Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه معتقد است، سیاست حداکثر خودخواهانه آمریکا و برخی دیگر کشورهای غربی، اعتماد در عرصه روابط بین‌المللی را خدشه دار کرده و مانع از کارآیی فعالیت سازمان‌های بین‌المللی برای حل و فصل مشکلات جهانی شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی آنلاین خود در باشگاه مباحثات بین‌المللی «والدای»، اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد آزادی عمل خود در عرصه جهانی را محدود کرده و از قواعد مقرر شده از سوی توافقات بین‌المللی و سازمان‌های چندجانبه پیروی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

لاوروف گفت: «ایالات متحده به سادگی نمی‌خواهد توافقاتی که به نوعی محدودیت‌هایی را برای آزادی عمل واشنگتن در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌کند، اعم از اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری یا هر حوزه دیگر، رعایت کند و آشکارا از ابزارهای مخربی مانند تحریم‌ها، تهدیدها و اولتیماتوم استفاده می‌کند. این سیاست آمریکا دلیل آشکاری برای این واقعیت است که چرا نهادهای مدرن بین‌المللی ظرفیت خود را از دست داده‌اند.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «ابتدا، ایالات متحده از پیمان دفاع ضد موشکی خارج شد، سپس مدت نسبتاً طولانی برنامه‌های خود در این عرصه را دنبال کرد و بعد از یک مکث، شروع به پایان دادن به تمامی ابزارهای کنترل تسلیحات، منع گسترش و خلع سلاح - پیمان نابودی موشک‌های میان برد و برد کوتاه، پیمان "آسمان باز" کرد و بعد هم نوبت به پیمان اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات راهبردی تهاجمی رسیده است. این مسائل مربوط به چارچوب حقوقی بین‌المللی می‌شود، که ثبات را تضمین می‌کند.»

لاوروف به عنوان مثال دیگری از سیاست مخرب آمریکا، به بی توجهی واشنگتن نسبت به فعالیت ساختارهای چندجانبه بین‌المللی اشاره کرد. وی گفت: «این مسئله در برخورد ایالات متحده با سازمان ملل، آژانس‌های تخصصی آن، صندوق بین‌المللی پول، گروه بانک جهانی، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و شورای حقوق بشر سازمان ملل، کاملا مشهود است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین یادآور شد، تلاش‌های شرکای غربی برای خصوصی سازی ساختارهای بین‌المللی چندجانبه، کارآیی نهادهای موجود را تضعیف می‌کند.

به گفته وی، این مسئله را می توان در فعالیت‌های دبیرخانه سازمان ملل و همچنین  سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی مشاهده کرد. بدین ترتیب، رفتارهای حداکثر خودخواهانه رهبران کشورهای غربی، بیشتر از قبل، بر وقایع واقعی در عرصه بین‌الملل تأثیر می گذارد.

سرگئی لاوروف در عین حال تأکید کرد که همه گیری ویروس کرونا، برابری همه کشورهای جهان در برابر فاجعه را به خوبی نشان داده است و می توان انتظار داشت که نتیجه گیری‌های درستی از این "کشف" به عمل آید.

وی یادآور شد، روسیه اصلا تلاش نمی‌کند که در شرایط این بیماری همه گیر چیزی را به کسی تحمیل کند و مایل است این چالش را به فرصتی برای ایجاد تعامل سازنده با سایر کشورها تبدیل کند.

لاوروف: مسائل خلیج فارس فقط بر اساس منافع مشترک همه طرفین، قابل حل استلاوروف: مذاکرات برای حل مناقشه قره باغ نباید به تأخیر بیفتد/ امکان درخواست کمک نظامی ارمنستان از روسیهلاوروف: انتقادات از سازمان بهداشت جهانی، ناعادلانه است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه سرگئی لاوروف اخبار روسیه سرگئی لاوروف بین المللی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع آمریکایی نوشت که (رژیم) اسرائیل این هفته طرح خود برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی پیش از عملیات احتمالی در رفح را به مقام‌های دولت بایدن اطلاع داده است.

منابع وابسته به دولت واشینگتن که مجاز به اظهارنظر علنی نبودند و با این شرط که نامشان فاش نشود قبول کردند تا درباره این موضوع حساس صحبت کنند، گفتند که طرح تفصیلی اسرائیلی‌ها، دیدگاه دولت ایالات متحده مبنی بر اینکه پیشبرد عملیات نظامی در رفح باعث به خطر افتادن جان تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی خواهد شد را تغییر نداده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علی‌رغم هشدار‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌ها غربی مبنی بر اینکه حمله به رفح، منجر به افزایش وحشتناک آمار تلفات غیرنظامیان و وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه خواهد شد، پافشاری کرده است که در هر صورت، عملیات نظامی را در رفح انجام دهد.

واکنش آمریکا

در همین رابطه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد: موضع ما ثابت است و باید قبل از تصمیم اسرائیل برای ورود به رفح، یک طرح روشن برای حفاظت از غیرنظامیان ارائه شود.

وی در عین حال اذعان کرد که عملیات بزرگ ارتش اسرائیل در رفح خسارتی فراتر از حد انتظار (حد قابل قبول) به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حفظ امنیت اسرائیل سخن گفت.
با این حال، وی جنبش حماس را به کارشکنی در مسیر آتش بس متهم کرد و مدعی شد: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش بس، حماس است.

بلینکن در نهایت مدعی شد: ما منتظر هستیم تا حماس با آتش بس و آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

همزمان، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر درباره هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و خواستار توقف جنگ شد. 

وی طی پستی در شبکه اجتماعی، نوشت که سازمان جهانی بهداشت عمیقاً نگران است که «عملیات نظامی در سطح وسیع در رفح غزه ممکن است منجر به حمام خون شود و سیستم بهداشتی را که از پیش فروپاشیده، تضعیف کند».

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال بمباران مناطق مختلف رفح است و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام حمله زمینی به این منطقه با ادعای نابودی آخرین گردان‌های حماس پافشاری می‌کند. هرچند که کشور‌های اروپایی، ایالات متحده آمریکا به عنوان متحدان اصلی رژیم اسرائیل از نتانیاهو می‌خواهند که از این اقدام پرهیز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • برخورد سازمان تعزیرات با عرضه خارج از شبکه لاستیک
  • برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک خودروی یارانه‌ای
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • برخورد ۲ گانه‌ی آمریکا با تحولات بین المللی
  • انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟