Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@16:46:32 GMT

اقدام اوقاف شفت در گرفتن سند مالکیت برای موقوفات

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۰۹۵۱

اقدام اوقاف شفت در گرفتن سند مالکیت برای موقوفات

رحیمی گفت: با رایزنی با اداره ثبت اسناد و بنیاد مسکن مقدمات گرفتن سند مالکیت برای چندین موقوفه این شهرستان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شفت، خیرین و واقفین خیراندیش با عمل خود روح تعاون، همکاری و نوعدوستی را در جامعه ترویج دادند، قرآن می‌فرماید ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید از آنچه به شما روزی کردیم انفاق کنید پیش از آنکه بیاید روزی که نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی به کار آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روش وقف کردن اهل بیت(ع) هم برای ما درس است، رسول اکرم(ص) از اولین واقفین در اسلام بود و اهل بیت اول مشکل را پیدا می‌کردند و سپس برای رفع آن وقفی انجام می‌دادند که تا ابد برای حل آن خرج شود.

 

وقف به دین و آیین و مذهب خاصی ربط نداشته و در کلیه ادیان مشهود است، پیش از اسلام هم در ایران وقف بوده است اما بعد از ورود اسلام به دلیل ساختار، احکام ویژه‌ای برای آن ذکر شد و بیشترین توسعه وقف مربوط به دوران صفویه است.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی فتوای تاریخی امام که فرمودند موقوفات باید به حال وقفیت باقی و عمل به وقف شود. در سال 63 تصویب قانونی ماندگار در وقف منجر شد که کلیه موقوفاتی که بدون مجوز شرعی به فروش رسیده یا به صورتی به مالکیت درآمده است به وقفیت خود بر می‌گردد و اسناد صادره باطل و از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 

«حمید رحیمی» رییس اوقاف و امور خیریه شفت به مناسبت گرامیداشت هفته وقف در نشست با اصحاب رسانه که در امامزاده پیرحسن شفت برگزار شد اظهار کرد: به طور کلی انسان به دنبال جاودان ماندن است و دوست دارد همیشه باشد و هرگز نمیرد. اسلام برای آن راهکار دارد و آن هم صدقه جاری، فرزند صالح و علمی که برای مردم ماندگار باشد، است.

 

رییس اوقاف و امور خیریه شفت افزود: اداره اوقاف و امور خیریه شفت با توجه به وظیفه ذاتی و ابلاغی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بحث احیا و حفظ موقوفات و رقبات و مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان برنامه ریزی دارد و خدمت رسانی به عامه مردم مهمترین رویکرد این اداره است.

 

وی گفت: به طور کلی دو نوع وقف عامه و وقف خاص داریم که در این مورد واقف، جامعه و یا هدف خاصی را مد نظر داشته و فقط مطلق به آن گروه مثلا وقف برای ازدواج، سادات، فقرای این محل مورد نظر، ولی وقف عام خودش به دو نوع تقسیم می‌شود یکی انتفاعی و دیگری منفعتی، در وقف انتفاعی یعنی اگر واقف نظرش از وقفی که کرده تحصیل و به دست آوردن درآمد نباشد و استفاده از آن عامه باشد وقف انتفاعی گویند مثل وقف بر مسجد ساختن، پل مدرسه و غیره اما در وقف منفعتی یعنی منظور واقف از وقف مال یا اموال تحصیل یا به دست آوردن درآمد باشد و عناوین عامه دارد مثل وقف بر تعزیه داری امام حسین(ع)، اطعام، تهیه دارو به مستمندان که امین یا متولی وظیفه دارند برابر نیاز واقع منافع و درآمد حاصل از موقوفه را به مصرف برساند.

 

وی با اشاره به اینکه دهه وقف از 24 مهر آغاز شده و تا سوم آبان ماه ادامه دارد تصریح کرد: دهه وقف فرصت مغتنمی برای شناساندن و احیای موقوفات و تشکیل انجمن های یاوران وقف و معرفی یاورانی از ادارات شهرستان است.

 

رحیمی خاطرنشان کرد: در رایزنی با اداره ثبت اسناد و بنیاد مسکن مقدمات گرفتن سند مالکیت از موقوفه مرحوم حاکم نصیر رشتی در روستای مرخال و باز هم موقوفه دیگر به مساحت 28 هکتار که در حال گرفتن سند آن هستیم و موقوفات دیگر مربوط محمد شفتی که 38 پلاک ثبتی بوده که در دست اقدام و تعرفه توسط افراد صاحب فن در این راستا است که تا پایان سال عملیات نقشه‌برداری و تثبیت کامل پلاک‌های مرقوم انجام می‌گیرد که با گرفتن سند مالکیت مستاجرین فراخوان و نیات واقفین برای مستاجرین روشن تا جامعه عمل بپوشانیم.

 

رییس اوقاف و امور خیریه شفت همچنین از باز پس‌گیری موقوفه دیگر که در مسیر راه و جاده است خبر داد و اظهار کرد: برای این موقوفه در حال رایزنی با اداره راه شهرستان هستیم و نیاز است تا به نیات واقف عمل شود.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر اجرای کار فرهنگی در بقاع متبرکه تاکید دارند افزود: در طول سال بالغ بر 20 فعالیت فرهنگی در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان شهرستان اعم از طرح آرامش بهاری، ضیافت افطاری، نشاط معنوی و .. برگزار می‌شود.

 

رحیمی گفت: امسال به خاطر ویروس منحوس کرونا بیشتر برنامه‌های ما در فضای مجازی توسط مبلغین برگزار شد که با تشکیل کانال در واتساپ مطالب مورد نظر توسط مبلغان بارگذاری و در بحث شبهات دینی و اعتقادی کارهای شایانی انجام گرفت.

 

رییس اوقاف و امور خیریه شفت تصریح کرد: با مشارکت امام جمعه، رییس تبلیغات و نماینده ولی فقیه در سپاه شهرستان در شش ماه نخست امسال 170 نفر در 25 مسجد و بقاع متبرکه و امامزدگان به عنوان هیئت امنا انتخاب و برایشان حم صادر شد.

 

وی با اشاره به اینکه شهرستان شفت از پتانسیل بالایی در زمینه قرآنی برخوردارست خاطرنشان کرد: در رایزنی با اداره آموزش و پرورش تلاش داریم این برنامه را دنبال کرده و کلاس حفظ و روخوانی را در این شهرستان با نیات واقفین و برداشت مبالغ از درآمد فرهنگی بقاع برگزار کرده و به این کار فرهنگی رونق بیشتری داده تا کودکان و نوجوانان شهر با تربیت قرآنی از آثار ان بهره‌مند شوند.

 

رحیمی اظهار کرد: برپایی کلاس‌های سبک زندگی اسلامی، تشکیل مراکز افق در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان، اعزام خادمین بقاع متبرکه برای شرکت در دوره آموزشی، کمک نقدی به سیل زدگان سیسیتان و بلوچستان و کمک نقدی توسط خیر شهرستانی به مبلغ 130 میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی مساجد سطح شهرستان از دیگر برنامه‌های اوقاف شهرستان بوده است.

 

رییس اوقاف و امور خیریه شفت افزود: از روزهای اولیه شیوع ویروس منحوس کرونا 830 لیتر مواد ضدعفونی، یک هزار و 900 عدد ماسک، یک هزار عدد دستکش و یک هزار و 800 عدد ژل ضدعفونی بین بقاع متبرکه توزیع شد.

 

وی گفت: در طرح مواسات هم مبلغ 12 میلیون تومان با کمک خیرین بقاع متبرکه به افرادی که در ایام کرونا با مشکل تهیه وسایل زندگی روبرو شده بودند اهدا شد.

 

رحیمی خاطرنشان ساخت: در طرح مهر تحصیلی اداره شهرستان بسته‌های آموزش به تعداد 25 عدد و قیمت هر بسته 400 هزار تومان به دانش‌آموزان که از طرف اداره آموزش و پرورش معرفی شده بودند اهدا کرد.

 

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه های هفته وقف هفته وقف رایزنی با اداره بقاع متبرکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان امروز ششم اردیبهشت ماه با حضور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

در این نشست سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریباً ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

در ادامه بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکتها اکثراً به سوددهی رسیده اند.

همچنین در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفاً ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکتها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

در ادامه رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیونها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تأثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کارهای خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تأثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

کد خبر 6089061 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • راه‌اندازی پایگاه داده ملی مالکیت دوچرخه در بلژیک
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت