Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخصص‌های مختلفی در زمینه بهداشت دهان و دندان وجود دارند و از جمله افرادی که در این زمینه فعالیت دارند می‌توان دندان‌پزشک زیبایی و دندان‌پزشک عمومی را نام برد.

هدف دندان‌پزشک عمومی تشخیص و درمان عارضه‌های مرتبط با دندان، لثه‌ها، زبان و دهان می‌باشد. دندان‌پزشک زیبایی در جهت بهبود ظاهری دندان‌ها فعالیت می‌کند ولی الزاماً اقدامی در جهت حفظ بهداشت دندان‌ها انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خدمات دندان‌پزشکی عمومی

بسیاری از افراد با انواع خدمات دندان‌پزشکی عمومی آشنا هستند. دندان‌پزشکان عمومی برخی از فعالیت‌های متخصص پروتز دندان، ارتودنسی، متخصص ریشه دندان و بیماری‌های لثه را انجام می‌دهند.

در صورتی که بیمار به درمان تخصصی نیاز داشته باشد، امکان دارد نیاز باشد تا دندان‌پزشک عمومی بیمار خود را به متخصص معرفی کنند. از این لحاظ دندان‌پزشک عمومی مشابه پزشک عمومی می‌باشد.

بیشتر دندان‌پزشک‌های عمومی خدمات مربوط به موارد زیر را ارائه می‌دهند:

معاینه و اقدامات مربوط به بهداشت دهان و دندان: جهت تمیز کردن دندان‌ها و معاینه به منظور جلوگیری از بروز عارضه‌های دندانی استفاده می‌شود

تصویربرداری با اشعه ایکس از دندان: با استفاده از این روش، دندان‌پزشک وضعیت کلی سلامتی و موقعیت دندان‌ها را ارزیابی می‌کند.

پرکردن و سیلانت دندان: این روش‌ها جهت ترمیم دندان به کار می‌روند. پر کردن دندان همچنان پرکاربردترین روش‌ترمیم دندان است که جهت رفع دندان درد استفاده می‌شود. این روش هم از لحاظ کاربردی و هم از لحاظ زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان ریشه دندان: در این روش پالپ عفونی دندان با یک ماده مناسب و بی‌ضرر جایگزین می‌شود.

کشیدن دندان: جهت خارج کردن دندان غیر قابل ‌ترمیم به کار می‌رود.

دندان مصنوعی: به منظور جایگزین کردن دندان استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان: این روش جهت رفع لکه‌های دندان و سفید کردن دندان با هدف افزایش زیبایی ظاهری به کار برده می‌شود.

باندینگ دندان: از باندینگ دندان به منظور رفع تغییر رنگ دندان یا ترمیم لب‌پریدگی دندان با هدف بهبود ظاهر دهان و دندان استفاده می‌شود.

روکش دندان: روکش بر روی دندان آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و آن را پوشش می‌دهد. روکش نه تنها باعث بهبود ظاهر، شکل و راستای دندان می‌شود، بلکه در تقویت دندان‌های آسیب‌دیده نیز مؤثر است.

ونیر: ونیر معمولاً از پرسلن ساخته شده و بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد. از ونیر بیشتر به منظور پنهان کردن لکه دندان و همچنین تغییر اندازه، رنگ و ظاهر دندان استفاده می‌شود.

 

خدمات دندان‌پزشکی زیبایی

دندان‌پزشکان زیبایی با توجه به گذراندن دوره‌های آموزشی اضافی، قادر به ارائه خدمات مرتبط با زیبایی دهان و دندان به افراد هستند.

دندان‌پزشکان زیبایی بسته به نوع دوره آموزشی که گذرانده‌اند، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند.

خدمات دندان‌پزشکی زیبایی که امکان دارد یک دندان‌پزشک عمومی قادر به انجام آن‌ها نباشد شامل موارد زیر می‌باشد:

بریس: استفاده از بریس باعث مرتب شدن دندان‌ها و بهبود نحوه قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. با وجود این که ارتودنسی دندان همیشه ضروری نمی‌باشد، برخی از افراد جهت رفع مشکلات جزئی مربوط به وضعیت دندان‌ها از بریس استفاده می‌کنند. جایگذاری بریس بایستی توسط متخصص ارتودنسی با تجربه انجام شود.

الاینر شفاف: الاینرهای شفاف جهت بهبود وضعیت قرارگیری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این منظور متخصص ارتودنسی بایستی از تصویربرداری با اشعه ایکس، ثبت بایت یا اسکن سه‌بعدی دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده کند.

ایمپلنت دندان: با وجود این که جایگذاری ایمپلنت دندان می‌تواند توسط دندان‌پزشک عمومی انجام شود، بهتر است این کار توسط متخصص بیماری‌های لثه و یا متخصص پروتزهای دندان انجام شود.

بریج دندان: مشابه ایمپلنت، توصیه می‌شود که جایگذاری بریج دندان توسط متخصص بیماری‌های لثه و یا متخصص پروتزهای دندان انجام شود تا احتمال عدم تعادل و از دست دادن دندان اضافی کاهش پیدا کند.

تراش دندان: شکل‌دهی مجدد به دندان توسط لیزر و برداشتن مینای دندان معمولاً برای بهبود زیبایی ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی لثه: در برخی از مواقع به برداشتن بافت اضافی لثه نیاز است و یا در صورت وجود التهاب لثه و یا تحلیل لثه ممکن است از روش پیوند لثه استفاده شود. در هر دو صورت، درمان بایستی توسط متخصص بیماری‌های لثه انجام شود.

 

انتخاب بهترین دندان‌پزشک

انتخاب بهترین دندان‌پزشک به نیازها و وضعیت دندان‌های بیمار بستگی دارد. در صورت انتخاب دندان‌پزشک زیبایی و یا دندان‌پزشک عمومی، بایستی در مورد توانایی‌ها و مهارت این افراد ارزیابی کاملی انجام شود.

پیش از انتخاب بهترین دندان‌پزشک، بایستی به چند نکته در این زمینه اشاره شود. پیش از هر چیز، اشخاص تمایل به داشتن دندان‌هایی سالم دارند ولی امکان دارد زیبایی ظاهری دهان و دندان نیز برای شخص اهمیت داشته باشد. برخی از افراد به استفاده از روش‌هایی مانند صاف کردن دندان‌های کج، تمیز کردن دندان و یا استفاده از ونیر نیاز دارند. در صورتی که شخص به دنبال راهی برای بهبود زیبایی ظاهری دندان‌های خود باشد و در عین حال به تمیز کردن سالیانه دندان‌ها یا تصویربرداری با اشعه ایکس از دندان‌ها نیاز داشته باشد، در این صورت مراجعه به دندان‌پزشک زیبایی توصیه می‌شود.

دندان‌پزشک‌هایی که تحت عنوان دندان‌پزشک زیبایی شناخته می‌شوند، در زمینه بهبود زیبایی ظاهری دهان و دندان تخصص دارند. فعالیت دندان‌پزشک‌های زیبایی شامل‌ترمیم دندان‌ها و اصلاح ظاهر دندان‌ها و لثه‌ها و یا بهبود نحوه قرارگیری دندان‌ها می‌باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: خدمات دندان پزشکی دندان پزشک عمومی استفاده می شود بیماری های لثه بهترین دندان زیبایی ظاهری قرار می گیرد دهان و دندان توسط متخصص کردن دندان دندان ها انجام شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیاتی بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته (۶ اردیبهشت) رئیس بیمارستان شریعتی تهران درگذشت متخصص این بیمارستان را تسلیت گفت.

احمدرضا جمشیدی در پیامی نوشت: «خبر اندوه بار درگذشت دکتر سمیرا آل سعیدی دانشیار روماتولوژی و عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب تأثر و تألم جامعه دانشگاهی گردید. دکتر آل سعیدی جزو نوابغ و افتخارات دانشگاه بود و از دست دادن ایشان غم بزرگی را بر پیکر دانشگاه و بیمارستان به جای گذاشت و یاد ایشان برای همیشه برقلب و ذهن ما نقش خواهد بست.»

بعد از خبر درگذشت دکتر سمیرا آل سعیدی، امروز ۷ اردیبهشت، مهدی عبدوس، پزشک، در شبکه اجتماعی ایکس پرده از خبری تلخ برداشت، به گزارش پایگاه خبری چند ثانیه او در توئیتی نوشت: «خانم دکتر سمیرا آل سعیدی فوق تخصص روماتولوژی از میان ما رفت ایشان روز قبل پلن دارویی ‎خودکشی خود را با رزیدنت‌ها مطرح کرده، آنها موضوع را جدی نگرفته و سر به سر ایشان هم می‌گذارند ، مرحوم به گواهی همکاران، خوش اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است. شاید در لحظات آخر زندگی گفته من زنی هستم که دنیا را روی انگشتان خود می‌چرخانم اما از پس دلتنگی‌هایم بر نمی‌آیم. پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرس‌های فراوان کاری هستند آنها سرمایه کشور هستند احترام را حفظ کنید تنهای‌شان نگذارید.»

به گزارش خبرآنلاین، سال‌ها است که نظام بهداشت و سلامت با مسئله خودکشی پزشکان، پرستاران و رزیدنت‌ها مواجه است، موضوعی که هر بار با انتشار خبر یک خودکشی دیگر به صدر اخبار برمی‌گردد.

سمیرا آل سعیدی، دانشیار روماتولوژی

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899746

دیگر خبرها

  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟ / جزئیات درگذشت یک پزشک زنِ متخصص روماتولوژی
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیات بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیاتی بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • لیست مرکز کاشت دندان در تهران
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت