Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@06:34:25 GMT

آخرین مبارزات مردم گرگان در روزهای پایانی ماه صفر

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۱۰۸۱

آخرین مبارزات مردم گرگان در روزهای پایانی ماه صفر

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۸ صفر همچون روزهای تاسوعا و عاشورا، نقطه عطفی در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم پهلوی بود. مردم شهرهای مختلف از این فرصت استفاده می کردند و با برپایی مجالس وعظ و راهپیمایی اعتراض خود را به سیاست‌های رژیم نشان می‌دادند. در این راستا شهرهای مختلف استان گلستان هم با برپایی تظاهرات مراتب مخالف خود را نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

در روز هفت بهمن ۱۳۵۷ (۲۸ صفر) گروه زیادی از مردم گرگان، علی‌آباد، مینودشت، بندرشاه و گالیکش دست به تظاهرات زدند و خواسته‌های خود را که در تظاهرات عاشورا و تاسوعا اظهار کرده‌بودند، تکرار کردند. پلیس با تظاهرکنندگان گرگان به مقابله برخاست و به سوی آنها تیراندازی کرد. در این درگیری دو نفر به‌نام‌های محمدحسن درویش و ولی خاندوزی به شهادت رسیدند و بیش از سی نفر مجروح شدند که به بیمارستان پهلوی و فلسفی منتقل شدند. به‌دنبال وقوع این حادثه مردم تظاهرات پراکنده‌ای انجام دادند و تا آخرین ساعات روز صدای تیراندازی به گوش می‌رسید.

مردم گرگان هنگام تشییع جنازه ولی‌الله خاندوزی با ممانعت مأمورین روبه‌رو شدند. مأمورین اقدام به تیراندازی کردند و در نتیجه پنج نفر مجروح شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. «… جنازه شهید ۱۷ ساله تظاهرات روز شنبه گرگان به‌وسیله‌ آمبولانس شهرداری به گورستان شهر برده‌شد و مردم پس از رفتن به آنجا بار دیگر دست به تظاهرات زدند».

در تظاهرات ۲۸ صفر پس از ممانعت مأموران از تظاهرات، جامعه فرهنگیان گرگان طی اعلامیه‌ای از مردم خواست در دبیرستان واثقی گرد آیند و راهپیمایی خود را انجام دهند. اما مأموران به مخالفت پرداختند و در شهر مبادرت به تیراندازی کردند. مجلس ترحیم شهدای گرگان در روز ۲۸ در مسجد گلشن برگزار شد. عده بسیاری از روحانیون در این مجلس شرکت داشتند و بازار گرگان به‌همین مناسبت دو روز تعطیل بود. محمدهاشم مهیمنی که یکی از مجروحان این حادثه است، خاطرات خود را این‌گونه بازگو می‌کند:

«… روز ۲۸ صفر ما جلوی مسجد جامع جمع شده‌بودیم. دیدیم مأموران حمله کردند و گاز اشک‌آورد زدند. بچه‌ها نیز به مقابله پرداختند و درگیری شروع شد. خیلی صحنه شلوغ و خطرناکی شده‌بود. چنین ماجرایی که مستقیم با پلیس درگیر شویم کمتر در گرگان اتفاق افتاده‌بود. پس از نیم‌ساعت دیدیم درگیری فایده ندارد و مأموران دست از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور نمی‌کشند. برگشتیم و خیابان فرح سابق و شهید رجایی فعلی را بستیم. ناگهان مأموران سر رسیدند و در تیراندازی آنها من مجروح شدم، خودم را به بیمارستان فلسفی رساندم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم».

هم‌زمان تظاهرات‌های وسیعی در علی‌آباد، گنبد، مینودشت و… برضد دولت برگزار شد. اگرچه ایجاد حریق در چند نقطه از شهر گرگان و درگیری مأمورین با مردمی که برای تهیه سوخت در پمپ‌بنزین غرب گرگان صف کشیده‌بودند از رخدادهای شهر گرگان در ۲۸ صفر بود. اما از مهم‌ترین حوادث این روز کشته‌شدن یک پاسبان بود. خبرگزاریپارس گزارش داد که پاسبان شهربانی شعبان رحیمی‌نژاد مورد اصابت گلوله و نارنجک افراد ناشناس قرار گرفته‌است اما ساواک معتقد است که عده‌ای از تظاهرکنندگان او را مورد ضرب و جرح قرار دادند و او کشته شد.

در روزهای بعد نیز در گرگان تظاهرات به‌وقوع پیوست و در یک مورد فردی به‌نام حیدر امیرخانی ۲۴ ساله هنگامی که از تاکسی پیاده می‌شد، مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و کشته شد.در همین روزها به‌دستور کمیته همبستگی، بازار گرگان به‌مدت یک هفته تعطیل شد. مغازه‌ها نیز از ساعت ۸ شب تا ۶ صبح باز بود و مردم شب‌ها خرید می‌کردند. خبرنگار کیهان دلیل این اقدام را ترس مردم گرگان از ایجاد حریق در مغازه‌های خود عنوان کرد و نوشت: «… این عمل به‌علت آتش‌زدن مغازه‌های مردم به‌وسیله عده‌ای ناشناس صورت می‌گیرد».

هم‌زمان در شهرهای دیگر منطقه گرگان‌ودشت کمیته‌هایی برای انتظام امور شهر ایجاد شد. اعضای «کمیته انتظامات مجاهدین مینودشت» در حین کشیک با چند سارق مسلح روبه‌رو شدند و توانستند اموال مسروقه را از آن‌ها بگیرند و تحویل صاحبش بدهند. جوانان رامیان در پایان سخنرانی حاج سیدحسین رامیانی متعهد شدند حفاظت از شهر را به‌عهده بگیرند. این تصمیم به پیروی از دستورات آیات عظام در جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی، گران‌فروشی و حفاظت از منابع طبیعی اتخاذ شد. مجاهدین گنبدکاووس نیز برای حفظ شهر جوانان را مأمور کشیک شبانه کردند.

کد خبر 5048369

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان انقلاب اسلامی ایران تظاهرات ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد کرمانشاه شهدای مدافع حرم ستاد ملی مقابله با کرونا سیستان و بلوچستان مردم گرگان ۲۸ صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی

مردم یمن در تظاهرات باشکوه امروز خود در صنعاء بار دیگر بر آمادگی خود برای رفتن به غزه و جنگیدن مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده و خواستار گشوده شدن راه زمینی (از طریق عربستان)برای رفتن به فلسطین اشغالی شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مردم صنعاء نیز همانند دیگر استانهای یمن امروز نیز همانند جمعه های گذشته تظاهرات باشکوهی در حمایت از مردم مظلوم غزه و عملیات مستمر نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش برگزار کردند.

الحوثی: بندر ایلات در پی حملات یمن به طور کامل تعطیل شده استحمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی

در بیانیه تظاهرات باشکوه مردم صنعاء بر آمادگی مجدد مردم یمن برای رفتن به غزه و جنگیدن مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی تاکید شد.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر درخواست خود را مبنی بر گشوده شدن گذرگاه های زمینی امن(ازطریق عربستان) برای رفتن و مشارکت مستقیم در نبرد در کنار رزمندگان در فلسطین اشغالی مورد تاکید قرار می دهیم.
این بیانیه با تبریک به رزمندگان مقاومت فلسطین به سبب ضربات کوبنده آنها به اشغالگران صهیونیست از ادامه عملیات نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن حمایت شده است.

این بیانیه آورده است بر ادامه بسیج و سرازیر شدن به سمت اردوگاه های آموزشی و آماده سازی با روحیه گسترده و آماده شدن دهها هزار رزمنده تاکید می کنیم.

این بیانیه افزود به نیروهای مسلح خود، عملیات مستمر و تاثیرگذار در نبرد پیروزی وعده داده شده و جهاد مقدس و ورود به رویارویی در دریا را تبریک گفته و خواستار عملیاتهای بیشتر هستیم.
در این عملیات آمده است از ملت های امت اسلام و آزادگان جهان می خواهیم سلاح تحریم اقتصادی کالاهای آمریکایی و اسرائیلی و شرکتهای حامی آنها را فعال کنند.

یمنی ها در این تظاهرات بر حمایت خود از عملیات مستمر و دردناک رزمندگان مقاومت فلسطین، لبنان و عراق علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + فیلم
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان + فیلم
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
  • مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه واحد در دادسرا‌های سراسر گلستان
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب