Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت در صورتی که مصر اراده انجام دستورکارهای مثبت در پرونده‌های منطقه‌ای را از خود نشان دهد، ترکیه آماده تماس با آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه این اظهارات را در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی داخلی در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آیا ترکیه آماده همگرایی با بازیگران منطقه‌ای همچون مصر در شرق دریای مدیترانه علی رغم تنش‌های پیشین هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالین گفت که مصر کشوری از کشورهای مهم در منطقه و جهان عرب است.

وی ادامه داد: "طبیعتاً، نمی‌توانیم چگونگی به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی و کودتایی که رخ داد، انسان‌هایی که کشته شدند، آنچه که در میدان رابعة العدویه رخ داد، بازداشت‌های سیاسی بعد از آن و فوت محمد مرسی را نادیده بگیریم."

کالین گفت: با این وجود، اگر مصر اراده حرکت با دستورکارهای مثبت در پرونده‌های منطقه‌ای را نشان دهد، ترکیه آماده تماس با قاهره است. در صورتی که زمینه‌ای برای همکاری با یکدیگر در پرونده‌های لیبی، فلسطین، شرق مدیترانه و دیگر مسائل شکل بگیرد، ترکیه نمی‌تواند جز با نگاهی مثبت به این مسائل بنگرد و مشارکت مثبتی داشته باشد.

پیشتر یک روزنامه ترکیه‌ای از وجود مذاکرات میان دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و مصر درمورد شرق دریای مدیترانه خبر داد و اعلام کرد که امارات دست به تلاش‌هایی برای سنگ اندازی در مسیر این مذاکرات می‌زند.

روزنامه حریت در گزارشی نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر در مورد این صحبت کرد که مذاکراتی میان سازمان اطلاعات ترکیه و سازمان اطلاعات مصر در جریان است.

این روزنامه از مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نقل کرد: نمی‌توان گفت که ما با مصر دیدارهای نداریم، دیدارهایی در سطح اطلاعاتی انجام می‌شود.

این وزیر ترکیه‌ای تصریح کرد که به مصر اطلاع داده شده است که امکان انعقاد توافق یک منطقه اقتصادی با قاهره وجود دارد؛ همانند آنچه که میان آنکارا و طرابلس برقرار است.

روزنامه حریت نوشت، آنکارا بر این باور است که آتن تلاش می‌کند از قاهره در تنش جاری در شرق دریای مدیترانه بهره برداری کند.

این روزنامه در ادامه آورد، یونان از طریق مخالفت با ترکیه، مصر را به سمت خود می‌کشاند هرچند که وجه مشترک‌هایی میان یونان و مصر وجود ندارد. در این حال نیز امارات اموالی را به مصر انتقال می‌دهد و نقدینگی را برای آن فراهم می‌سازد.

این روزنامه اعلام کرد که امارات از مصر خواسته است تا مذاکراتی را با ترکیه برپا نکند و در کنار یونان علیه ترکیه بایستد، با توجه به این اوضاع نیز آنکارا اقدامات دیپلماتیک غیر علنی را در موضوعاتی که از مدتی قبل آنها را با مصر آغاز کرده بود، شروع کرد.

حریت فاش کرد که مذاکرات میان مصر و ترکیه در سطح بالایی میان دستگاه‌های اطلاعاتی دو کشور انجام می‌شود.

این روزنامه از منابع نقل کرد، پیشنهاد ارائه شده از سوی آنکارا به قاهره، باعث می‌شود که به مصر مساحت دریایی به اندازه سه جزایر قبرس داده شود.

منابع خاطرنشان کردند، آنکارا به قاهره اعلام کرده است: اگر با ما در مورد مناطق دریایی به توافق برسی، ما مسافتی به اندازه سه جزایر قبرس را به منطقه اقتصادی انحصاری مصر اضافه می‌کنیم و به نفع قاهره است که با ترکیه توافق کند.

منابع افزودند: با وجود این که امارات دست به تلاش‌هایی برای سنگ اندازی مذاکرات میان قاهره و آنکارا و باج خواهی از مصر از طریق پول می‌زند، اما دیپلماسی در پشت درهای بسته میان مصر و ترکیه همچنان پابرجا است.

پیشتر رجب طیب اردوغان گفت: تحولات مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال، انجام مذاکرات اطلاعاتی با مصر مساله‌ متفاوت و امری ممکن است و چیزی که مانع این امر شود، وجود ندارد، اما توافق مصر با یونان مایه اندوه ما گشت. تفاوت بسیاری میان روابط کنونی میان یونان و مصر با روابط میان ما و مصر وجود دارد، انجام مذاکرات اطلاعاتی با مصر در هر زمانی ممکن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصر تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۹۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان

دریافت 53 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6088680

دیگر خبرها

  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • «س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است