Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت و رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در نشست ویدئو کنفرانسی، اظهار کرد: روز جهانی  بیهوشی را پیش رو داریم. این روز را به همه همکارانم که در این عرصه به خصوص شرایط ویژه کرونا خدمت می‌کنند تبریک می‌گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همکاران نه تنها در اتاق عمل بلکه در تمام بخش‌ها همراهان همیشگی بیماران بوده و هستند. روز گذشته به یاد ۱۳ شهید پزشکی تمبری را با نام و یاد کادر درمان تهیه کردیم تا بتوانیم تا حدودی  از محبت های آن ها را  جبران کنیم.

فعالیت شش هزار متخصص بیهوشی در کشور

او گفت:در حال حاضر شش هزار متخصص بیهوشی در نقاط مختلف کشور فعال هستند. مردم معمولا متخصصان بیهوشی را برای کار در اتاق عمل می‌شناسند، اما از این تخصص در اورژانس و بخش‌های مراقبت ویژه تا حد زیادی استفاده می‌شود. پس از شیوع کرونا این متخصصان از بیماران بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه مراقبت می‌کنند.

سلیمی افزود: با توجه به آمار ابتلا و مرگ و میر بالای کرونا در متخصصان بیهوشی، از روز گذشته کمیته‌ای تشکیل شد تا علت و چرایی این موضوع را مشخص شود. امیدواریم از این به بعد درگیری کادر درمان کاهش یابد و مرگ و میر در میان پرسنل درمانی به ویژه متخصصان بیهوشی کم شود.

سلیمی  تصریح کرد: سالانه حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ متخصص بیهوشی به جامعه اضافه می‌شود، البته سال گذشته علی‌رغم آن که ظرفیت پذیرش دستیاران رشته بیهوشی افزایش پیدا کرد، استقبال از این رشته کم بود و بیم آن می‌رود که امسال نیز با این مشکل مواجه باشیم. در شرایطی که باید برای صندلی‌های این رشته رقابت وجود داشته باشد به دلایل مختلفی مانند سختی کار زیاد و درآمد کم تقاضای دانشجویان برای این رشته کم است. این نگرانی وجود دارد که اگر تمیهدات جدی اندیشیده نشود در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با کمبود جدی متخصصان بیهوشی رو به رو باشیم.

مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران گفت: تا این لحظه تمامی بیماران مبتلا به کرونا بدون هیچ تبعیضی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند، اما این کار به قیمت کار ۱۲۰ درصدی برای همکاران من است. در حالی که در شرایط عادی باید پرسنل رزرو برای این بخش‌ها داشته باشیم در ماه‌های اخیر از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمات استفاده کردیم که این موضوع به تدریج سبب فرسودگی و خستگی کادر درمان شده است. در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل اصلی ماست؛ زیرا خستگی کادر درمان ممکن است سبب شود کیفیت خدمات کاهش یابد. از طرف دیگر همکاران من به لحاظ مالی نیز نیاز‌هایی دارند که باید این انتظارات تامین شود. طبیعی است که نسبت به سایر کشور‌ها در زمینه تجهیزات و منابع وضعیت مناسبی داریم. اما نباید این تصور وجود داشته باشد که منابع و تجهیزات ما نامحدود است و باید برای روز‌های آینده چاره اندیشی کرد.

او ادامه داد: هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تاثیر مستقیمی در افزایش شمار مبتلایان به کرونا داشته باشد. معمولا بازتاب این رفتار‌ها دو تا سه هفته بعد مشخص می‌شود. در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم. از مردم می‌خواهیم بحث کرونا را جدی گرفته و نگذارند برایشان عادی شود. توصیه می‌شود در این شرایط از رفتار‌های پرخطر و سفر‌های غیر ضروری خودداری شود.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در ایران متخصصان بیهوشی کادر درمان بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است
  • افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم