Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@03:36:05 GMT

توصیه های بهداشتی و درمانی برای فصل سرما

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۴۰۲۵

توصیه های بهداشتی و درمانی برای فصل سرما

پزشک مرکز درمانی کرمان گفت: در حال حاضر فصل سرما شروع شده، صبح و شب بینی و حلق را با ضد عفونی کردن از طریق غرغره آب نمک رقیق عادت بدهیم و هوای سالم را تنفس کنیم؛ ضمن اینکه تنفس در بخار حمام در باز شدن راه های تنفسی حتی ریه ها کمک کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی در برنامه آنلاین مطب در خانه به سوالات کرونایی پاسخ داد و به شخصی که پرسید اگر در خیابان فرد مبتلا به کرونا ماسک نزده باشد آیا امکان انتقال این ویروس به کسی وجود دارد؟ پاسخ داد:در عبور و مرور و تردد اگر ارتباط چهره به چهره نباشد، فاصله اجتماعی حفظ شود هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر از ماسک استفاده کنیم تا 85 درصد احتمال سرایت را کم کردیم و در تلاش هستیم این احتمال را به حداقل و صفر برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علائم سایکوز از عوارض ابتلا به کرونا می تواند باشد؟ گفت: بله؛ سایکوز را در عوارض کرونا مشاهده کردیم و گزارش شده اما در علائم کرونا مشاهده نشده است.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که تپش قلب دارد و به پزشک هم مراجعه کرده و مشکلی از لحاظ کم خونی و مشکل قلبی ندارد فقط احساس تنگی نفس می کند؛ بیان کرد: دردهای قفسه سینه (قفسه صدری) ارتباط مستقیمی با قلب، ریه و فشارهای عصبی دارد؛ اگر قلب و ریه را کنترل کردید و مشکل گوارشی هم ندارید باید به سمت ارتقاء بهداشت روانی، آرامش و کاهش اضطراب، خواب خوب و استراحت و مصرف خوراکی ها و دمنوش های آرامبخش و پرهیز از مصرف غذاهای گرم و محرک و تند و تیز بروید.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به شخصی که دچار گلودرد و بدن درد خفیف شده و کمی سرفه می کند؛ پاسخ داد: تصور نمی کنم این موارد ارتباطی با کرونا داشته باشند، سطح سلامتی خود را افزایش بدهید.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که به همراه همسرش از یک هفته پیش به سرماخوردگی مبتلا شدند و با مراجعه به پزشک کمی بهتر شده امّا یکی از آن ها هنوز بهبودی کامل نیافته و زیاد سرفه می کند؛ تصریح کرد: این نوسانات به نفع کرونا نیست، سلامتی شما برای کادر پزشکی و پزشکان مهم است بنابراین اگر درصدی به کرونا مشکوک بشوند به شما توصیه های کرونایی می دهند خصوصاً اگر تست و اطمینانی هم نباشد؛ ما همیشه فرض را می گذاریم که کرونا داریم و باید مراقب باشیم، در آخر به نظر می آید چون شما به سرعت این علائم را گذراندید و همسرتان هم بهبود یافته است، شرح حال وی به گلودرد چرکی و سرماخوردگی شبیه تر است تا کرونا.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شخصی دیابتی امکان دارد به کرونا مبتلا شود؟ و برای درمان سوزش دائمی انگشتان پا چه راهکاری دارید؟ گفت: البته که ممکن است فرد دیابتی به کرونا مبتلا شود و اینکه باید مد نظر داشته باشید علائم کرونا شدت و ضعف دارد، امّا سوزش پا بیشتر به علام دیابت مربوط است تا کرونا بنابراین قند خون خود را مرتب کنترل و تنظیم کنید در صورتی که این سوزش ماندگار و آزاردهنده است به یکی از کلینیک های دیابتی برای معاینه مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید همسرم به کرونا مبتلا شده و با وجود یک دختر 9 ماهه آیا می تواند به فرزندمان شیر بدهد؟ بیان کرد: شیر دادن بلا مانع است و ویروس از شیر به فرزند منتقل نمی شود امّا از مجاورت تنفسی با صورت کودک دوری کند.

 

 

این پزشک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حقیقت دارد کرونا از طریق سطوح منتقل نمی شود و فقط از طریق صحبت کردن با فرد مبتلا به این بیماری یا عطسه و سرفه منتقل می شود؟ گفت: مشکلی که داریم نوسانات اطلاعات مردم است، اطلاعاتی که نه چندان درست رد و بدل می شود؛ طبق تحقیقات جدید صحت دارد روز به روز ارزش انتقال ویروس  از راه سطوح کمتر می شود و روز به روز احتمال سرایت ویروس صرفاً از راه تنفسی بیشتر ثابت می شود؛ بنابراین موارد بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در برنامه زندگی بگنجانید.

 

 

دکتر اسدی به فردی که پرسید 5 روز است دچار سردرد، بدن درد، و سرگیجه شدم و کمی گلودرد هم دارم آیا به کرونا مبتلا شده ام؟ پاسخ داد: علائم شما بی شباهت به کرونا نیست اگر فعالیت خاص جسمی و فشار روحی روانی خاصی پیش نیامده با بدن درد و سرگیجه و گلودرد، به کرونا مشکوک می شویم و باید معاینه شوید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند روز بعد از بهبودی و پشت سرگذاشتن دوران نقاهت می توان ورزش را شروع کرد؟ گفت: بدن شما از یک چالش دشوار به نام بیماری کرونا بیرون آمده و منطقی نیست ورزش را الان شروع کنید؛ اجازه بدهید بدن سالم از بیماری بیرون بیاید و دوره نقاهت را به مدّت 3 هفته بگذراند و احساس کنید که به شرایط اولیه رسیدید و عارضه هایی مانند تنگی نفس و درگیری های ریه و اختلالات حس های بویایی و چشایی را ندارید و با احتیاط برخورد کنید.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به شخصی که پرسید فرزند 2 ساله ای که 14 روز از بیماری کرونای او می گذرد امّا کمی آبریزش بینی دارد می تواند از  قرنطینه خارج شود؟ و اینکه از کجا متوجه شویم کرونا ریه ها را درگیر کرده؟ خاطرنشان کرد: به شرطی ما از قرنطینه ( 14 روز )خارج می شویم که علائم بیماری را نداشته باشیم، در رابطه با ملاک های تنگی نفس دو ملاک را مدّ نظر  قرار می دهیم اوّل اینکه شخص در فعالیت های عادی و روزمره خود دچار ضعف تنفسی نشود دوّم اینکه تعداد تنفس های فرد بالغ بیشتر از 23 یا 24 تنفس در دقیقه نباشد؛ تنفس طبی را انجام دهید که در آرامبخشی ریوی بسیار مؤثر است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ماسک های جراحی سه لایه قابل شستشو هستند یا بعد از مصرف دور انداخته شوند؟ گفت: اصولاً ماسک های تنفسی برای شسته شدن ساخته نشدند به این دلیل که فاصله بین فیبرهای آن ها با شستشو دچار تغییر می شوند و کیفیت خود را از دست می دهند.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در توصیه به مردم بیان کرد: همیشه صبر نکنیم که بیمار بشویم و به پزشک مراجعه کنیم، در حال حاضر فصل سرما شروع شده، گوش، حلق و بینی بچه ها آسیب پذیر است؛ هوای سرد وارد این اعضا نشود و پوشیده شوند، صبح و شب بینی و حلق را با ضد عفونی کردن از طریق غرغره آب و نمک رقیق عادت بدهیم، هوای سالم را تنفس کنیم و... پس این ها عادت هایی است که حتی در صورت ورود میکروب هم با ویروس مبارزه می کنند، تنفس در بخار حمام در باز شدن راه های تنفسی حتی ریه ها کمک کننده است.

 

 

دکتر اسدی به فردی که توضیح داد پسر عمه من به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شد در حالیکه تقریباً سرحال بود و با همه تلفنی صحبت می کرد، بدون اینکه از بیمارستان ترخیص شود خودش از بیمارستان با رضایت خودش رفته بود و فوت کرد آیا به خاطرکرونا بوده است؟ پاسخ داد: موارد زیادی از فوت غیرمنتظره جوانان بعد از ابتلای به کرونا گزارش شده است که اغلب آن ها حال عمومی چندان بدی نداشتند؛ احتمالاً ناشی از کرونا بوده است.

 

 

وی در پاسخ به یکی دیگر از کاربران که به کرونا مبتلا شده بود و مدّت قرنطینه وی تمام شده امّا تک سرفه خشک دارد و با این تک سرفه شکم او درد می گیرد؛ گفت: قرنطینه کرونا زمانی به پایان می رسد که 2 هفته گذشته باشد و در 3 روز بعد از این مدّت هم علامتی نداشته باشد اگر هنوز علامت دار هستید به معنای این است که حمل بر ناقل بودن ویروس و عدم بهبودی شما تا آن تاریخ می کنیم.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا به شخصی که پرسید پسرم 15 ساله ام سابقه بیماری آسم دارد، 2 روز قبل بعد از حمام کردن، دچار سرماخوردگی شده و چند ساعتی هم یک بار تک سرفه می کند و امروز تنگی نفس داشت که با اسپری سالبوتومال قطع شد؛ ضمن اینکه 2 ماه قبل هم عمل لوزه انجام داده، نگران کرونا هستم، پاسخ داد: بیشتر این علائم شبیه حساسیت تشدید شده است خصوصاً که سابقه بیماری آسم هم دارد، پیشنهاد می کنم حلق و بینی خود را با آب و نمک رقیق شستشو دهد، از خوراکی ها و موا د حساسیت زا کاملاً دوری کند.

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: توصیه های بهداشتی فصل سرما کرونا پاسخ به سوالی مبنی پاسخ به شخصی کرونا مبتلا دکتر اسدی تنگی نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت