Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:56:05 GMT

آسیب‌شناسی زیباسازی و طراحی شهری در شهرکرد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۴۳۴۵

آسیب‌شناسی زیباسازی و طراحی شهری در شهرکرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با قدم زدن در سطح هر شهر نخستین چیزی که نگاه انسان را خیره و یا دلزده می‌کند، چگونگی فضای شهری و در یک کلام آراستگی آن شهر است.

به گزارش ایسنا، این پیرایش شامل المان‌ها، جداره‌ها و مدرن یا سنتی بودن شهر است، اینکه فضای شهری به‌چه نحو نمایش داده شود مطلبی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن رد شد و صرف هزینه در مسئله زیباسازی شهری باید نتیجه باکیفیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلیل حیدری دهکردی، مدرس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا به نقش ایجاد کمیته سیاست‌گذاری برای طراحی شهری اشاره و اظهار کرد: در این کمیته باید از افراد متخصص استفاده شود، طراحان شهری مطرحی در کشور از این استان مشغول به فعالیت هستند اما متاسفانه از پتانسیل‌های علمی این افراد استفاده نمی‌شود و جای بسی سوال است که چرا افراد غیر متخصص حضور پررنگی دارند.

این کارشناس ارشد معماری با بیان اینکه کارکرد المان‌ها در کنار اثاثیه و مبلمان شهری کامل می‌شود، افزود: یکی از اصلی‌ترین ویژگی المان‌های شهری داشتن قالب ارجاع هویتی است، بدین معنا که نشان‌دهنده هویت تاریخی، اقلیمی، فرهنگی، مذهبی و ...  آن شهر باشد، در این حوزه می‌توان به کاربست اقوام بختیاری در یکی از ورودی‌های شهرکرد اشاره کرد.

این کارشناس ارشد معماری، تخریب جداره‌های قدیمی را در سطح شهرکرد آسیبی جدی قلمداد و با اشاره به سبک نئوکلاسیک معماری (ایجاد  پوسته سنتی با امکانات مدرن در ساختمان ) به مجزا کردن و استفاده از دو سبک سنتی و مدرن در معماری شهری، تصریح کرد: تخریب‌ جداره‌های سنتی در بافت‌های قدیمی شهرکرد یکی از عوامل ایجاد بحران هویتی است که بافت مجزای سنتی تمیز و مدرن در مرکز استان را شاهد نیستیم، بافت پویا در شهر نداشته و ناهمگونی زیاد در شهر دیده می‌شود.

وی به مسئله مهم جانمایی المان‌های شهری پرداخت و توضیح داد: استفاده از ال‌سی‌دی‌ها در فضای شهری به‌منظور گردهمایی و تجمع مردم  بسیار مناسب است اما مهم‌تر از آن یافتن مکان مناسب آن است، چند سال اخیر ال سی دی بزرگ در میدان انقلاب ایجاد شد که به دلیل نداشتن فضای کافی برای حضور مردم برای استفاده از برنامه‌های مهم و ایجاد مخاطرات در رانندگی برداشته شد، به‌طور مثال  برای جانمایی تلویزیون‌ شهری محوطه‌های باز و وسیع  گردهمایی و تجمع مردم مانند پارک‌هایی نظیر  پارک تهلیجان و ملت پیشنهاد می‌شود.

حیدری دهکردی در خصوص زیباسازی فضای شهری به بیان پیشنهاداتی پرداخت و توضیح داد:  جداره سنگی پیاده‌راه حافظ شمالی از طریق نورپردازی، ایجاد چند تندیس سنگی تراشیده و یا ایجاد یک صخره آبی می‌تواند آن مسیر را جلوه‌دار کند، ساخت یک باغ مشاهیر، کافی‌شاپ‌های موضوعی مانند کافه موزه مشاهیر، کافه گالری یا کافه موزیک از دیگر پیشنهادات است.

مدرس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد به توجه به سبک‌های تخصصی طراحی مبلمان شهری اشاره کرد و گفت: یکی از مطالب مورد تاکید در طراحی شهری دنیا استفاده از روحیات و خلقیات جنس زن و مرد و در نهایت بهره‌گیری از ویژگی‌های زنانه و یا  مردانه در طراحی شهری است، مثلا می‌توان به ایجاد نیمکت‌های متمایز ویژه بانوان و آقایان اشاره کرد.

 حیدری دهکردی یکی از مسائل بسیار مهم در ایجاد المان‌ها، اثاثیه و مبلمان شهری را داشتن عوامل موثر بر اجتماع‌پذیر بودن آنها  دانست و گفت: توجه نداشتن به ابعاد مختلف  اجتماعی در ایجاد المان، اثاثیه و مبلمان شهری  سبب دلزدگی می‌شود، اجتماع‌پذیر بودن منتج به القا حس مکان در حس زمان و با به وجود آوردن مکان خاطره باعث ایجاد حس تعلق به محیط در انسان است، به‌طوری که قرارگیری در آن فضا در خلال عصر مدرنیته انسان را به داشتن هویت اجتماعی سوق می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه چهارمحال و بختیاری المان شهری معماری و طراحی شهری مبلمان شهری طراحی شهری فضای شهری المان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح پنج شنبه‌های طلایی سبب تقویت بنیه علمی دانش آموزان پایه‌های اول تا ششم و راهکاری مناسب برای دوری از فضای مجازی برای آن‌ها است.

به گزارش مهر، محمد جمالی آرند بعدازظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: طرح پنج شنبه‌های طلایی سبب توانمندی سازی دانش اموزان و معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی بیان داشت: تلاش می‌شود که با توجه به آسیب‌های فضای مجازی، برنامه‌های محتوایی مناسب در آموزش و پرورش تولید و برای دانش آموزان اجرا شود.

جمالی آرند افزود: اجرای طرح پنجشنبه‌های طلایی با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود در فضای مجازی، نقش مهمی در ایجاد فضای شاد برای دانش اموزان خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • اکران طرح فرهنگی《همه مدیون شما هستیم》 در پایتخت
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری