Web Analytics Made Easy - Statcounter

عروق واریسی یکی از اختلالاتی است که روی سطح پوست به وجود می‌‌آید که به صورت توده‌های بزرگ و کوچک خود را نشان می‌دهد. عروق واریسی به عروقی گفته می‌‌شود که زیر سطح پوست قرار دارند و به دلایل متعددی بزرگ و متورم شده اند. واریس معمولاً به صورت توده‌های متورم و بزرگ آبی رنگ دیده می‌‌شوند که حالت برجسته و طناب مانند دارند برخی از آنها نیز شبیه کرم به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علل به وجود آمدن عروق واریسی چیست؟

در حالت طبیعی که عروق بدن به طور عادی کار می‌کنند وظیفه ارسال خون از پاها به قلب را بر عهده دارند و دریچه عروق نیز به طور صحیح بسته می‌شود تا از برگشتن خون جلوگیری گردد. در مواردی که دریچه عروق ضعیف می‌شود یا آسیب می‌بیند یا نمی‌تواند به طور صحیح بسته شود باعث تجمع خون درون پاها خواهد شد که در چنین حالتی حجم خون و فشار حاصل از آن درون رگ افزایش پیدا می‌‌کند. به این ترتیب و مرگ دیگر نمی‌تواند فشار حاصل از خونه اضافی را تحمل کند و شروع به منبسط و بزرگ شدن خواهد کرد. هنگامی ‌که عروق خونی که بزرگ شده اند از زیر سطح پوست دیده شوند به وضعیت ایجاد شده عروق واریسی گفته می‌‌شود.

واریس چگونه درمان می‌شود؟

هدف از درمان واریس از بین بردن عروق واریسی و عروق غیرعادی زیر سطح پوست است. در صورتی که ظاهر عروق واریسی تنها مشکل بیمار تلقی گردد معمولاً فرایند درمان می‌‌تواند به خوبی به از بین بردن این عروق کمک کند. دکتر واریس برای کسب نتایج دلخواه بیمار از روش‌های درمانی کم تهاجمی استفاده خواهد کرد. متخصص و بیمار با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند و پزشک همه روش‌های درمانی موجود را برای او توضیح می‌دهد تا بیمار بتواند مزایا و معایب هر یک را به خوبی درک کند. برخی از روش‌های موجود عبارتند از اسکلروتراپی، انرژی مکانیکی، انرژی مایکروویو، رادیو فرکانسی و انرژی لیزر که جز روش‌های درمانی موثر برای رفع واریس محسوب می‌شوند. در برخی موارد پزشک متخصص درمان واریس از وکیوم کوچک چه عملکردی شبیه لیپوساکشن دارد نیز استفاده خواهد کرد.

ابلیشن درون رگی برای درمان عروق واریسی

روش‌های موجود برای درمان عروق واریسی بزرگ و به طور کلی درمان علل به وجود آمدن واریس رگ با عروق کوچک تفاوت دارد. به منظور کنترل فرایند برگشت خون به درون رگ باید ابتدا منبع بروز این اختلال را شناسایی کرد و به کمک روش‌های موجود این منبع را برطرف نمود. در گذشته از روش‌های تهاجمی برای درمان این اختلال استفاده می‌‌شد و معمولاً پزشک اقدام به کشیدن عروق واریسی می‌‌نمود اما امروزه از روش‌های کم تهاجمی از قبیل ابلیشن درون رگی به منظور بستن رگ استفاده می‌شود. در این روش منبع انرژی به طور مستقیم به درون عروق واریسی پا ارسال می‌شود. برای انجام این روش نیازی به ایجاد برش نیست و معمولاً فرایند درمان از طریق یک سوزن کوچک انجام می‌گردد. درمان با این روش باعث از بین رفتن منبع بروز اختلالات واریسی خواهد شد.

درمان علل بروز واریس

عروق واریسی روی سطح پوست معمولاً به علت عروق عمیق تر بدن به وجود می‌آیند. این عروق قابل مشاهده نیستند اما می‌توان به کمک سونوگرافی آنها را ارزیابی نمود. برای درمان این عروق واریسی باید ابتدا علت بروز آنها را پیدا کرد و منبع ایجاد کننده آن را از بین برد. به طور کلی هدف از درمان واریس و بهبود ظاهر پا و رفع علائم و نشانه‌های ناراحت کننده بیماری است.

استفاده از روش‌های ابلیشن درون رگی از قبیل لیزر درمانی که از امواج نور برای بستن عروق استفاده می‌کند، رادیو فرکانسی که از انرژی گرمایی برای درمان واریس استفاده می‌کند، ابلیشن مکانیکی شیمیایی که از انرژی شیمیایی و مکانیکی برای درمان استفاده می‌کند از جمله روش‌های درمانی جدیدی هستند که برای رفع واریس مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. استفاده از برخی روش‌ها از قبیل فلبکتومی ‌یا تریوکس می‌‌تواند به طور مستقیم عروق واریسی که روی سطح پوست دیده می‌‌شوند را هدف قرار دهد. به طور کلی روش درمان واریس با توجه به نتایج به دست آمده از عکسبرداری‌ها انتخاب می‌‌شود تا نتایج مطلوبی به دست بیاید. روش درمان ابلیشن درون رگی معمولاً تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود و حتی گاهی اوقات پزشک تصمیم می‌‌گیرد به بیمار فقط داروی آرام بخش دهد. پس از اتمام درمان پزشک یک عدد بانداژ یا کمپرس فشاری را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌‌دهد تا از خونریزی در ناحیه تحت درمان جلوگیری گردد. پس از اتمام درمان بیمار می‌تواند به راحتی راه برود و روز بعد به محل کار خود برگردد. عوارض جانبی حاصل از این روش درمانی بسیار نادر هستند و کمتر از یک درصد از بیماران دچار این عوارض خواهند شد.

سوالات متداول درباره واریس

پس از آنکه عروق واریسی از بین رفتند چگونه خون به قلب برمی‌گردد؟

عروقی که تحت درمان قرار گرفته اند معمولاً عملکرد غیر عادی داشتند و سونوگرافی توانسته است محل دقیق آنها را مشخص کند. بازگشت خون به درون این عروق که عملکرد نامناسبی داشتند باعث اختلال در فرایند طبیعی گردش خون از پا به قلب می‌‌شد و خارج کردن این عروق به طرز قابل توجهی باعث بهبود گردش خون در ناحیه تحت درمان خواهد شد. استفاده از روش‌های درمانی ترکیبی علاوه بر بهبود گردش خون به صورت طبیعی می‌تواند به درمان عروق واریسی نیز کمک کند و ریسک بروز علائم حاصل از این اختلال را به صفر برساند.

آیا درمان نکردن واریس بیمار را دچار مشکل می‌کند؟

در صورتی که واریس را درمان نکنید معمولاً به صورت خفیف یا متوسط باقی می‌ماند اما گاهی اوقات نیز به یک مشکل پیشرفته تبدیل خواهد شد. برخی از بیمارانی که دچار واریس هستند و به طور مداوم از علائمی‌ مانند درد، خستگی و تورم پا یا مچ خود شکایت دارند. سایر بیماران نیز با علائم پیشرفته و مشکلات دیگری مواجه می‌شوند که به شرح زیر می‌باشند:

تغییر رنگ پوست

سفت شدن پوست و بافت چربی

زخم شدن عروق واریسی پا

خونریزی ناگهانی و مداوم

التهاب عروق سطحی پا

بروز یک اختلال خطرناک که ترومبوز عمیق وریدی نام دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: روش های درمانی درمان واریس برای درمان سطح پوست خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی

مینا کاویانی، با اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، گفت: شلغم در دسته سبزی‌های بسیار کم‌کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

به گزارش سرگرمی روز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود.

به گفته کاویانی، هر ۱۰۰ گرم شلغم حدود ۲۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که می‌تواند تقریباً یک سوم نیاز روزانه بدن فرد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همچنین مقداری ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک را دارا است.

کاویانی با اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه‌ای ۳۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همچنین شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی است و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند و به همین دلیل است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره‌های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می‌شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ‌های سبز شلغم نیز از ارزش غذایی زیادی برخوردار هستند. به این معنی که برگ‌های سبز شلغم سرشار از ویتامین‌های K،C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه و برگ‌های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی‌های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می‌شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل‌شدن به بلور و ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد دارای کلیه سنگ‌ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود همراه با مصرف این سبزی‌ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • جوان ‌تراکتور متخصص گلزنی در بازی‌های حذفی!
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟ / جزئیات درگذشت یک پزشک زنِ متخصص روماتولوژی
  • پیشنهاد به ژاوی: دستیار پپ را جای برادرت بیاور!