Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و سوم مهر) به شرح زیر است:

روز شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی
۳۸ سال پیش درچنین روزی، بیست و سوم مهر سال ۱۳۶۱ هجری شمسی آیت الله «عطاء الله اشرفی اصفهانی» نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه کرمانشاه ـ از شهر‌های غربی ایران ـ در محراب عبادت به دست عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آیت الله اشرفی اصفهانی در روند شکل گیری و رشد انقلاب اسلامی، رهبری و هدایت مردم کرمانشاه را در جریان مبارزه علیه رژیم شاه، به عهده داشت و به همین دلیل بار‌ها بازداشت و زندانی شد. این عالم والامقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و در چنین روزی، هنگام اقامه نماز جمعه، در محراب عبادت به دست دشمنان اسلام به شهادت رسید. پس از شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی، حضرت امام خمینی (ره) در مورد او فرمود: مرحوم شهید بزرگوار حاج آقا عطاء الله اشرفی را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هوا‌های نفسانی و جامع علم مفید و عمل صالح می‌شناسم.   روز جهانی استاندارد
روز چهاردهم اکتبر مصادف با روز جهانی استاندارد است. استاندارد و استاندارد کردن، از پایه‏‌های استوار علم و فن‏آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش به‏ سزایى دارد. استاندارد عبارت از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجارب بشری است که به‏ صورت قواعد، مقررات و نظام ‏هایى به ‏منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه ‏جویى در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و... به ‏کار می‌‏رود. اندیشه تشکیل سازمان بین ‏المللی استاندارد، در تاریخ چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۶ میلادی در نشست رؤسای مؤسسه ‏های استاندارد ۲۵ کشور جهان در لندن شکل گرفت. پس از آن، مجمع عمومی سازمان بین ‏المللی استاندارد، در سال ۱۹۶۹م، مقرر داشت که از سال ۱۹۷۰م، چهاردهم اکتبر (برابر با ۲۳ مهر) به‏ نام روز جهانی استاندارد، تعیین و نام‏گذاری شود. در نهایت، با تصویب سازمان ملل، این روز با عنوان روز جهانی استاندارد اعلام گردید.   برگزاری کنگره تاریخی وین
۲۰۶ سال پیش در چنین روزی چهاردهم اکتبر سال ۱۸۱۴ میلادی "کنگره تاریخی وین" در مورد اروپای پس از ناپلئون تشکیل شد. پس از استعفا و تبعید ناپلئون بناپارت در آوریل ۱۸۱۴م، کنگره تاریخی وین از روز چهاردهم اکتبر سال ۱۸۱۴ میلادی در ویِن پایتخت اتریش آغاز به ‏کار کرد تا درباره متصرفات فرانسه طی جنگ‏‌های ناپلئون بُناپارت تصمیم ‏گیری کند. در میانه کار کنگره وین، ناپلئون با فرار از تبعیدگاه خود در اواخر فوریه ۱۸۱۵م، بار دیگر در دوره کوتاهی معروف به حکومت صد روزه، قدرت را در دست گرفت و خود را آماده حمله به دشمنانش نمود. هرچند که این مسئله، روند فعالیت‏‌های کنگره وین را مدتی مختل نمود، اما با شکست دوباره ناپلئون از اتحاد اروپایى، کنگره وین کار خود را دنبال کرد. آن‏چه بیش‏تر مورد توجه کنگره بود، برقرار کردن تعادل قوا برای حفظ صلح در این قاره بود. بیش‏تر نمایندگان شرکت‏ کننده در کنگره مایل بودند که تعادل قوا در اروپا به دوران قبل از انقلاب کبیر فرانسه برگردد و سلاطین و فرمان‏روایانی را در کشور‌های مختلف روی کار آورند که قبل از انقلاب فرانسه بوده ‏اند. بدین ‏ترتیب، کنگره وین نوعی پیروزی دولت‏‌های بزرگ و پیشرفت رژیم ‏های سلطنتی علیه جمهوریت در اروپا بود. کنگره وین سرانجام در نهم ژوئن ۱۸۱۵م به کار خود پایان داد.   خروج آلمان از جامعه ملل
۸۷ سال پیش در چنین روزی چهاردهم اکتبر سال ۱۹۳۳ میلادی با دستور ادولف هیتلر صدراعظم وقت، آلمان از جامعه ملل خارج شد. با روی کار آمدن هیتلر به عنوان صدر اعظم در آلمان و نگرانیِ به وجود آمده در سراسر اروپا از برنامه‌‏های نظامی او، کشور‌های بزرگ اروپایى طی اجلاس خلع سلاح، با نظامی شدن آلمان مخالفت کردند. پیش از این، در پایان جنگ جهانی اول و طی قرارداد صلح وِرسای، نیرو‌ها و تجهیزات نظامی آلمان بسیار محدود شده بود و این امر هیتلر و دیگر مقام‏‌های نازی را به شدت خشمگین ساخت. در این میان، پس از به رسمیت شناختن حقوق مساوی آلمان با سایر دول اروپایى، عملکرد هیتلر و شتابزدگی وی در مسلح کردن آلمان باعث مخالفت دولت‏‌های متفقین شد. این امر باعث عکس ‏العمل هیتلر گردید و پس از خروج آلمان از کنفرانس خلع سلاح، وی در چهاردهم اکتبر ۱۹۳۳ م خروج این کشور از جامعه ملل را نیز اعلام کرد.   برکناری نیکیتا خروشچف، دبیر کل وقت حزب کمونیست
۵۶ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم اکتبر سال ۱۹۶۴ میلادی «نیکیتا خروشچف» (Nikita Khrushchev) دبیرکل وقت حزب کمونیست شوروی برکنار شد. خروشچف در سال ۱۹۳۹ عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی شد و پس از مرگ استالین در سال ۱۹۵۳، به قدرتمندترین مرد شوروی تبدیل شد و سمت‌های دبیرکلی حزب کمونیست و چندی بعد نخست وزیری این کشور را به عهده گرفت. خروشچف در مدت زمامداری خود، تلاش کرد در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در نظام شوروی تغییراتی به وجود آورد اما اقداماتش با مخالفت بسیاری از مقامات محافظه کار حزب کمونیست شوروی مواجه شد و سرانجام در چنین روزی در سال ۱۹۶۴، درحالیکه وی مشغول گذراندن تعطیلات خود بود از مناصب حزبی و دولتی عزل و لئونید برژنف جایگزین وی شد. خروشچف در سال ۱۹۷۱ درگذشت.   ویلیام پن، سیاستمدار و فیلسوف انگلیسی
۳۷۶ سال پیش در چنین روزی چهاردهم اکتبر سال ۱۶۴۴ میلادی "ویلیام پن" (William Penn) سیاست‏مدار و فیلسوف برجسته انگلیسی در لندن متولد شد. وی در جوانی با اعضای فرقه کویْکر آشنا شد. این عده که انجمن دوستان نامیده می‌‏شدند، طرفدار مقاومت جدی در برابر هرگونه بدی بودند. پن در سال ۱۶۸۱ م، نقشه ایجاد یک مدینه فاضله مبتنی بر وحدت و برادری را طرح ‏ریزی نمود تا نمونه و سرمشقی برای همه بشریت باشد. از این رو، از طرف پادشاه وقت انگلستان، قطعه زمینی در امریکا برای اجرای این طرح که آن را آزمایش مقدس نامیده بود در اختیار ویلیام پن قرار گرفت. در این مستعمره که به نام پن، پنسیلوانیا به معنی جنگل پِن نامیده می ‏شد، دولتی طرح ‏ریزی و اجرا گردید که هرچند پِنْ رهبر آن بود، ولی قدرت در اختیار مردم قرار داشت. آزادی بیان و تسامح دینی، ساخت دارالتأدیب به جای زندان، قرار دادن مجازات اعدام فقط برای جنایت و خیانت، عدم وجود طبقات اجتماعی و ارتش، حاکمیت حکومت مشترک المنافع بر پایه‌‏های دوستی، عدالت و صلح، از جمله ویژگی‏‌های این جامعه جدید بود. ویلیام پن سرانجام در ۳۰ ژوئیه ۱۷۱۸ م در هفتاد و چهار سالگی درگذشت.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: آیت الله اشرفی اصفهانی سال پیش در چنین روزی روز جهانی استاندارد حزب کمونیست کنگره وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل فراری در مهاباد در کمتر از ۱۲ ساعت

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرمانده انتظامی شهرستان مهاباد گفت: با تلاش مأموران انتظامی شهرستان قاتل فراری که در یکی از روستاهای این شهرستان اقدام به قتل کرده بود، در کمتر از ۱۲ ساعت دستگیر شد.

سرهنگ یوسف اشرفی افزود: همزمان با دریافت گزارشی مبنی بر وقوع یک فقره قتل با سلاح سرد در روستای کلیجه این شهرستان، مأموران نیروی انتظامی و پلیس آگاهی در محل حاضر و اقدام به بررسی محل جرم و وقوع قتل کردند و مراتب به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ اشرفی اظهار کرد: با تلاش مأموران انتظامی و با هوشیاری کارآگاهان پلیس، قاتل در نزدیکی محل وقوع قتل و در کمتر از ۱۲ ساعت شناسایی و دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان مهاباد، با بیان اینکه تحقیقات انتظامی و قضایی در این ارتباط ادامه دارد، گفت: طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان نیروی انتظامی، اختلافات شخصی عامل اصلی این حادثه بوده است.

وی افزود: مقتول ۳۹ ساله و با هویت معلوم توسط قاتل در لحظه برگشت از مزرعه به قتل رسیده است.

سرهنگ اشرفی، با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با هرگونه بی‌نظمی و اخلال در امنیت و آرامش شهروندان مقابله می کند، افزود: امنیت خط قرمز پلیس است و نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت با کسی تعارف ندارد.

 

 

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • نسل‌کشی به وقت رفح
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • اگر آمریکا نبود اشغالگری اسرائیل در ۷ اکتبر پایان یافته بود
  • حملات جدید حزب الله به شتولا و آویویم
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • مردم خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در طرح فجرانه خرید کردند
  • ۱۵۵ اصفهانی همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) خون اهدا کردند
  • دستگیری قاتل فراری در مهاباد در کمتر از ۱۲ ساعت