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: قبل از دولت سیزدهم این صندوق در طول ۲۶ سال، یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده داشت، اما در دو سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۵ هزار نفر عضو جدید به صندوق جذب شده‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه جامعه هدف خالص بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان در کشور ۱۰ میلیون نفر است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تولید، طبق قانون اساسی دولت موظف است که برای قشر تولیدکننده بیمه اجتماعی را فراهم کند و در این راستا با استفاده از تجربه‌های سایر صندوق‌ها، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاسیس شد.

وی ادامه داد: خدمات این صندوق در زمینه‌های مختلفی گسترش پیدا کرده است و در این راستا بیمه مادران روستایی دارای سه فرزند به صورت رایگان در صندوق انجام می‌شود.

برقراری با بیان اینکه بیمه‌های فراگیر نقش مهمی در فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رفاه شهروندان است، اظهار کرد: در این حوزه با شتاب بیشتری در حال حرکت هستیم‌.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تحقق اجتماعی گسترش شرایط بیمه‌ای است، با گسترش این بخش ما می‌توانیم در این حوزه به تحقق عدالت اجتماعی نزدیک شویم و این درحالی است که با استقرار دولت مردمی سیزدهم اقدامات بسیار موثری انجام شده است.

کد خبر 749398

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون بیمه‌شده دارد
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون نفر بیمه شده دارد
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟