Web Analytics Made Easy - Statcounter

ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﯿﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ. اﮔﺮ ﻣﺤﺪودﯾﺘﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از امکانات وﺟﻮد دارد ﺑاید برای همه افراد جامعه ﻓﺮاﮔﯿﺮباشد. ورزشکاران نابینایان با اراده قوی و محکم خود در تمام عرصه ها تلاش می کنند تا بتوانند در روی سکوهای طلایی بایستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدسرنجی گلبالیست کشور با ۱۵ سال سابقه حضور در تیم ملی گلبال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در کارنامه خود پنج قهرمانی در مسابقات آسیایی و کلکسیونی از افتخارات ملی و آسیایی و جهانی و پا را آسیایی را دارد. وی همچنین دبیر هیأت ورزش نابینایان شهرستان کاشان است.

ادامه گفت و گوی خبرنگار ایمنا را با این ملی پوش گلبال و نابینای ایران به مناسبت روز جهانی نابینایان می‌خوانید:

چگونه ورزش را شروع کردی و با گلبال آشنا شدی؟

از زمان تولد مشکل بینایی داشتم تا سن ۱۵ سالگی در مدارس عادی درس می‌خواندم. زمانی که بینایی‌ام کمتر شد برای ادامه تحصیل به مدرسه نابینایان رفتم. ورزش را با دو میدانی نابینایان و ورزش رزمی شروع کردم و بعد رشته گلبال را انتخاب کردم. در ابتدا با تیم تهران در مسابقات کشوری گلبال شرکت می‌کردم تا این‌که به تیم ملی دعوت شدم؛ چند سالی است برای تیم کاشان و استان اصفهان فعالیت می‌کنم.

چه کسی در موفقیت شما نقش مهمی را داشته است؟

موفقیتم را مدیون خانواده‌ام و همسرم هستم زیرا در راه ورزش همیشه مشوق و حامی من بوده‌اند.

کدام یک از مدال‌ها و مسابقات برایتان خاطره ساز تر و شیرین‌تر است؟

دو دوره پشت سرم هم قهرمان بازی‌های آسیایی شدم و با توجه به حضور کشورهای چین، کره و ژاپن با تمام امکاناتی که نسبت به ما دارند، گرفتن مدال طلا بازی‌های آسیایی در دو دوره پشت هم کار سختی است. ما توانستیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا و اینچئون قهرمان شویم. من ۵ قهرمانی آسیا در کارنامه دارم اما این دو قهرمانی برایم شیرین‌ترند.
در زمان مسابقات آسیایی اینچئون اولین فرزند من متولد شد و هم زمانی قهرمانی و تولد فرزندم برایم خیلی دلچسب بود.

رسیدگی به ورزش نابینایان چگونه است؟

اکثر ورزشکاران گلایه دارند زیرا ورزش کاران نابینا فقط به اسم حرفه‌ای هستند و شرایط و امکاناتشان به ورزش حرفه‌ای شباهتی ندارد. وضعیت در ورزش گلبال نسبت به ورزش‌های شناخته شده، سخت‌تر است. چه از لحاظ امکانات و اعزام‌ها و چه حمایت‌های قبل و بعد مسابقات، قابل مقایسه با دیگر ورزش‌ها و ورزشکاران نیستیم.

در فدراسیون نابینایان هشت رشته‌ی ورزشی به طور حرفه‌ای دنبال می‌شود، اما متأسفانه بودجه‌ای که به فدراسیون تعلق می‌گیرد بودجه‌ای است که به فدراسیون‌های تک رشته‌ای داده می‌شود. این بودجه کفاف مدیریت هشت رشته را نمی‌دهد. شرایط اردوهای تیم ملی اصلاً خوب نیست و مجبور هستیم در مکان‌های بی کیفیت با امکانات بسیار پایین تمرین کنیم. مسابقات رشته ما در مکان‌هایی برگزار می‌شود که حرفه‌ای و مناسب نیستند. در کنار کمبود بودجه حمایت‌های دیگر نیز از ورزشکاران نابینا کم‌تر صورت می‌گیرد. مسئولین بیشتر دنبال رشته‌های مطرح هستند، اما ورزشکاران رشته گلبال شاید چند برابر رشته فوتبال مدال و قهرمانی کسب می‌کنند و متأسفانه مورد بی توجهی و بی مهری هستند.

اداره بهزیستی و تربیت بدنی به ورزشکاران نابینا رسیدگی می‌کنند؟

بخش کوچکی از اداره بهزیستی به ورزش مربوط است و نمی‌شود خورده گرفت، در حد خودشان حمایت می‌کنند. اما اداره‌ی تربیت بدنی خیلی بهتر از این می‌تواند رسیدگی کند و امکانات در اختیار ورزش نابینایان قرار دهد.

شرایط مسابقات کشوری چگونه است؟

تا قبل از شیوع کرونا مسابقات برگزار می‌شد، اما در حال حاضر مسابقه و لیگی نداریم.

دو لیگ فعال کشوری در گلبال داریم. مسابقه قهرمانی کشور، که همه ورزشکاران با نام استان خودشان در آن شرکت می‌کنند و دیگری مسابقات باشگاهی که به صورت متمرکز در دو یا سه دوره برگزار می‌شود.

وضعیت پرداختی پاداش‌ها چه طور است؟

پاداش‌های کشوری که از سمت وزارتخانه داده می‌شود، کم است و بدقولی در پرداختی وجود دارد. در ابتدا قرار بود پاداش‌ها به صورت سکه داده شود، اما به دلیل نوسانات قیمت سکه و گرانی، پاداش‌ها به صورت نقدی تغییر کرد. در اکثر مواقع پاداش مسابقات از هزینه‌ای که یک ورزشکار برای شرکت در مسابقات کرده، کم‌تر است و جوابگو نیست. در شهرستان‌ها نیز تجلیلی صورت نمی‌گیرد. من اهل کاشان هستم ولی متأسفانه در کاشان هیچ حمایتی از من تا به الان نشده. مسئولان کاشان فقط از چند ورزشکار اسم و رسم دار تا حد کمی حمایت می‌کنند و ورزشکارانی که مثل من کم‌تر شناخته شده‌اند هیچ حمایتی نشده است.

شیوع کرونا چه تأثیری روی تمرینات ورزشی شما داشته؟

در روزهای اول که همه تمرینات و مراکز ورزشی تعطیل بود در بحث تمرینات به مشکل خوردیم. تا جایی که توانستم شرایط بدنی و تمریناتم را داشته باشم تا افت ورزشی‌ام را به حداقل برسانم البته در خانه تا حدی می‌شود تمرین کرد.

بجز ورزش به کار دیگری مشغول هستید؟

ورزش کفاف زندگی‌ام را نمی‌دهد. من در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به کار هستم. اگر درآمد من از دانشگاه علوم پزشکی نباشد، نمی‌توانم با ورزش زندگی‌ام را اداره کنم.

دانشگاه علوم پزشکی با توجه به شرایطی که دارم خیلی با من همکاری می‌کنند. بخاطر قوانین و سیاست‌هایی که در کشو وجود دارد من و معلولان دیگر امکان استخدام را نداریم و من بعد از چندین سال تلاش نتوانستم استخدام شوم.

چه مشکلاتی برای روشن دلان وجود دارد؟

بزرگ‌ترین مشکل ما مناسب سازی است چه در معابر شهری چه ادارات است. وضعیت تهران و شهرستان‌های بزرگ بهتر است، اما در شهرستان‌های کوچکی مثل کاشان مناسب سازی وجود ندارد. همچنین معلولین از حداقل‌های حقوقی و مالی برخوردار نیستند. برای تعداد زیادی از معلولین امکان اشتغال وجود ندارد، در بسیاری از کشورها معلولین از حقوق کمی برخوردار هستند که با آن گذران زندگی کنند، اما در ایران این طور نیست. در ورزش نیز تبعیض‌ها و دیده نشدن‌های زیادی برای نابینایان وجود دارد و افتخاراتشان را نمی‌بینند.

توصیه‌ای برای نابینایان.

ورزش می‌تواند آن‌ها را از شرایط سخت و فشارهای روحی برای زمان کوتاهی در روز دور کند و استرس‌ها و فشارهایی که طرف جامعه، بی کاری، گرانی‌ها و اقتصاد نابسامان و … را کم کند. امیدوارم بخاطر کم بود بودجه و امکانات استعداد زیادی که در ورزشکاران نابینا وجود دارد از بین نرود.

حرف آخر.

من به عنوان مسئول ورزش نابینایان کاشان از حضور نابینان در ورزش استقبال می‌کنم و از آنان خواهش می‌کنم به سمت ورزش بیایند و بتوانیم از استعدادهای آنان در مسابقات استفاده کنیم.

کد خبر 449801

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نابینایان ورزش ایران گلبال روز جهانی نابینایان روز نابینایان ورزش اصفهان کاشان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ورزشکاران نابینا ورزش نابینایان پاداش ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلیل عمادی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد در نشست هم‌اندیشی این دانشگاه با مسئولان و مدیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستان برخوار گفت: فرآیند‌های صحیح استعدادیابی در دوران مدرسه، منجر به شکوفا شدن استعداد‌های نسل جوان در دانشگاه خواهد شد.

وی عنوان کرد: هدایت درست و استعدادیابی‌های اصولی دانش‌آموزان در پایه‌های تحصیلی مدارس، این امکان را به دانش‌آموز خواهد داد تا بر اساس علاقه‌مندی‌ها و استعداد‌های خود بهترین تصمیم را در انتخاب رشته و ورود به دانشگاه داشته باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد خاطرنشان کرد: این دانشگاه با وجود زیرساخت‌های بسیار مناسب آموزشی و پژوهشی و همینطور وجود هسته‌های فناور مرکز رشد، ظرفیت بسیار خوبی برای جویندگان علم، دانش و پژوهش به‌خصوص داوطلبین شهرستان برخوار است.

عمادی با تشریح طرح پویش افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد طرح پویش شرایط بسیار مناسبی را برای دانشجویان فراهم کرده تا با ورود به دانشگاه آزاد و استفاده از این طرح، علاوه بر رها شدن از دغدغه شهریه، مهارت‌های عملی مورد نیاز رشته خود را نیز فرا گرفته و برای ورود به عرصه اشتغال آماده شود.

وی تبیین کرد: امسال شاهد هستیم شیب داوطلبین ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بسیار زیاد شده و این تهدیدی برای کشور است، چراکه این موضوع بیانگر کمبود مهندس و تکنیسین در آینده خواهد بود و نیاز است مسئولان توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

به گزارش آنا، در پایان این نشست مسئولان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان برخوار از قسمت‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد بازدید و از نزدیک با امکانات این دانشگاه بیش از پیش آشنا شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • کسب چهار مدال مسابقات شنای نابینایان و کم‌بینایان کشور توسط شناگر کردستانی
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • شناگر کردستانی در مسابقات شنای نابینایان و کم بینایان کشور درخشید
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • پاداش برای تیم هاکی بانوان در صورت کسب سکو قهرمانی آسیا
  • اسبقیان: بانوان هاکی در صورت کسب مدال، پاداش می‌گیرند
  • قول پاداش ویژه برای ملی‌پوشان هاکی زن
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است