Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@04:42:06 GMT

در نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در قاهره چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۶۷۶۴

در نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در قاهره چه گذشت؟

وزیران خارجه سه کشور عربی مصر، اردن و عراق در جریان نشست قاهره بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی و حق مردم این کشور در این خصوص بر اساس تصمیمات قانونی عربی و بین المللی تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزیران خارجه مصر، اردن و عراق در جریان نشست روز گذشته در قاهره بر پایبندی خود به لزوم  تشکیل دولت مستقل فلسطینی و حق مردم فلسطین در این خصوص بر اساس تصمیمات قانونی عربی و بین المللی و حل و فصل دیپلماتیک بحران لیبی و نیز مجموعه مسائل مهم دیگر تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفت با تروریسم و دخالت‌های خارجی و نیز حفظ امنیت عربی از جمله دیگر موارد مورد توافق نشست سه جانبه روز گذشته بود.

وزیران خارجه این سه کشور عربی همچنین در خصوص راهکارهای تقویت همکاری در زمینه های انرژی، صنعت و دارو و نیز امنیت غذایی به توافق رسیدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ایمن الصفدی» و «فواد حسین» همتایان اردنی و عراقی خود در قاهره اظهار داشت: ما در نشست سه جانبه در خصوص همکاری در زمینه انرژی و برق و نیز تکامل توافق سیاسی و اقتصادی بحث و گفتگو کردیم.

وی ضمن اشاره به توافق بر سر  تشکیل یک مدیریت همکاری بین سه کشور تاکید کرد، روابط مصر، اردن و عراق دارای چارچوب است و تلاش خواهد شد این چارچوب در آینده فعال و هرچه سریع تر اجرایی شود.

وزیر خارجه مصر در ادامه اعلام کرد که سه کشور مصر، اردن و عراق در خصوص حمایت از امنیت ملی عربی و چالش‌های پیش روی منطقه دیدگاههای مشترکی دارند.

وی گفت: با همتایان اردنی و عراقی قضیه فلسطین و ادامه حمایت از تلاش‌های حل و فصل سیاسی و نیز حق ملت فلسطین در تشکیل دولت بر اساس ابتکار صلح عربی و تصمیمات بین المللی گفتگو شد.

پیام کتبی الکاظمی تقدیم السیسی شدعراق|فؤاد حسین: حل مشکلات با همسایگان از راه گفتگو/ برگزاری نشست سه‌جانبه در قاهره

سامح شکری تصریح کرد: بحران سوریه و لیبی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست سه جانبه بود و در جریان آن بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران لیبی و حفظ حاکمیت این کشور و پایان دادن به گروه شبه نظامیان تروریست در این کشور تاکید شد.

وی گفت: ما قضیه امنیت آبی عربی و سد النهضه را نیز به بحث گذاشتیم و بر لزوم ادامه گفتگو در این خصوص به منظور حفظ منافع آبی عربی توافق شد.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اظهار داشت، وی حامل پیام ملک عبدالله دوم پادشاه کشورش به عبدالفتاح السیسی است که محور آن بر روابط مشترک و همکاری سه جانبه بین مصر، اردن و عراق و تبدیل روابط آنان به همکاری بزرگ متمرکز بود.

به گفته وی، در جریان این نشست سه جانبه در خصوص توسعه همکاری به منظور اجرای پروژه‌هایی که ضامن منافع هر سه کشور است گفت‌وگو شد و توسعه چارچوب همکاری‌های مشترک و تکمیل آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه اردن اظهار داشت: راهکاری برای پیگیری و عملی کردن پروژه‌های مشترک وجود دارد.

الصفدی قضیه فلسطین را قضیه نخست کشورهای عربی برشمرد و بر لزوم تحقق صلح که هنوز حاصل نشده، تاکید کرد و گفت، باید تلاش‌ها را به منظور گفت‌وگوی جدی برای تحقق صلح افزایش داد به گونه‌ای که تشکیل دولت مستقل فلسطینی را بر اساس اصول عربی و بین المللی محقق سازد.

وی با اشاره به توافق سه جانبه در خصوص همکاری به منظور تحقق امنیت ملی عربی تاکید کرد، اردن در خصوص قضیه سد النهضه در کنار مصر قرار دارد به گونه‌ای که حق و امنیت آبی آن حفظ شود و حقوق تمام طرف‌ها نیز محفوظ بماند.

الصفدی بر لزوم حمایت از عراق تاکید کرد و گفت، میدان نبرد کنونی در تکمیل پیروزی بر گروههای تروریستی و بازسازی عراق نمود یافته است.

فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز در خصوص این نشست سه جانبه گفت: محور گفت‌وگوها بر روابط اقتصادی و در نظر گرفتن یک راهکاری برای همکاری‌های مشترک و پیگیری آن متمرکز شد و علاوه بر این همکاری در زمینه انرژی به ویژه برق و نفت و نیز تکامل غذایی و دارویی و بازسازی عراق و استفاده از تجارب مصر و اردن در این خصوص به بحث گذاشته شد.

همچنین تعدادی از وزیران این سه کشور به منظور بررسی طرح‌های پیشنهادی و عملی کردن پیش نویس‌های همکاری امضا شده به زودی نشست برگزار خواهند کرد.

وی تاکید کرد عراق حامی گفت‌وگو برای حل مشکلات موجود بین کشورهای همسایه است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نشست سه جانبه سه جانبه اردن و عراق تشکیل دولت وزیر خارجه بین المللی سه کشور بر اساس بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا روز دوشنبه در آیین گشایش اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع در اصفهان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، به برگزاری نخستین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو در سال ۲۰۲۱ در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: اجلاس مجمع توسط اتحادیه اتاق‌های بازرگانی در ترکیه با عنوان «TOBB» برگزار شد و در پایان، نیاز به گسترش چنین جلساتی برای رسیدن به توافق مورد تأکید اعضاء قرار گرفت.

 پورنچای دانویواتانا افزود: برای تداوم گفتگو‌ها بین ۳۵ کشور عضو ACD و استمرار تعاملات میان منطقه‌ای، برگزاری چنین نشست‌هایی موثر است.

او با تاکید بر ضرورت مبادلات بین اعضای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا از طریق ایجاد استاندارد‌ها و وضع قوانین سرمایه‌گذاری تصریح کرد: موضوعات گوناگونی وجود دارد و نقش حیاتی اتاق‌های بازرگانی در این راستا بسیار مهم و کارگشاست.


دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با بیان اینکه احتمال دارد، جلسه بعدی اجلاس در کشور قطر برگزار شود، گفت: صرفنظر از علاقه‌مندی به تداوم برگزاری چنین جلساتی، همچنین مایلیم دست‌اندرکاران به مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بصورت عمیق بیندیشند تا بتوانیم در پرتو تداوم همکاری‌ها، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

پورنچای دانویواتانا ادامه داد: اگر هر کدام از اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو آمادگی خود را بعنوان سومین میزبان اعلام کنند و داوطلب این کار شوند، در نهایت می‌توانیم به اجماع لازم در این زمینه برسیم.

او خاطرنشان کرد: باید همکاری‌های چندجانبه را بهبود ببخشیم تا بتوانیم چنین نشست‌هایی را به موفقیت برسانیم، بنابراین باید نتایج توافق‌های کسب شده بصورت گزارش به ACD ارائه و از طریق بهبود شرایط، مشکلات برطرف شود تا در مسیر توسعه مجمع به پیشرفت نائل شویم.

 مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو